تحصیلات دانشگاهی او در رشتهٔ روانشناسی دانشگاه تهران بود که آن را ناتمام گذاشت. کار خود را با گویندگی در رادیو آغاز کرد. سپس...


شهاب حسینی (نام اصلی: سید شهاب‌ الدین‌ حسینی‌ تنکابنی‌) یکی از بازیگران تلویزیون و سینمای ایران است. او متولد ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۵۲ در تهران است.

تحصیلات دانشگاهی او در رشتهٔ روانشناسی دانشگاه تهران بود که آن را ناتمام گذاشت. کار خود را با گویندگی در رادیو آغاز کرد. سپس در برنامه‌ای برای نوجوانان به نام «اکسیژن» که از شبکهٔ ۲ سیمای جمهوری اسلامی‌ایران پخش می‌شد در تلویزیون ظاهر شد. او در فیلم‌هایی مانند رخساره، واکنش پنجم، زهر عسل و سریال‌های پس از باران، تب سرد، پلیس جوان و مدار صفر درجه ایفای نقش کرده ‌است.

به همراه تعدادی از دوستانش، گروه موسیقی هفت (seven) را در سال ۱۳۸۳ تشکیل داد و همچنان به عنوان دکلمه کننده با این گروه همکاری دارد. متاهل و دارای یک فرزند پسر است. رقص پرواز، شمعی درباد، قتل آنلاین از دیگر کارهای اوست.
او وقتی در برنامه اکسیژن مقابل دوربین بازی و اجرای راحتی را به نمایش گذاشت بسیاری اذعان داشتند که استعدادی خاص در او ودیعه گذاشته شده است. شهاب حسینی کارش را با گویندگی در رادیو آغاز کرد و سپس در تعدادی از برنامه های تلویزیونی مجری گری کرد. چهره اش با برنامه اکسیژن برای مخاطبان تلویزیون جا افتاد در چند برنامه به طورهمزمان این کار را انجام، برنامه های رنگ صبح، برپا برپا، با شما، افتابگردان و سری دوم اکسیژن از جمله همین برنامه ها بود.
 
بازیگری برای سینما را از سال 1379 با ساخته ای از امیر قویدل با عنوان رخساره آغاز کرد. فیلم یک مثلث عاشقانه بود با حضور محمد علی سپانلو و میترا حجار که در آن حسینی عاشق دختری که شباهت فراوانی به عشق دیرین پدرش دارد و در این میان دختر ناخواسته به ورطه عشق پدر می‌افتد، ستیز حسینی در به دست آوردن عنان دختر و جدالش از سوی دیگر با پدر صحنه های دیدنی آفرید و از همان قالب شخصیت عصبی رو به انفجارشکل گرفت، اگر چه اشکال مختلف این شخصیت در نقش‌های متفاوت با همین اسانس او را از مهلکه یک کلیشه ثابت تجات داد. پس از آن حسینی با پلیس جوان ساخته سیروس مقدم در سال 80 به تلویزیون بازگشت . این دومین بار بود که او در تلویزیون و در یک مجموعه فقط بازی می‌کرد شخصیت محوری یک پلیس و کنار بازیگرانی بزرگی چون داریوش ارجمند و خوروش او را به سطح مطلوب ارتقا داد. اگر چه بنا به نوع کار، کارکترها نوعی لوس و بسیار غلو شده بودند،  اما حسینی با صورت و ممیک خود توانست توانایی هایش را به رخ بکشد. او پیش از این با مجموعه پس از باران بازی در جعبه کوچک را تجربه کرده بود اما پلیس جوان جای کار بیشتری داشت سال 81 با بازگشت او به سینما مصادف بود. علی قوی تن در ملودرام اجتماعی خود از او بهره می‌برد و آدمکها ساخته می‌شود فیلم علی رغم امتیازات ویژه ساختار مناسب از سوی مخاطبین نادیده گرفته می‌شود، این نادیده گرفتن یک باردیگر هم اتفاق می‌افتد، «الهام زیگوات» فیلم قابل تاملی بود که شهاب در آن بسیار صریح و زیبا بازی کرد، اما به علت عدم برخورداری از جنبه های تجاری به چشم نمی‌آید و بازی حسینی نیز دور از چشم بینندگان قرار می‌گیرد. سال 81 نقش کوتاهی در واکنش پنجم در کنار نیکی کریمی ‌و جمشید هاشم پور به شدت مورد تشویق قرار می‌گیرد و نشان می‌هد توانایی های بسیاری در آستین دارد که هنوز فرصت ظهور پیدا نکرده است. این زن حرف نمی‌زند ساخته احمد امینی به او جای کار بیشتری می‌دهد و حسینی هم در نقش به شدت متفاوت از آن واقعیت سود می‌برد. زهر عسل به نقش عاشق قدیمی‌که در پی انتقام بر آمدن حضوری کوتاه اما خوش ساخت داشت و تقریبا همه بازیگران فیلم خصوصا محمد رضا گلزار و مهناز افشار که نقش اصلی بودند، پشت سر گذاشت. سال 82 را می‌توان سال درخشش حسینی نامید. او در ساخته اجتماعی پوران درخشنده با عنوان شمعی در باد در تقابل با رادان و حسام نواب صفوی بازی دیدنی از خود به یادگار گذاشت و به خاطرش کاندیدای جایزه بهترین بازیگر نقش دوم از جشنواره بیست و دوم  می‌شود . از آن سو در بازگشت به تلویزیون، در مجموعه تب سرد به کارگردانی علی رضا افخمی ‌بازی می‌کند که جز بازی های به یاد ماندنی او محسوب می‌شود. این بار هم کارکتر عصبی را شاهد هستیم که در پی نقشه ای شوم برای تلکه کردن پدر زن پولدارش به مسیری سراسر خون و گمراهی می‌رسد. حسینی در کنار دو بازیگر جوان کار یعنی حمید گودرزی و کامبیز دیرباز شاهکاری دیدنی می‌آفریند. سیروس الوند در ساخته آخر خود رستگاری در 8:20 دقیقه استفاده ای به شدت متفاوت از او به عمل می‌آورد حسینی این بار شکل و شمایلی جدید و باز هم  در کنار رادان ایفا گر یک نقش مذهبی با اعتقادات عجیب است که رادان را برای کشتن یک زن روسپی در محله اشان تحریک می‌کند و باز هم برای نقش این نقش کاندیدای جایزه می‌شود. اما ناکام می‌ماند. گر چه ندادن جایزه به او چیزی از ارزش های هنری او کم نکرد و او توانایی هایش را همچنان در کارهای جدید به رخ می‌کشد.  


