او خطاب به این عکاسان گفت: به هیچ وجه دوست ندارم که بی‌اجازه، عکسی از پسر و دخترم گرفته و منتشر شود، در صورتی که کسی چنین کاری کند، باید بداند که...
 
دیگر به تیترهای عجیب و غریب نشریات زرد عادت کرده ایم. می‌دانیم که در دنیای خیالی و در عین حال هیجان انگیز آن‌ها، ممکن است هر اتفاقی بیفتد. اگر ببینیم تیتر درشت زده اند که مثلا «یانگوم» می‌خواهد با یک بازیگر معروف سینمای ایران ازدواج کند! خیلی تعجب نمی‌کنیم. مجلات زرد، خودشان داد می‌زنند که ما زردیم و از ما نباید توقع زیادی داشته باشید.
 
معمولا در صفحه اول شان هفت هشت تا عکس کوچک و بزرگ کار می‌کنند و فضای خالی بین عکس‌ها را هم، با چند تا تیتر پر می‌کنند. خبرهای شان یا از اساس دروغ است یا واقعیتی است که دستکاری شده است. مثلا وقتی تیتر می‌زنند: «زن دوم محمدرضا فروتن فردا می‌آید» شما باید بدانید که منظورشان فیلم «زن دوم» است که فروتن در آن بازی کرده است. وگرنه ممکن است تشویق به خریدن نشریه شوید و مبلغی حول و حوش هزار تومان از جیبتان بپرد. رنگین نامه‌های ایرانی، بیش‌تر اخبار حوزه‌های حوادث، فوتبال و سینما را رصد می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم این حوزه‌ها را با هم پیوند می‌زنند. مثلا از بازیکن فوتبال یا بازیگر سینما می‌نویسند که درگیر یک ماجرای جنایی شده است. در چند سال اخیر، نشریات زرد به بازیگران سینما علاقه بیشتری نشان می‌دهند. آن‌ها تیترهای صفحه اول شان را، با اخباری در رابطه با طلاق و ازدواج بازیگران، قهر و آشتی‌های شان و دیگر جمله‌های پرسر و صدا پر می‌کنند. رنگین نامه‌ها خط مشی دقیقی ندارند و برنامه ریزی‌شان را، براساس بازیگران، سریال‌ها و فیلم‌هایی که در هر زمان روی بورس هستند انجام می‌دهند. مثلا به یک باره طرفدار سریال «دل نوازان» می‌شوند و همه صفحات شان را، به بازیگران این سریال اختصاص می‌دهند. خوانندگان حرفه ای مطبوعات، زردنامه‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند. اما آن‌ها در میان عامه مردم طرفداران خاص خودشان را دارند. رونق نشریات زرد، تا چه اندازه می‌تواند برای سینمای ایران و بازیگرانش دردسرساز باشد؟ این پرسشی است که در این گزارش به دنبال پاسخ آن رفته‌ایم.
ماه چهره خلیلی: به زردنامه‌ها عادت کردم
«ماه چهره خلیلی» بازیگر فیلم‌های «تله»، «نقاب» و سریال «در چشم باد» در گفت وگو با خراسان در این باره می‌گوید: اوایل که می‌دیدم رنگین نامه‌ها درباره من خبرهای دروغ می‌نویسند، خیلی ناراحت می‌شدم و غصه می‌خوردم. اما به تدریج عادت کردم و با این قضیه کنار آمدم.

خدا را شکر در ایران پاپاراتزی نداریم

«ماه چهره خلیلی» که تجربه چهار سال سردبیری یک نشریه اجتماعی را در انگلستان داشته است، تاکید می‌کند: در کشورهای غربی عکاسان پاپاراتزی، دنبال ستاره‌ها راه می‌افتند و از آن‌ها پنهانی عکس می‌گیرند و در نشریات چاپ می‌کنند. خدا را شکر ما در ایران از این چیزها نداریم. در آن جا عکاسان حق دارند در محیط‌های عمومی ‌از هر سوژه ای که می‌خواهند عکس بگیرند. فقط یک ستاره زمانی می‌تواند از عکاس شکایت کند که عکسش، در محیط خصوصی گرفته شده باشد وگرنه حق شکایت ندارد. خلیلی می‌گوید: نشریات زرد از من مصاحبه‌های خیالی چاپ کرده اند. گفته‌اند که من به فلان کنسرت رفته ام و... این‌ها صحت ندارد. خواننده مجله دوست دارد شناختش از من بیشتر شود. نه این که یک سری اطلاعات دروغ درباره من بخواند.

