افراد مشهور دو قطبی: آیا این بیماری آنها را خلاق کرده؟! + عکس
درحالیکه بعضی از افراد مشهور در مورد تلاششان برای جنگ با بیماری دوقطبی بسیار حرف می‌زنند، افراد دیگر به طور مرموزی تنها گریزی به بیماری افسردگی خود زده اند. در اینجا افراد مشهوری را از گذشته تا به حال می‌بینیم که با این بیماری دست به گریبان بوده و هستند

افراد مشهوری که بیماری روانی داشتند 

افسردگی را  می‌توانیم سرماخوردگی روانی نیز بنامیم. اما امروزه بیماری روحی «دو قطبی» تبدیل به نقل محافل و سردرمدار بیماریهای روانی شده است که البته شاید دلیلش این باشد که با خلاقیت، سرزندگی، سبکی روحی و گیرایی همراه است. گاهی اوقات به این بیماری «افسردگی بینابین» یا «افسردگی همراه با سرخوشی و رضایت» می‌گویند، بی‌نظمی‌ و آشفتگی بر حدود 2.5  درصد جمعیت بزرگسالان آمریکا تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در حد زیادی سبب ایجاد تغییرات حسی شود. از حالتهای سرخوشی با بیشترین حد انرژی تا نهایت افسردگی...

بیشتر بدانید : از بیماری روانی مریلین مونرو تا کچل کردن بریتنی اسپیرز!


آشفتگی‌های (بی نظمی) دوقطبی حتی برای متخصصین به راحتی قابل تشخیص نیست...

درحالیکه بعضی از افراد مشهور در مورد تلاششان برای جنگ با بیماری دوقطبی بسیار حرف می‌زنند، افراد دیگر به طور مرموزی تنها گریزی به بیماری افسردگی خود زده اند. در اینجا افراد مشهوری را از گذشته تا به حال می‌بینیم که با این بیماری دست به گریبان بوده و هستند.

بریتنی اسپییرز

چندین سال پیش درحالیکه این ستاره پاپ درمورد وجود مشکلات سلامتی روحی سکوت اختیار کرده بود، بعد از اینکه در یکسری عکسها با سر تراشیده و ظاهر نازیبا ظاهر شد،  شایعات و گمانه‌هایی در مورد امکان مبتلا بودن به بیماری دوقطبی در مورد او  مطرح شد. 

بیشتر بدانید : بریتنی اسپیرز در مرکز روانی بستری شد + عکس

بریتنی اسپییرز

بعد از این شایعات تعداد زیادی از روانشناسان و روانپزشکانی که هیچکدامشان هم به وطور واقعی بریتنی را درمان نکرده بودند در رسانه‌های متفاوتی بیماری او را دوقطبی اعلام کردند. برای مثال سال 2007 روانشناسی به نام رابرت بوتروورث در یک مصاحبه اینترنتی رفتارهای نامعقول بریتنی را به بیماری دوقطبی ربط داد. در ژانویه 2008 مجله پیپل در بخش cover story او را شبیه به فردی با اختلالهای بیماری دوقطبی توصیف کرد و ادعا کرد رفتارهای اسپییرز رفتارهای بیماران دوقطبی کلاسیک را تداعی می‌کند رفتارهایی مثل: فزون خواهى جنسى، قضاوت و اراده ضعیف و رفتارهای غیر قابل پیش بینی...

بیشتر بدانید : آیا وضعیت روحی بریتنی اسپیرز نگران کننده است ؟! + عکس

کورت کوبین

ستاره تقریبا ناشناخته راک که علی رغم موفقیتش در گروه نیروانا در سن 27 سالگی خودکشی کرد. هیچ چیزی به اندازه ترانه Lithium این گروه مانند یک تثبیت کننده و متعادل کننده روحی‌ای که برای درمان بیماران دوقطبی استفاده می‌شود عمل نمی‌کند. 

بیشتر بدانید : اسرار زندگی کرت کوبین که پس از مرگش برملا شد + عکس

کرت کوبین

مجله تایم سال 2002 کورت را در فهرست «نوابغ دیوانه»ای قرار داد که سهم زیادی در موسیقی، هنر، یا ادبیات داشته و همین طور او را در لیست بیماران دوقطبی نیز قرار داد.

مرلین مونرو

هنوز که هنوز است سئوالهای زیادی در مورد زندگی و مرگ این بازیگر بدون جواب مانده و مثل اینکه قرار است همین گونه باقی بماند. اما سال 2001 در فیلم مستند «روزهای آخر» گفته شد که او  از داروهای بیماری‌های روحی استفاده می‌کرده است.

بیشتر بدانید : حقایق جالب از زندگی خصوصی مریلین مونرو + تصاویر

مرلین مونرو

هیمان انگلبرگ دکتر داروساز مونرو در این فیلم می‌گوید: «ما می‌دانستیم که او به نوعی جنون و بیماری روانی مبتلاست، به خاطر همین همیشه با مشکلات احساسی دست به گریبان بود و هیچ وقت در یک حس و حال ثابت روحی به سر نمی‌برد.»

 Sinead O'Connor (سینید ا کونور)

ستاره پاپ دهه هشتاد و نود که به خاطر سر تراشیده اش زیاد محبوب نبود، سال 2007 در برنامه تلویزیونی با اپرا وینفری به روشنی درباره بیماری روحی‌اش صحبت کرد.



