رقص و مراسم شادی در جمهوری آذربایجان به مناسبت نوروز + عکس و فیلم
یکی از جشن‌های بزرگ مردم آذربایجان نوروز است، این جشن سال‌ها پیش از میلاد در آذربایجان برگزار شده و مردم آن برخی احساسات بشردوستانه و جهان‌بینی خود را با این جشن مربوط می‌دانند.

عید نوروز در جمهوری آذربایجان چه می گذرد

پس از استقلال جمهوری آذربایجان در ۱۸ اکتبر ۱۹۹۱ ،عید نوروز از خانه‌ها به محله‌ها و میادین شهر‌ها گسترش یافت و تبدیل به آیینی رسمی شد. در این جمهوری در خصوص پیدایش جشن نوروز اسطوره‌ها و افسانه‌های گوناگونی نقل شده است.

بیشتر بدانید : آداب عید نوروز در کشورهای مختلف

 مراسم عید نوروز در جمهوری آذربایجان

 مراسم عید نوروز در جمهوری آذربایجان

در روایتی در خصوص نوروز آمده است؛ سیاوش پسر کیکاووس به کشور افراسیاب سفر می‌کند. افراسیاب از وی به نحو قابل توجهی پذیرایی کرده و حتی دخترش را به عقد وی در می‌آورد و سیاوش به یاد سفرش از دیار افراسیاب دیوار بخارا را بنا می‌کند. ولی دشمنان که از این امر ناخرسند بوده‌اند، میان سیاوش و افراسیاب را بر هم زده، طوری که افراسیاب تصمیم به قتل سیاوش می‌گیرد و پس از هلاکت سیاوش دستور می‌دهد جناره‌اش را روی کنگره‌های دیوار بخارا قرار دهند. آتش‌پرستان جسد وی را برداشته و در قدمگاه دروازه شرقی دفن می‌کنند و مرثیه‌های بسیاری در وصف سیاوش و مرگش می‌سرایند و این مرثیه‌ها بین مردم گسترش می‌یابد و آتش‌پرستان در همین "سیاوش مرثیه‌ها" روز دفن سیاوش را نوروز نامیده‌اند.

 اجرای موسیقی در مراسم عید نوروز جمهوری آذربایجان

 اجرای موسیقی در مراسم عید نوروز جمهوری آذربایجان

مردم جمهوری آذربایجان به واسطه اعتقادات شدید به آیین و مراسم نوروز برای با شکوه‌تر انجام شدن جشن نوروز تدارک ویژه‌ای می‌بینند از قبیل سرودن ترانه‌ها پیش از نوروز، تدارک بساط شادی این ایام، تهیه لوازم و مواد مورد نیاز سفره نوروز، طرح چیستان‌های نوروزی، ستایش‌ها و نفرین‌ها، پند و امثال و اعتقادات نوروزی.

 سفره نوروز در جمهوری آذربایجان

 سفره نوروز در جمهوری آذربایجان

در میان مردم آذربایجان رسم بر این است که پیش از رسیدن نوروز پوشاک نو خریده، به خانه و حیاط سر و سامان داده، فرش و پلاس نو بافته و به استقبال نوروز می‌روند، در عید نوروز آداب و رسومی درباره فال نیک رواج دارد به طوری که در شب چهارشنبه‌سوری دختران نو رسیده در دل فالی گرفته و مخفیانه پشت در نیمه‌باز به انتظار ایستاده و اگر در این هنگام حرف خوب و موافقی بشنوند، اشاره‌ایی به برآورده شدن آرزویشان و اگر حرف نامناسبی بشنوند، اشاره از عملی‌نشدن نیتشان است. بنابراین سنت به هنگام عید نوروز مردم از بدگویی و حرف نامناسب دوری می‌جویند.

 استقبال از نوروز در جمهوری آذربایجان

 استقبال از نوروز در جمهوری آذربایجان

از دیگر مراسم خاطره‌انگیز نوروزی در آذربایجان می‌توان به فرستادن خوان سمنو، انداختن کلاه پوستین به درها، آویزان کردن کیسه و توبره از سوراخ بام در شب عید و درخواست تحفه عید اشاره کرد.

 سفره نوروزی در جمهوری آذربایجان

 سفره نوروزی در جمهوری آذربایجان

در شب آخرین چهارشنبه سال و دیگر ایام نوروز نیز به تعداد اعضای خانواده به نیت سلامتی و شادی شمع روشن می‌کنند که نباید آن را خاموش کنند تا زمانی که خودشان خاموش شوند.

 اجرای مراسم رقص سنتی در عید نوروز آذربایجان

 اجرای مراسم رقص سنتی در عید نوروز آذربایجان

 در ادامه ویدئویی از آداب و مراسم عید نوروز در جمهوری آذربایجان را مشاهده می نمایید.

 

بیشتر بدانید : آداب و مراسم عید نوروز در ایران

بیشتر بدانید : نوروز؛ عید شیدایی ترکمن‌ها/ رسومی‌که رنگ باخته اند

بیشتر بدانید : آداب و رسوم مردم کرمانشاه در ایام عید نوروز

بیشتر بدانید : آداب عید نوروز

بیشتر بدانید : آداب عید نوروز در تهران قدیم

بیشتر بدانید : نوروز در فرهنگ اقوام مختلف

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: iribnews.ir