نشریات زرد مثل فست فود هستند

«خلیلی» با اشاره به این که نشریات زرد، مشتریان خودشان را دارند بیان می‌کند: به هر حال این نشریات فروش خوبی دارند و یک عده از مردم، مطالب شان را دوست دارند. نمی‌توانیم بگوییم به سینما ضربه می‌زنند. فکر می‌کنم بتوان این‌ها را به فست فودها تشبیه کرد. ما می‌دانیم سوسیس و کالباس برای سلامتی مضرند اما باز هم این چیزها را می‌خوریم.

لیلا اوتادی: عدو شود سبب خیر...

«لیلا اوتادی» بازیگر فیلم‌های «چپ دست» و «زن‌ها فرشته اند» در گفت وگو با خراسان می‌گوید: «زردنامه‌ها تا به حال شایعات منفی زیادی درباره من ساخته اند که نمی‌توانم به آن‌ها اشاره کنم. من خیلی ناراحت نمی‌شوم. چون یک وقت‌هایی «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.» اوتادی ادامه می‌دهد: این نشریات به سود ما بازیگران کار می‌کنند. تبلیغات منفی گاهی وقت‌ها به سود شخص عمل می‌کنند. وقتی می‌بینم برخی‌ها پشت سرم حرف می‌زنند و در مطبوعات چاپ می‌کنند، لذت می‌برم. مردم وقتی این‌ها را می‌خوانند حس بهتری نسبت به من پیدا می‌کنند. چون می‌دانند مطالب این زردنامه‌ها دروغ است و من آن طور که آن‌ها گفته اند نیستم.

پرویز پرستویی: از نشریات زرد شکایت خواهم کرد

«پرویز پرستویی» نیز از بازیگرانی است که دل پردردی از نشریات زرد دارد. او چندی پیش نسبت به تحریف اظهاراتش درباره زنده یاد پوپک گلدره، در یک نشریه زرد انتقاد کرد و گفت: از این نشریه شکایت خواهد کرد. پرستویی در گفت وگویی گفت: من در برنامه «کوله پشتی» به خاطر هم بازی بودن با مرحومه پوپک گلدره در فیلم «موج مرده»، از بازی ایشان تمجید و با عنوان کردن خاطره ای یادآوری کردم که مرحومه گلدره، برای این که نقش خود را خوب ایفا کند، تلاش‌ها و زحمات بسیاری کشیده است. ولی یک نشریه زرد به شیوه ای غیراخلاقی اظهارات مرا به شکل بسیار تحریف شده ای منتشر کرده است و من قطعا از این نشریه شکایت خواهم کرد. پرستویی هم چنین در جشن انجمن منتقدان و هنگام جایزه گرفتن از اهالی مطبوعات، از نشریات زرد انتقاد کرد. او به شوخی گفت: من به تازگی خبردار شدم که به مدت دو سال، مشاور هنری یکی از همین نشریات بوده ام و به سوالات خوانندگانش پاسخ می‌داده ام. او هم چنین در برنامه تلویزیونی «زردسالاران» نیز خاطره‌ای را، درباره نشریات زرد تعریف کرد.

