امیر جعفری با سریال «تعبیر وارونه یک رویا» به تلویزیون می آید ،‌ وی علت این غیبت را ضعیف بودن فیلمنامه‌ها معرفی کرد.

امیر جعفری بازیگر سینما و تلویزیون  در جمع خبرنگاران درباره بازی در سریال «تعبیر وارونه یک رویا»‌ ساخته فریدون جیرانی توضیح داد: من کارهای جاسوسی را دوست دارم ولی تابه‌حال در چنین سریال‌هایی بازی نکرده بودم. فیلم «نفوذی» هم در جریان دفاع مقدس بود اما سریال‌های جاسوسی را بیشتر دوست دارم.

وی افزود: این کار به هیچ وجه سیاسی نیست بلکه درباره جاسوسی است و ربطی به سیاسی‌کاری ندارد. اگر قرار بود در این سریال خبری از جناح‌بندی باشد، هرگز در آن بازی نمی‌کردم. اصلا نمی‌پسندم که در یک سریال، جناحی بالا برود یا جناح دیگری پایین بیاید و علاقه‌ای به سیاسی‌کاری ندارم.

این بازیگر سینما و تلویزیون یادآور شد: اگر چنین علاقه‌هایی داشتم، اصلا وارد کار سیاست می‌شدم اما چنین آثاری جذابیت خاصی ندارند.

جعفری تصریح کرد: در تمام دنیا آثاری مشابه «تعبیر وارونه یک رویا» ساخته می‌شود و همه هم از این آثار تعریف می‌‌کنند اما انگار ما خودمان، خودمان را قبول نداریم. اگر من در تئاتری که این شب‌ها روی صحنه‌اش هستم، به عنوان مثال چهار تا فحش بدهم، همه می‌گویند این کار مبتذل است اما وقتی در یک فیلم آمریکایی بدترین عبارات در آن استفاده می‌شود، همه از آن تعریف می‌کنند. ما فقط بلدیم خودمان را بکوبانیم و یکدیگر را قبول نداشته باشیم.

وی درباره فعالیت در سینما نیز اظهار کرد: پیشنهادهایی به من شده اما تا زمانی که در این سریال بازی می‌کنم، نمی‌توانم آنها را بپذیرم.

نه پدرم برج‌ساز است و نه مادرم بیزنس می‌کند

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره مشکلات مالی صدا و سیما نیز گفت: این اوضاع خیلی بد است دیگر شور این ماجرا درآمده است. درست نیست که صدا و سیمای مملکت ما پول نداشته باشد. ما هم چاره‌ای جز بازی در این آثار نداریم. نه پدر من برج‌ساز است و نه مادرم بیزینس می‌کند. چیزی از پدرم به من نرسیده و باید در شغلی که بلدم، مشغول به فعالیت شوم.

جعفری از توضیح درباره نقشی که در «تعبیر وارونه یک رویا» بازی می‌کند، پرهیز کرد و ذکر نکاتی چون اینکه این شخصیت همسر خود را از دست داده و یا دختر او عاشق می‌شود تنها لو دادن قصه دانست و درباره حضور در ارمنستان تاکید کرد: ما به لحاظ بازیگری خیلی خوبیم. البته آنها هم بازیگران خوبی داشته‌اند اما مشکل عمده ما آنجاست که برقراری ارتباط و زبان نداشتن مشترک بود چرا که آنها انگلیسی متوجه نمی‌شدند و ما ناچار شدیم ارمنی حرف بزنیم.

تجربه بازی به زبان ارمنی

وی در پاسخ به تجربه بازی به زبان ارمنی اظهار کرد: ما آنجا مترجم داشتیم و آنها دیالوگ‌های ما را به زبان ارمنی ضبط می‌کردند و در اختیار ما قرار می‌دادند. من هم به این وسیله، این صحنه‌ها را به راحتی بازی می‌کردم.

این بازیگر سینما و تلویزیون درباره حسرت‌هایش در عرصه بازیگری، اذعان کرد: قطعا همواره بازیگران نقش‌هایی را دوست دارند بازی کنند که فرصت ایفای آنها برایشان ایجاد نمی‌شود. به ویژه وقتی سن بالا می‌رود و اوج جوانی که حوالی 30 سالگی است، می‌گذرد؛ نقش‌هایی هستند که دیگر نمی‌توان آنها را بازی کرد. قطعا وقتی من 60-50 ساله هم شوم، حسرت‌هایی درباره نقش‌هایی که در میانسالی می‌توانستم بازی کنم را می‌خورم. اصلا بازیگری یک جور حسرت است.

بازیگر سریال «چک برگشتی» با اشاره به پخش سریال جدیدش در سال 94، در پاسخ به سئوال دیگر  درباره همکاری‌اش در تلویزیون در سال‌های اخیر، اظهار کرد: اگر این سریال بهار 94 روی آنتن برود، چهار سال از آخرین سریالی که از من پخش شد، می‌گذرد. متاسفانه در این مدت فیلمنامه‌ها چنگی به دل نمی‌زند، چون سازمان به نویسنده‌ها پول نمی‌دهد تا متن خوبی بنویسند. طبیعی است که اگر کار خوبی باشد، ما حتما در آن بازی خواهیم کرد. معیار اول خود من برای بازی در یک پروژه، متن است. بعد از آن به عوامل دیگر فکر می‌کنم.

جعفری ادامه داد: اگر سریال طنز خوبی هم ساخته نمی‌شود، به خاطر کمبود متن‌های کمدی مناسب است، گرچه در سینما آثار کمدی‌ای ساخته می‌شوند که خیلی خوب هم فروش می‌روند؛ مثل کارهای آقای قاسم‌خانی. اما مگر چند متن خوب نوشته می‌شود که یکی از آنها به من پیشنهاد شود.

کارگردانی را دوست ندارم

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا دوست دارد کارگردانی را تجربه کند؟ تاکید کرد: کارگردانی را اصلا دوست ندارم. اگر همین بازیگری را درست انجام دهم، کارگردانی پیش‌کش بقیه. من بهتر است کار خودم را به خوبی پیش ببرم. هیچ وقت تا آخر عمر کارگردان نخواهم شد. هنوز هم در بازیگری به چیزی که می‌خواستم، نرسیده‌ام. اگر به شهرت باشد که عبدالمالک ریگی هم مشهور بود.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان درباره برخی حواشی پیرامون خود در سال‌های گذشته مثلا در ارتباط با بابک زنجانی، اظهار کرد: بهتر است در این باره حرفی نزنم. مردم که گناهی ندارند اما ما خودمان، به خودمان رحم نمی‌کنیم و همکاران به همدیگر رحم نمی‌کنند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : mehrnews.com