نگاهی به فیلم‌های 2013 ، سال حضور پرشور کارگردان‌ها و بازیگران مطرح
«گرگ وال استریت» ساخته مارتین اسکورسیزی و «خلسه» دنی بویل از مهم‌ترین فیلم‌هایی هستند که سال 2013 روی پرده می‌روند.
 
به نظر می‌رسد سال 2013 سال حضور پرشور کارگردان‌ها و بازیگران مطرح سینماست. از ترنس مالیک گرفته تا دنی بویل، از مارتین اسکورسیزی گرفته تا تری گیلیام همگی با فیلم‌های جدید خود به سینماها برمی‌گردند.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌های سال 2013 است که اغلب آنها فیلم‌هایی مستقل با حضور بازیگران مطرح هستند.
 
«جایی آن سوی درختان کاج» / The Place Beyond The Pines
فیلم داستان یک موتورسیکلت‌سوار است که برای دفاع از فرزندش مرتکب جرمی می‌شود. پلیسی متوجه جرم موتورسیکلت‌سوار می‌شود و دو مرد را روبروی هم قرار می‌دهد. رویارویی که سال‌ها زندگی این دو نفر و خانواده‌های آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
«جایی آن سوی درختان کاج» را درک کیان‌فرنس کارگردانی کرده که با «ولنتاین غم‌انگیز» به شهرت رسید، اگر فیلم قبلی او به عواقب عشق و نفرت می‌پرداخت، فیلم جدیدش موضوعاتی چون سرنوشت و میراث پدران برای فرزندان را بررسی می‌کند. نقش مجرم را رایان گاسلینگ بازی می‌کند که در فیلم قبلی کیان‌فرنس حضور داشت. برادلی کوپر نقش پلیس را بازی می‌کند.
 

رایان گاسلینگ در «جایی ان سوی درختان کاج»
 
دین دیهان، امروی کوهن، اوا مندز، ری لیوتا و بن مندلسن از دیگر بازیگران این فیلم هستند که 29 مارس 2013 بطور محدود اکران می‌شود.
 
«زندانی‌ها» / Prisoners
«زندانی‌ها» یکی از معروف‌ترین فیلم‌های فهرست سیاه هالیوود بوده که چهره‌های مختلفی از برایان سینگر و آنتوان فوکوآ کارگردان گرفته تا مارک والبرگ، کریستین بیل و لئوناردو دی‌کاپریو مدتی به آن جذب شدند اما پروژه راه نیفتاد.
 
فیلم ماجرای پدری اهل بوستن است که مردی را به این بهانه که او مسئول ناپدید شدن دختر و بهترین دوستش است، می‌رباید. فیلم را دنیس ویلنو کارگردانی کرده که با فیلم «آتش‌افروزان» نامزد جایزه اسکار بود. بازیگران مطرحی نیز در فیلم بازی می‌کنند؛ هیو جکمن، جیک جیلنهال، پل دانو، ملیسا لئو، ماریا بلو، ترنس هوارد و وایولا دیویس.
 
هیو جکمن در فیلم نقش پدر را بازی می‌کند و جیلنهال نقش کارآگاه پرونده را. فیلم 20 سپتامبر 2013 روی پرده می‌رود و احتمالا در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش دربیاید.
 
«به سوی شگفتی» / To The Wonder
ترنس مالیک بعد از «درخت زندگی» روزهای پرکاری دارد. «به سوی شگفتی» جدیدترین فیلم اوست که داستان عشق و جدایی یک زن اروپایی و مردی آمریکایی را روایت می‌کند. مالیک که بسیاری سبک استعالی‌اش را می‌پرستند و بسیاری هم مخالف آن هستند در «به سوی شگفتی» انتزاعی‌ترین فیلم خود را ساخته است.
 