حمید گودرزی: مجله ای که از عکس من استفاده می‌کند، باید به من پول بدهد

خیلی از بازیگران، دوست دارند عکس‌شان روی جلد برود. بعضی‌ها هم حاضرند مبلغی هم پرداخت کنند، تا این اتفاق خوشایند برایشان رخ دهد. اما حمید گودرزی اولین بازیگری بود که گفت: مجله ای که از عکس من استفاده تبلیغاتی می‌کند، باید به من پول بدهد. او چندی پیش که مجموعه «پنجمین خورشید» در حال پخش بود بیشتر تقاضاهای مصاحبه را رد کرد. چون فکر می‌کرد مصاحبه یک جریان یک طرفه است و سودی برایش ندارد. حمید گودرزی در این‌باره به خبرنگار برنا گفت: مجله ای که یک فریم از عکس مرا، به طور قاچاقی بین مجلات دیگر رد و بدل می‌کند، چهارصد هزار تومان هم عایدش می‌شود و ارزشی برای هنر و هنرمند قائل نیست، مستحق چنین جوابی بود. وی اظهار داشت: از مجله ای که یک ماه زحمت می‌کشد از مسائل بهداشتی، تغذیه، روانشناسی، سلامت، ورزشی و... مطلب تهیه می‌کند و در آخر هم عکس مرا روی جلدش می‌زند تا به فروش خوبی دست یابد، نباید چیزی گیر من بیاید؟! من به نشریاتی که می‌خواهند از من و عکس من استفاده تبلیغی کنند، نیازی ندارم. بلکه آن‌ها هستند که به من نیاز دارند، تا با من مصاحبه کنند و عکس مرا روی جلد نشریه چاپ کنند. لذا برای مصاحبه کردن از آن‌ها مبلغی دریافت می‌کنم.

چی گیر من می‌آید؟

«گودرزی» به افراد عادی که دور و برش بودند اشاره کرد و گفت: چرا سراغ این آقا و آن خانم نمی‌روند؟ آن‌ها سال گذشته کجا بودند؟ چرا آن موقع کسی سراغ من نیامد؟ اما به محض پخش سریال «پنجمین خورشید» از من خبر گرفتند. این نشان می‌دهد که من برای آن مجله، برگشت مالی دارم که من نیز باید در این برگشت سهیم باشم. این بازیگر جوان تاکید کرد: عادت ناپسند استفاده ابزاری از هنرمندان تا به امروز مرسوم بوده است. اما من می‌خواهم این عادت را از بین ببرم. بازیگر «پنجمین خورشید» با تاکید بر این که مجلات و روزنامه‌های تخصصی طرف سخن او نیستند، گفت: این رفتار من طاقچه بالا و کلاس گذاشتن نیست، بلکه حساب دود وتا چهارتاست. حرف من این است: در این میان چی گیر من می‌آید؟ باید سهم من هم داده شود.

نشریات زرد متکی بر احساسات مخاطبان هستند
«دکتر محمد سلطانی فر» در فصل نامه رسانه (شماره ۶۰)، نشریات زرد را این گونه تعریف می‌کند: روزنامه نگاری زرد به آن نوع از روزنامه نگاری گفته می‌شود که با استفاده از روش‌های عوام گرایانه، می‌کوشد مخاطبان بیشتری جذب کند. روزنامه نگاری زرد معمولا از معیارهای روزنامه نگاری روشنفکرانه و علمی‌ پیروی نمی‌کند. این نوع روزنامه نگاری به «روزنامه نگاری جنجالی» معروف است. یعنی متکی بر احساسات مخاطبان است. نشریات زرد به دنبال تیراژ و در نتیجه جلب توجه هرچه بیشتر توده مردم هستند. آن‌ها با اغراق و بزرگ نمایی و در عین حال به زبانی ساده و سطحی، پیام‌های ارتباطی را طراحی و ارسال می‌کنند تا مخاطبان بیشتری داشته باشند.

«جانی دپ» عکاسان را تهدید می‌کند

فقط بازیگران ایرانی نیستند که با نشریات زرد، دست و پنجه نرم می‌کنند. نشریات زرد در همه جای دنیا شعبه و نمایندگی دارند! و برای بازیگران دردسر و مزاحمت ایجاد می‌کنند. چندی پیش «جانی دپ» بازیگر مشهور‌ هالیوود در مصاحبه با یک ماهنامه آمریکایی، ضمن بیان چند مورد از مزاحمت‌هایی که عکاسان پاپاراتزی برای او ایجاد کرده اند، خطاب به این عکاسان گفت: به هیچ وجه دوست ندارم که بی‌اجازه، عکسی از پسر و دخترم گرفته و منتشر شود، در صورتی که کسی چنین کاری کند، باید بداند که عواقب سختی در انتظارش است. وی به خبرنگار ماهنامه «ایسکوآیر» گفت: از همین جا اعلام می‌کنم که اگر عکاسی را هنگام عکس گرفتن از بچه‌هایم بگیرم، برای خود هیچ محدودیتی قائل نشده و هر کاری از دستم بربیاید انجام می‌دهم.