 فیلم شناسی
رخساره (امیر قویدل، ۱۳۸۰)
آدمکها (علی قوی تن، ۱۳۸۱)
واکنش پنجم (تهمینه میلانی، ۱۳۸۱)
این زن حرف نمی‌زند (احمد امینی، ۱۳۸۱)
زهر عسل (ابراهیم شیبانی، ۱۳۸۱)
شمعی در باد (پوران درخشنده، ۱۳۸۲)
الهه زیگورات (رحمان رضایی، ۱۳۸۲)
گرداب (حسن هدایت، ۱۳۸۳)
رستگاری در هشت و بیست دقیقه (سیروس الوند، ۱۳۸۳)
قتل آن لاین (مسعود آب پرور، ۱۳۸۴)
پیشنهاد پنجاه میلیونی (مهدی صباغ زاده، ۱۳۸۴)
باغ آلوچه (بهروز شعیبی، ۱۳۸۴)
قصه عشق (بیژن بیرنگ، ۱۳۸۵)
غیر منتظره (محمدهادی کریمی، ۱۳۸۵)
بچه‌های ابدی (پوران درخشنده، ۱۳۸۵)
تنگنا (علیرضا بذرافشان، ۱۳۸۵)
ایستگاه بهشت (نادر مقدس، ۱۳۸۵)
نیلوفر (سابین ژمایل، ۱۳۸۶)
محیا (اکبر خواجویی، ۱۳۸۶)
دل شکسته (علی روئین تن، ۱۳۸۶)
پرچم‌های قلعه کاوه (محمد نوری زاد، ۱۳۸۶)
ناشناس (احمد ظریف‌رفتار، ۱۳۸۶)
تنهایی (حجت قاسم‌زاده اصل، ۱۳۸۶)
سوپراستار (تهمینه میلانی، در حال ساخت)

 مجموعه‌های تلویزیونی
پس از باران (سعید سلطانی، ۱۳۷۹)
همسفر (در دو اپیزود، ۱۳۸۰)
پلیس جوان (سیروس مقدم، ۱۳۸۰)
تب سرد (علیرضا افخمی، ۱۳۸۲)
مدار صفر درجه (حسن فتحی، ۱۳۸۵)
رقص پرواز (احمد مرادپور، ۱۳۸۵)
 

جشنواره ها و جوایز:

- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره بیست و سوم فیلم فجر برای بازی در فیلم "رستگاری در هشت و بیست دقیقه" - 1383

- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره بیست و دوم فیلم فجر برای بازی در فیلم "شمعی در باد" - 1382

- کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم "شمعی در باد" - 1383

- کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از هفتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم "واکنش پنجم" - 1382

 - برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "سوپراستار" تهمینه میلانی
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منابع: wikipedia.com
aksebazigar.anzaliblog.com