بازیگر نقش اصلی فیلم بن افلک است که تقریبا در تمام طول فیلم کلامی بر زبان نمی‌آورد، یکی دیگر از بازیگران اصلی فیلم ریچل مک‌آدامز است که در کمال تعجب کمتر از 10 دقیقه در فیلم حضور دارد. دو بازیگر دیگری که بیش از سایرین در فیلم نقش دارند اولگا کوریلنکو و خاویر باردم در نقش یک کشیش است.
 
اما بازیگران فیلم به همین چهار نفر ختم نمی‌شود؛ ریچل وایز، جسیکا چاستین، مایکل شین، آماندا پیت و بری پپر دیگر بازیگران فیلم هستند.
 

نمایی از «به سوی شگفتی»
 
فیلم 12 آوریل سال 2013 روی پرده می‌رود. البته اکران اول فیلم در جشنواره فیلم ونیز 2012 بود.
 
«خلسه» / Trance
جیمز مک‌آووی، ونسان کسل و روساریو داوسن در این فیلم بازی می‌کنند که مارس 2013 اکران می‌شود. مک‌آووی در «خلسه» نقش سایمن یک دلال حراج آثار هنری را بازی می‌کند که با همکاری گروهی تبهکار به ریاست فرانک (کسل) نقشه می‌کشند یکی از شاهکارهای گویا را از یک حراجی عمومی بدزدند. وقتی سایمن هنگام سرقت کلک می‌زند، فرانک به سختی از او انتقام می‌گیرد و سایمن بر اثر اصابت ضربه‌ای به سرش بیهوش می‌شود.
 
وقتی او به هوش می‌آید، مصرانه - و شاید زیرکانه - مدعی است که دچار فراموشی شده و یادش نمی‌آید اثر هنری را کجا قایم کرده است. فرانک و دار و دسته‌اش وقتی می‌بینند که نمی‌توانند محل اختفای نقاشی را پیدا کنند، با بی‌میلی از یک هیپنوتیزم‌گر (داوسن) می‌خواهند سایمن را به حرف بیاورد، اما به تدریج ماجرا پیچیده‌تر می‌شود.
 
فیلمنامه را جان هاج همکار فیلمنامه‌نویس بویل در دو فیلم «گور کم‌عمق» و «قطار بازی» بر مبنای فیلمی تلویزیونی نوشته است.   
 
«میلیونر زاغه‌نشین» بویل برنده  هشت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، کارگردانی و فیلمنامه اقتباسی شد. او سال 2011 نیز برای فیلم «127 ساعت» نامزد جوایز اسکار بهترین فیلم و فیلمنامه اقتباسی بود. «ساحل»، «28 روز بعد» و «آفتاب» از دیگر ساخته‌های این فیلمساز بریتانیایی 56 ساله است.
 
«12 سال بردگی» / Twelve Years A Slave
مردی نیویورکی در میانه دهه 1800 ربوده می‌شود و در جنوب آمریکا به عنوان برده فروخته می‌شود. استیو مکوئین، کارگردان سیاه‌پوست بریتانیایی پیش از این «گرسنگی» و «شرم» را ساخته بود. در هر دو فیلم قبلی میشائل فاسبندر نقش اصلی را بازی کرده بود که در این فیلم نیز بازی می‌کند.
 
این بار براد پیت نیز به گروه دو نفره این دو اضافه شده؛ پیت تهیه‌کننده و بازیگر فیلم است. نقش اصلی فیلم را چیتول اجیفورو بازی می‌کند. فهرست ستارگانی که در فیلم بازی می‌کنند به فاسبندر و پیت ختم نمی‌شود؛ بندیکت کامبربچ، مایکل کنت ویلیامز، پل دانو، پل جیاماتی، سارا پولسن و دو بازیگر فیلم محبوب «جانوارن محیط وحش جنوبی» یعنی دوایت هنری و کوونژانه والیس دیگر بازیگران فیلم هستند.
 

نمایی از «دوازده سال بردگی»
 
فیلم به احتمال بسیار زیاد در جشنوراه فیلم کن روی پرده می‌رود.
 
