نسخه سینمایی نمایش پرتماشاگر «خشکسالی و دروغ» با بازی محمدرضا گلزار ساخته خواهد شد.

پدرام علیزاده کارگردان فیلم "خشکسالی و دروغ" درباره این فیلم گفت: «خشکسالی و دروغ» دومین اثر سینمایی من به حساب می آید و نسبت به فیلم اول، نگرانی کمتری برای آن دارم. دفعه اول به تازگی به سینما قدم گذاشته بودم و همین موضوع اضطراب کار را برای من بیشتر می کرد، این بار اما حتی با وجود اینکه دارم اولین فیلمنامه یک ستاره تئاتری را جلوی دوربین می برم، آسودگی بیشتری دارم و به امید خداوند، کار را به خوبی جلو خواهم برد و مطمئنم فیلم آبرومندی ساخته خواهد شد.

وی افزود: از محمد یعقوبی خیلی متشکرم که به من اعتماد کرد و اولین فیلمنامه اش را به من سپرد. برای اولین بار است که یک نمایشنامه ایرانی تبدیل به اثر سینمایی می‌شود و این به خودی خود اتفاق با اهمیتی است. به نظر خودم فیلمنامه جذابی از آب در آمده و هم مورد پسند عامه مردم قرار می‌گیرد و هم توجه خواص و تماشاگران تئاتر را جلب می‌کند.

این کارگردان جوان در ادامه گفت: من بارها به تماشای نمایش «خشکسالی و دروغ» نشسته ام و آن را خیلی دوست داشتم. روزی با یعقوبی تماس گرفتم و از ایشان خواستم برایم فیلمنامه ای بنویسد. ابتدا قرار بود یکی دیگر از نمایشنامه های ایشان به ورژن فیلمنامه ای تبدیل شود اما از آنجا که آن زمان مقارن با اجرای آخر نمایش «خشکسالی و دروغ» در سالن نیاوران بود، فکر کردیم قبل از گرفتن تصمیم نهایی، همراه مردم به تماشای این نمایش بنشینیم و با در نظر گرفتن بازخوردهای آنان کارمان را شروع کنیم. آن شب به این نتیجه رسیدیم که «خشکسالی و دروغ» می تواند بهترین انتخاب ما برای ساخت یک فیلم باشد.

علیزاده در پاسخ به این سوال که این فیلم چه تفاوتی با نمایشنامه «خشکسالی و دروغ» دارد، گفت: فیلمنامه ء این داستان یک ماجرای مستقل از نسخه نمایشنامه ای آن دارد. شخصیت هایی که در نمایش تنها با صدای خود و از پشت تلفن در داستان حضور داشتند، در نسخه فیلمنامه ای حضور پررنگ تری دارند و  در کل کاراکترهای جدید به داستان اضافه شده است. فیلمنامه «خشکسالی و دروغ» یک مشکل خانوادگی را بررسی می کند و در یک جمله می‌توان گفت درباره خرده مشکلات زن و شوهری است که می تواند به فاجعه تبدیل شود.

وی درباره اینکه آیا به سراغ بازیگران تئاتری خواهد رفت، توضیح داد: ما ترکیبی از بازیگران سینما و تئاتر را دعوت می کنیم. این فیلمنامه ۵ شخصیت اصلی دارد و نیمی از آنها را چهره های سینمایی بازی می کنند و نیمی دیگر را چهره های تئاتری. محمدرضا گلزار یک حضور متفاوت در این فیلم خواهد داشت. او، انتخاب خودم بود چون با مرور کارنامه یکی دو سال اخیر او متوجه شدم این بازیگر تصمیم گرفته وارد فاز جدیدی از فعالیت هنری و حرفه ای خود بشود و من فکر می‌کنم مخاطب را غافلگیر خواهد کرد.

پدرام علیزاده درباره جزئیات تولید فیلم خود ادامه داد: داستان فیلم از ۲۵ اردیبهشت ۹۳ تا ۲۵ اردیبهشت ۹۴ اتفاق می‌افتد و ما باید هر چهار فصل را داشته باشیم. فیلمبرداری سکانس‌های مربوط به زمستان را از نیمه اسفندماه شروع می کنیم و بعد از تعطیلات نیز دوباره کار خود را از سر می گیریم. البته در فصل تابستان نیز فیلمبرداری خواهیم داشت. حضور در جشنواره فیلم فجر نیز برای من اتفاق با اهمیتی است و تلاش می‌کنیم فیلم در این رویداد نیز حضور داشته باشد.

«خشکسالی و دروغ» نمایش پرمخاطب محمد یعقوبی در این سال‌ها، چند بار اجرا شده و همواره پرتماشاگر بوده است. پدرام علیزاده پیش از این فیلم «آخرین سرقت» را کارگردانی کرده است.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : sourehcinema.ir