ماجرا از این قرار است که آقای بنجامین باتن (براد پیت) زندگی غریبی دارد (او پیر به دنیا آمده!) و در حالی که تمام اطرافیان او روز به روز پیرتر می‌شوند...
 
شمارش معکوس برای برندگان اسکار 2008 از حالا شروع شده. دیگر تقریبا ً تمام محافل سینمایی و انجمن‌ها مختلف منتقدان داخلی و خارجی ‌هالیوود، پیشنهادها و نظراتشان را اعلام و منتشر کرده اند؛ از اعضای انجمن گلدن گلوب گرفته که معتبرترین شان است و فعلا ً فهرست نامزدهایش را ارائه کرده و جوایزش در مراسمی ‌شبیه اسکار در 11 ژانویه (22 دی) مشخص و معلوم می‌شود و امسال شصت و ششمین دوره اش را می‌گذارند تا مثلا ً انجمن دوره‌ی ‌منتقدان فیلم لاس و گاس یا بوستون. حالا توی این بلبشوی آخر سال، انجمن بر و بچه‌های علاقه مند به سینمای مجله خودمان هم بیکار ننشسته اند. در این هفته‌ها فهرست نامزدها، بهترین‌ها و بدترین‌ها را کنار هم گذاشتیم و کلی بالا و پایینشان کردیم. حدس و گمان‌های خود را هم به شان اضافه کردیم و به هم زدیم ... نتیجه این 2 صفحه ایست که مقابلتان می‌بینید. امکانش هست در خود مراسم چه عرض کنیم، حتی در فهرست نامزدهای اسکار (که دوم فوریه اعلام می‌شود) هم این اسامی‌ به چشمتان نخورد یا این که برعکس، درست زده باشیم به هدف. به هر حال دوران هیأت آکادمی ‌(اسکار) بارها ثابت کرده اند که غیر قابل پیش بینی‌اند.

 دیوید فینچر_ مورد عجیب بنجامین باتن

مورد عجیب آقای فینچر
فیلم عجیب و غریب فینچر که یک عاشقانه فانتزی است، تا الأن که دارد این مطلب نوشته می‌شود، هنوز در آمریکا به نمایش عمومی‌ در نیامده است. دیوید فینچر در این مورد هم کاربلدی به خرج داده و همه را تا روزهای پایانی سال (26 دسامبر) توی کف گذاشته است. ماجرا از این قرار است که آقای بنجامین باتن (براد پیت) زندگی غریبی دارد (او پیر به دنیا آمده!) و در حالی که تمام اطرافیان او روز به روز پیرتر می‌شوند، او همین طور جوان و جوان تر می‌شود! انگار که یکی، همین طوری دارد زندگی بنجامین را برمی‌گرداند به اول و خب، طبیعی است که او با این نوع زندگی، خیلی چیزها را از دست خواهد داد؛ عشق‌های دوران بچگی یا دوستان و اطرافیان همیشه و هر روزش را.
«مورد عجیب بنجامین باتن» طرفداران بسیار زیادی بین منتقدان و اعضای هیأت‌های مختلف سینمایی پیدا کرده است، در میان فهرست نامزدهای گلدن گلوب، بیشترین تعداد رأی را آورده و عنوانش در فهرست نامزدهای بهترین فیلم درام، بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن، بهترین کارگردان و فیلمنامه دیده می‌شود.

 دنی بویل_ میلیونر زاغه نشین

چه کسی پولدار می‌شود؟
«میلیونر زاغه نشین» برای دنی بویل انگلیسی تبار که آخرین فیلمش یعنی «خورشید درخشان» (2007)، فیلمی ‌علمی_تخیلی است، انتخاب نسبتا ً عجیبی به نظر می‌رسد. او البته همراه کارگردانی هندی به اسم لاوین تندن، بازیگران اصالتا ً هندی اش را هدایت می‌کند. فیلم، حکایت یک نوجوان هندی به اسم جمال مالیک است که در یک مسابقه تلویزیونی هندی برنده می‌شمود؛ مسابقه ای پرطرفدار که در واقع نسخه هندی «چه کسی می‌خواهد میلیونر بشود» است و جالب این که جمال این کار را برای جایزه نقدی مسابقه انجام نمی‌دهد؛ تلاش او برای به دست آوردن دل دوستش، لاتیکاست که این مسابقه تلویزیونی را بسیار دوست دارد.
«میلیونر زاغه نشین» همراه «مورد عجیب بنجامین باتن»، بیشترین تعداد رأی را در فهرست نامزدهای انجمن گلدن گلوب آورده و عنوان آن در بخش‌های بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه دیده می‌شود؛ ضمن این که بیشتر اعضای انجمن منتقدان آمریکایی و حتی حلقه منتقدان لندن آن را به عنوان بهترین فیلم امسال برگزیده اند.

