گفته می‌شود بازیگران اصلی دستمزدهای بالایی برای بازی در این فیلم دریافت کرده‌اند؛ خصوصا ًبازیگران قسمت اول. دست اندرکاران فیلم مجبور بودند به هر قیمتی آنها را راضی نگه دارند. گویا اکبر عبدی...
  
اخراجی‌ها 2
* این را می‌شود به حساب تیز هوشی مسعود ده نمکی گذاشت. در همان ابتدای راه اکران «اخراجی‌ها» بود که ده نمکی طرح قسمت دوم این فیلم را پیش کشید. همه چیز آرام آرام انجام شد. ده نمکی حداقل خیالش راحت بود که همان تیم موفق قبلی را در اختیار دارد و حتی می‌تواند به خاطر موفقیت فیلم اول چند بازیگر چهره دیگر به ستاره‌های فیلمش اضافه کند. این اتفاق البته فقط با حضور جواد رضویان رخ داد. داستان «اخراجی‌ها 2» از بازداشتگاه عراقی‌ها آغاز می‌شود. جایی که گروه «اخراجی‌ها» حالا در دام دشمن گرفتار شده اند. موفقیت فیلم از همین حالا تضمین شده است. می‌شود گفت که ده نمکی فعلا ً راهش را دربست پیدا کرده. او از همین حالا در تدارک قسمت سوم اخراجی‌هاست. اما عیار ده نمکی را باید از قسمت سوم به بعد این سه گانه سنجید.

*
 چندین ماه قبل از آغاز پیش تولید رسمی، شریفی نیا باب مذاکره با بازیگران مورد نظرش را باز کرده بود. او امیدوار بود این بار ستاره‌های بیشتری را به «اخراجی‌ها» بکشاند. از بهرام رادان گرفته تا محمد رضا فروتن و جمشید‌هاشم پور گزینه‌های مهمی‌ برای بازی در قسمت دوم بودند.
اما این بار شریفی نیا برنده بازی نبود. او به غیر از جذب جواد رضویان حرکت مهم دیگری برای «اخراجی‌ها 2» انجام نداد. رادان و فروتن قرار بود در چند سکانس کوتاه در نقش خلبان جلوی دوربین بروند. نقشی که گویا بعدا ًبه امیریل ارجمند رسید.

*
در حالی که ده نمکی از قبل از شروع فیلمبرداری خبر از بازی حسام نواب صفوی در فیلم داده بود، این بازیگر در حرکتی غیر منتظره این خبر را تکذیب کرد. گویا دلیل اصلی این اتفاق در آن مقطع حضور او در فیلم بهرام بیضایی بود. نواب صفوی بعدا ً به شرط تغییر نقش اش بازی در «اخراجی‌ها 2» را پذیرفت. شریفی نیا ابتدا نقش یک منافق را برای او در نظر گرفته بود.

*
گفته می‌شود بازیگران اصلی دستمزدهای بالایی برای بازی در این فیلم دریافت کرده‌اند؛ خصوصا ًبازیگران قسمت اول. دست اندرکاران فیلم مجبور بودند به هر قیمتی آنها را راضی نگه دارند. گویا اکبر عبدی مبلغ 62 میلیون تومان برای بازی در سری دوم دریافت کرده است.

*
 خیلی‌ها برای تهیه کنندگی «اخراجی‌ها 2» پیش قدم شدند. مرتضی شایسته، علی سرتیپی، مسعود جعفری جوزانی و حبیب اله کاسه ساز از همان ابتدا به دنبال این پروژه بودند اما در نهایت ده نمکی ترجیح داد برای دومین بار با کاسه ساز کار کند.

*
هنگام فیلمبرداری «اخراجی‌ها 2» مطابق معمول جنجال‌های خبری بسیاری شد. تقریبا ً نیمی ‌از مقامات مسئول دولتی سر صحنه فیلم حضور پیدا کردند. از نمایندگان مجلس گرفته تا وزیر ارشاد، محسن رضایی و رئیس مجلس شورای اسلامی ‌هر کدام برای ساعاتی به دیدار مسعود ده نمکی آمدند.

*
خبر حضور علی پروین و امیر قلعه نوعی هم سر صحنه این فیلم جالب توجه بود. گویا آنها قرار بود در حرکتی نمادین در یکی از سکانس‌های «اخراجی‌ها» به بازیگران و هنروران فوتبال آموزش دهند. اتفاقی که گویا در نهایت رخ نداد.

*
مرحله تولید فیلم از «اخراجی‌ها»‌ی یک سخت تر بود. به غیر از سکانس‌های جنگی، داستان فیلم در دو فضای اردوگاهی و شهری نیز می‌گذرد. اما دلیل اصلی کوتاه‌تر بودن مدت زمان فیلمبرداری قسمت دوم، استفاده از دوربین  HD بود. Si2K یکی از پیشرفته‌ترین دوربین‌های ویدئویی است که ده نمکی در فیلمش برای اولین بار از آن استفاده کرد.

*
به دلیل اختلاف نظر میان شریفی نیا و حسن پویا در «اخراجی‌ها» یک، تورج منصوری پشت دوربین فیلم ده نمکی قرار گرفت. نکته جالب این جاست که منصوری با همان دوربین «اخراجی‌ها»، این روزها مشغول فیلمبرداری فیلم جدید مسعود کیمیایی است.

*
 آن طور که از شواهد بر می‌آید مالکان فیلم چهار گروه هستند. مرتضی شایسته 25 درصد، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 15 درصد، محمد رضا شریفی نیا 25 درصد و مسعود ده نمکی 35 درصد. نکته جالب این جاست که حبیب اله کاسه ساز هیچ سهمی‌در این فیلم ندارد.

*
 مرتضی شایسته و هدایت فیلم از همین حالا دست به کار شده اند و قرارداد اکران فیلم را در گروه آفریقا بسته اند. «اخراجی‌ها 2» مثل قسمت اولش یک هفته مانده به آغازسال جدید اکران عمومی ‌می‌شود.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: ماهنامه نسیم هراز/ شماره 37
بازنشر اختصاصی سیمرغ