«یک حکایت زمستانه» / A Winter’s Tale
فیلمی فانتزی که داستان آن در قرن نوزدهم و منهتن معاصر می‌گذرد و ماجرای یک دزد، دختری رو به مرگ و یک اسب سفید پرنده است. «یک حکایت زمستانه» اولین فیلم آکیوا گلدزمن، فیلمنامه‌نویس در مقام کارگردان است.
 
«بتمن و رابین»، «رمز داوینچی» و «من افسانه هستم» از معروف‌ترین فیلم‌های اوست. با اینکه این سه فیلم آثار مهمی نبودند اما فیلم جدید گلدزمن حداقل به خاطر بازیگرانش بسیاری را منتظر اکران خود نگه می‌دارد؛ راسل کرو، کالین فارل، ویل اسمیت، جنیفر کانلی، ویلیام هرت، مت برومر و جسیکا براون-فایندلی در فیلم بازی می‌کنند.
 
موسیقی فیلم را هانس زیمر می‌سازد. فیلمبرداری «یک حکایت زمستانه» در اکتبر 2012 شروع شد و بدون هیچ مشکلی اوایل سال 2013 به پایان رسید. هنوز تاریخ اکران فیلم اعلام نشده است.
 
«گرگ وال استریت» / Wolf Of Wall Street
«گرگ وال استریت» پنجمین همکاری اسکورسیزی و دی‌کاپریو پس از «دار و دسته نیویورکی»، «هوانورد»، «مردگان» و «شاتر آیلند» خواهد بود. این فیلم بر مبنای کتاب خاطرات جردن بلفورت، کارگزار بورس اهل لانگ آیلند ساخته می‌شود.
 
اسکورسیزی اولین بار سال 2007 چند ماه پس از آنکه «مردگان» جوایز اسکار بهترین فیلم و کارگردان را گرفت، درگیر این پروژه شد. آن زمان قرار بود استودیو برادران وارنر «گرگ وال استریت» را تهیه کند، اما به دلیل درگیری اسکورسیزی در پروژه‌های مختلف قید ساخت فیلم زده شد.
 
اسکورسیزی فوریه 2011 به طور رسمی اعلام کرد «گرگ وال استریت» را مقابل دوربین می‌برد، اما بعد کار روی فیلم «هوگو» را شروع کرد. «رد گرانیت» پارسال در جشنواره کن از سرمایه‌گذاری روی «گرگ وال استریت»‌ خبر داد. این فیلم با همکاری شرکت «آپیان وی» متعلق به دی‌کاپریو تهیه می‌شود. اسکورسیزی خود یکی از تهیه‌کنندگان فیلم است.
 
دی‌کاپریو مدت‌هاست قرار است نقش بلفورت را بازی کند. فیلمنامه «گرگ وال استریت» را ترنس وینتر («سوپرانوها» و «امپراتوری پیاده‌روی تخته‌کوب») نوشته است. داستان روایتی از ظهور و سقوط بلفورت در وال استریت همین طور سبک زندگی پرآشوب و زندگی شخصی پرتلاطم او به‌خصوص اعتیادش به مواد مخدر است.
 
بلفورت سال 1998 به جرم جعل اوراق بهادار و پولشویی محکوم شد و 22 ماه را در زندان فدرال گذراند. او از آن زمان تاکنون زندگی آرامی دارد و به عنوان مشاور شرکت‌ها فعال است. دی‌کاپریو این روزها فیلم «جانگو آزاده شده» کوئنتین تارانتینو را روی پرده دارد.
 
«زیر پوست» / Under The Skin
فیلم براساس رمان اول میشل فیبر ساخته شده که در سریال کوتاه «گلبرگ سفید و قرمز» بازی کرده. فیلم داستان ایسرلی (با بازی اسکارلت جوهانسن) موجود غیرزمینی است که به زمین آمده تا از گوشت ساکنان زمین برای اهالی سیاره خود ببرد.
 