 ران هوارد_فراست / نیکسون

اعتراف‌های هیولا
این فیلم در واقع مصاحبه جنجالی مجری مشهور شبکه بی بی سی (دیوید فراست) با ریچارد نیکسون است، وقتی که او در 1977 و بعد از 3 سال سکوت مطلق، بالأخره راضی می‌شود که یک بار روی صندلی داغ فراست بنشیند و از رسوایی واترگیت و کنار گذاشته شدنش از سیاست آمریکایی، یک نوع اعتراف مسیحی/ مذهبی هم خوانده اند. مایکل شین که پیش تر او را در «ملکه» به کارگردانی استفن فررز، در نقش تونی بلر دیده ایم، نقش فراست را ایفا می‌کند و فرانک لانجلا هم در نقش ریچارد نیکسون ظاهر شده. فراست/ نیکسون، منتخب هیأت داوران گلدن گلوب در این دوره است و در رشته‌های بهترین فیلم، فیلمنامه، کارگردانی، بازیگر نقش اول مرد و موسیقی، یکی از پر و پاقرص ترین نامزدهاست.

 اندرو استنتون_وال- ئی

آهن پاره دوست داشتنی
باورتان می‌شود همین «وال - ئی» نمکی خودمان، با آن چشم‌های دوست داشتنی اش، دل همه منتقدان سختگیر و غرغرو را ربوده؟ جالب اینکه این عاشقانه آرام تولید پیکسار و دیسنی، نه تنها در بخش انیمیشن، لقب بهترین را به خودش اختصاص داده که در خیلی از مجامع و محافل، به عنوان بهترین فیلم سال 2008 در نظر گرفته شده است. توجه دارید که؛ عنوان بهترین فیلم سال برای یک انیمیشن.

 بازلورمن_استرالیا

جایزه ای که بر باد رفته
این هم جزو عجایب سینمای آمریکاست که فیلم عظیم و حماسی ای مثل «استرالیا» با بودجه ای معادل 130 میلیون دلار می‌سازد، کلی هم برایش تبلیغ می‌کند اما منتقدان و کارشناسان سینمایی‌اش، تره هم برای آن خرد نمی‌کنند. نیکولد کیدمن در «استرالیا» یک اشراف زاده انگلیسی است که درست پیش از شروع جنگ جهانی دوم، زمین‌هایی در استالیا به ارث می‌برد و برای نگهداری از آن‌ها تلاش می‌کند. داستان «استرالیا» با سرعت نور به فضای فیلم کلاسیک «بر باد رفته» و شخصیت اسکارلت وصلمان می‌کند. با این که هیچ کدام از محافل و کارشناسان، استرالیا را تحویل نگرفتند اما دلمان نیامد آن را دست کم جزو 5 نامزد دریافت جایزه (حالا در هر بخش و رشته ای) قرار ندهیم؛ به خصوص که اعضای هیأت آکادمی، همواره ثابت کرده اند پشت پروژه‌های عظیم و باشکوهی می‌ایستند.

سام مندس_مسیر انقلابی

تایتانیک انتقام می‌گیرد
حدس می‌زنید تازه ترین ساخته سام مندس را برای این انتخاب کرده ایم که زوج بازیگرش لئوناردودی کاپریو و کیت وینسلت هستند/ اصلا ً هم این طور نیست! مگر «تایتانیک» است؟ تازه، همان «تایتانیک» هم در اسکار 1998 جایزه همه چی برد به جز بازیگری نقشی که این 2 کفتر جوان و عاشق پیشه و ناکام مانده توی آن بازی می‌کنند. این بار آقای مندس (شوهر خانم وینسلت) زده به سرش که کاری کند کارستان. کسی چه می‌داند، شاید این بار اعضای هیأت آکادمی‌ کوتاه بیایند و بخواهند ضرر روحی سال 1998 را جبران کنند. ظاهرا ً هم که این اقدام مندس، شوخی شوخی گرفته و جواب داده است. «مسیر انقلابی»، قصه مشکلات و روزمرگی‌های زوج جوانی است که در اواسط دهه 1950 و در حومه شهر کانکتیکات با فرزندانشان زندگی می‌کنند. فیلمنامه مسیر انقلابی، اقتباسی است از نوول ریچارد ییتس. این فیلم جدید مندس علاوه بر این که لئو و خانم وینسلت را وارد سیاهه نامزدهای بهترین بازیگران نقش اول گلدن گلوب کرده، احتمال دارد جایزه ای را هم نصیب خود مندس کند.
 
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: هفته نامه همشهری جوان/ شماره 196
بازنشر اختصاصی سیمرغ
 
مطالب مرتبط:
10 فیلمی ‌که امسال می‌توانند فاتح اسکار باشند