 او توضیح داد که که روز تولد 33 سالگی اش قصد خودکشی داشته و بالاخره در سن 37 سالگی بیماری‌اش تشخیص داده شده. او حالا 41 سال دارد و می‌گوید که داروهای ضدافسردگی و داروهای متعادل کننده روحی مصرف می‌کند و می‌گوید وقتی در حالت آشفتگی و پریشانی هستی رسیدن به هر نوع پیشرفتی غیر ممکن است.

 ونسان ون گوک

این نقاش خلاق درحین جدال با بیماری روحی‌اش از فراز و فرودهای حسی باورنکردنی‌ای رنج برد. بیماری او در زمان حیاتش به عنوان بیماری دوقطبی شناخته نشده بود، اما امروزه علائم دوقطبی بودن را به وضوح می‌توان در ون گوک تشخیص داد.

بیشتر بدانید : ونسان ون گوگ: نبوغی که به جنون کشیده شد! + عکس آثار

ونسان ونگوک

در یک مقاله هنری روزنامه واشنگتن پست در سال 1998 در مورد حالتهای حسی ون گوک نوشته شده: «وقتی که او از نظر سلامتی جسمی ‌و روحی در اوج قرار داشت با اعتماد به نفس و پرانرژی و به همان سبک تند و هیجانی خود نقاشی می‌کشید و وقتی وضع روحی خوبی نداشت واقعا حس نقاشی کردن را از دست داده و با شک و ترس کار می‌کرد....

بیشتر بدانید : از ون گوگ تا جنون عاشقانه راهی نبود, اما گوگن مسبب حادثه شد!

کری فیشر

این بازیگر زن‌ هالیوودی که به خاطر بازی اش در نقش لیا در سه گانه جنگ ستارگان شهرت دارد، آشفتگی‌های زیادی را در زندگی‌اش تجربه کرده..

کری فیشر

بعد از سالها دست و پنجه نرم کردن با حالتهای هیجانی و افسردگی، بالاخره در سن 28 سالگی بیماری اش تشخیص داده شد و متوجه شد که مبتلا به بیماری دو قطبی می‌باشد. فیشر در سال 2002 طی مصاحبه ای با روزنامه روز آمریکا گفت: «الان دیگر زندگی معمولی خودم را دارم و بیشتر رفتارهایم قابل پیش بینی شده است» او از دکترش به خاطر درمانهایش تشکر کرده و ادامه داد: «البته به این سادگیها هم نبود... چون من روزهای آخر بیماری و موقع عصبانیت موهایم را می‌کندم، بدنم را تاتو می‌کردم و می‌خواستم دینم را تغییر داده و یهودی شوم»

امیلی دیکنسون

کارهای این شاعر درونگرا اغلب تیره و غمناک‌اند. درصورتیکه اطمینان از این موضوع که بیماری روحی این شاعر در طبقه بیماری دوقطبی قرار می‌گیرد امری غیر ممکن است، سال 2001 طی تحقیقی در ژورنال روانپزشکی آمریکایی که چرخه‌های خلاقیت و بهره وری دیکنسون را آزمایش می‌کرد، عنوان شد که بیماری این شاعر هم ممکن است بیماری دو قطبی باشد. 

امیلی دیکنسون

دکتر دیکنسون بیماری او را «ضعف اعصاب» تشخیص داد، که به عقیده نویسنده تحقیقات یعنی روان شناس جان. اف مک‌درموت این نوع ضعف اعصاب در گونه «عصبانیت و افسردگی شخصیتی» قرار می‌گیرد. در زمان دیکنسون هنوز روانشناسان بیماری دوقطبی را مثل الان نمی‌شناختند، اما با بررسی مضمون شعرهایش این روان‌شناس متوجه شد که محتوای آنها با علائم بیماری دوقطبی مطابقت دارند.

ویرجینیا وولف

نامه‌ها و نوشته‌های روزانه تاریک و سیاه وولف، کسی که قبل از پریدن در رودخانه و خودکشی کردن از چهار نوع بیماری رنج می‌برد..   شمار زیادی از پژوهشگران را متقاعد کرد که او به نوعی جنون مبتلا بوده. 

بیشتر بدانید : نویسندگان بزرگی که از اختلال روانی رنج می‌بردند + تصاویر

ویرجینیا وولف

طبق مقاله یک روان‌شناس به اسم کاترین دالسیمر که با عنوان «تغییرات حسی شدید از افسردگی تا هیجانات دیوانه وار و اپیزودهای روان پریشی» نوشته شده، امروزه بیماری خانم وولف را همان بیماری دوقطبی می‌دانند.

لیندا همیلتون

در مصاحبه سال 2004، بازیگر مشهور «ترمیناتور» فاش کرد که بیش از 20 سال با بیماری دوقطبی سر کرده است. او می‌گوید گاهی حسی به سراغش می‌آمد مثل اینکه داخل یک دریچه افتاده و نمی‌تواند بیرون بیاید، اما بالاخره بعد از 10 سال بیماری‌اش را تشخیص دادند. 

لیندا همیلتون

و بعد از این او که به عنوان بیماری دوقطبی تحت درمان قرار گرفت، تصمیم گرفت موضوع تلاش 10 ساله‌اش با این بیماری را به اطلاع مردم برساند. او می‌گوید: «از وقتیکه می‌دانم دیگران از بیماری 20 ساله من خبر دارند و آن را درک می‌کنند زندگی ام رنگ دیگری پیدا کرده...»

 

بیشتر بدانید : اختلال دوقطبی، بیماری ونگوگ و زتاجونز!

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