موضوع فیلم خیلی عجیب و غریب است، اما اگر بدانیم جاناتان گلیزر آن را ساخته همه چیز روشن می‌شود. گلیزر با فیلم «تولد» با بازی نیکول کیدمن و داستان عجیبش به شهرت رسید. گلیزر کارگردان کم‌کار اما جالبی است که گفته این فیلم درواقع ادای دینی به «انواع» ساخته راجر دونالدسن است، اما روشنفکرانه با رویکرد هستی‌گرایانه پرداخته شده است.
 

اسکارلت جوهانسن در «زیر پوست»
 
فیلمبرداری فیلم سال 2011 شروع شد اما مراحل پس از تولید تا سال 2012 عقب افتاد و بعد قرار شد فیلم پاییز 2012 روی پرده برود که این اتفاق هم نیفتاد. فیلم احتمالا در جشنواره فیلم کن هم حضور دارد.
 
«اسپیوت جوان و نابغه» / The Young & Prodigious Spivet
ژان-پیر ژونه را با فیلم محبوب «سرگذشت شگفت‌انگیز آملی پولن» می‌شناسیم. او در فیلم جدید خود داستان پسری 12 ساله را روایت می‌کند که دیوانه نقشه جغرافیایی کشیدن است و پس از اینکه انستیتو فرهنگی-جغرافیایی اسمیتسونیان از او دعوت می‌کند به آنجا برود سراسر کشور را زیر پا می‌گذارد و دست از نقشه کشیدن برنمی‌دارد.
 
آخرین باری که ژونه در آمریکا فیلمی ساخت بیش از 10 سال پیش بود که «بیگانه: احیاء» را ساخت که متفاوت‌ترین و شاید بهترین فیلم مجموعه «بیگانه» بود. دومین فیلم انگلیسی زبان او بر مبنای رمان کالت ریف لارسن ساخته می‌شود و بازیگرانی چون هلنا بونهام کارتر، کتی بیتس و جودی دیویس در آن بازی می‌کنند.
 
فیلم به‌طور سه‌بعدی ساخته می‌شود و در یکی از جشنواره‌های ونیز، تورنتو یا نیویورک روی پرده می‌رود.
 
«تئورم صفر» / The Zero Theorem
یک هکر رایانه‌ای به دنبال پیدا کردن دلیل هستی انسان است. در این بین یک شرکت مدام جلوی جستجوهای او را می‌گیرد تا اینکه در نهایت برای تسلیم کردن این هکر، او را عاشق می‌کند!
 
فیلم را که داستانی عجیب و غریب دارد، تری گیلیام می‌سازد که تعداد پروژه‌های به سرانجام نرسیده‌اش بیشتر از فیلم‌های ساخته‌شده‌اش است؛ «دن کیشوت» یکی از این فیلم‌هاست. تلاش‌های او در سال‌های اخیر مثل «برادران گریم» و «تایدلند» نیز همه به بن‌بست خوردند. اما او کارگردانی است که با «12 میمیون» و «ترس و نفرت در لاس وگاس» بسیاری را شیفته خود و سبک بصری منحصربه‌فردش کرد.
 
او امیدوار است با «تئورم صفر» طلسم را بشکند و دوباره به سطح اول دنیای فیلمسازی برگردد. کریستوفر والتس («لعنتی‌های بی‌آبرو» و «جانگو آزادشده»)، بن ویشاو و تیلدا سوینتن بازیگران فیلم هستند. مت دیمن هم حضوری کوتاه در فیلم خواهد داشت.
 
فیلم پاییز امسال روی پرده می‌رود.



گردآوری:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع:khabaronline.ir



 مطالب پیشنهادی:
چهره‌های جدید شهاب حسینی و نگار جواهریان در «حوض نقاشی»
گزارش تصویری: کنسرت همایون شجریان
آثار چاپ نشده‌ای از زرین‌کوب منتشر می‌شود
«جم می» هم در پی حریم سلطان رفت!
داستان یک زوج معلول و پسرشان+عکس