غلامرضا موسوی: نشریات زرد هم به سینما لطمه می‌زنند هم‌به جامعه

غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم‌های «قرمز» و «پارک وی» با بیان این که نشریات زرد، در برخی مواقع جای نشریات جدی را تنگ می‌کنند، می‌گوید: زردنامه‌ها فقط به سینما لطمه نمی‌زنند. بلکه به جامعه هم لطمه می‌زنند. آن‌ها به جای این که اخبار درست به مردم بدهند، دنبال اخبار جنجالی ابلهانه هستند. وی ادامه می‌دهد: کسانی که مدعی العموم هستند، باید مراقب نشریات زرد باشند. اگر آن‌ها خبری را بیش از حد بزرگ کنند، کار حرفه ای شان را انجام داده اند اما مشکل این است که نشریات زرد، بیشتر دروغ پردازی می‌کنند. موسوی می‌افزاید: این در حالی است که نشریات زرد، از چهره‌های سینمایی سوءاستفاده می‌کنند و امروز چوب نشریات زرد را نشریات سینمایی می‌خورند. موسوی تاکید می‌کند: در جاهای دیگر دنیا هم نشریات سرگرم کننده فروش بالایی دارند. مثلا پرتیراژترین نشریه در انگلیس، «سان» نام دارد که نشریه ای جدی نیست. وی اطلاع رسانی شفاف توسط مسئولان را یکی از راهکارهای موثر می‌داند و می‌گوید: البته نشریات زرد در هر صورت کار خودشان را می‌کنند. آن‌ها می‌توانند با یک علامت سوال یا تعجب، یک خبر واقعی را زیر سوال ببرند و ایجاد سوال کنند.

حدیث میرامینی: نوشته اند من در «مرد دو هزار چهره» بازی کرده ام

حدیث میرامینی هم دل پردردی از نشریات زرد دارد. او که با سریال «دل نوازان»، بر روی جلد خیلی از رنگین نامه‌ها قرار گرفت، می‌گوید: از قول من یک چیزهایی چاپ می‌کنند که روحم هم از آن‌ها خبر ندارد. نمی‌دانم این اطلاعات غلط را از کجا می‌آورند. مثلا نوشته اند من در سریال «مرد دو هزار چهره» مهران مدیری بازی کرده ام. در صورتی که هر کس این سریال را دیده باشد، می‌داند من هیچ ارتباطی با آن سریال نداشتم.و ی ادامه می‌دهد: اوایلی که سریال «دل نوازان» پخش می‌شد یک مصاحبه کوتاه با یکی از نشریات انجام دادم. بعد دیدم آن مصاحبه در سطح وسیعی در مجلات جدول و سرگرمی‌و این جور نشریات چاپ شد. همه شان هم رو تیتر می‌زنند مصاحبه اختصاصی با بازیگر سریال «دل نوازان». در حالی که من فقط با یک نشریه مصاحبه کرده بودم.

پوریا پورسرخ: در نشریات زرد یک روز استقلالی بودم یک‌روز پرسپولیسی

«پوریا پورسرخ»: پس از سریال «وفا» تصمیم گرفتم با چند نشریه گفت وگو کنم. سرجمع ۸ گفت وگو هم نداشتم، اما نتیجه اش تکثیر شدن عکس‌ها و گفت وگوها بود. این حتی به نشریات ورزشی هم سرایت کرد. یک روز استقلالی بودم یک روز پرسپولیسی. یک روز حتی برای یک نشریه ورزشی، یادداشت می‌نوشتم! هر چند که در نهایت نشریات تخصصی، نسبت به زردها لطمه بیشتری به من زدند. من یک مدت را با کم‌ترین حاشیه ای پشت سر گذاشتم، طوری که هیچ تیتر خانمان براندازی درباره من زده نشد! به سوالاتی که درباره افراد خاص باشد و اسم داشته باشد، جواب نمی‌دهم. (گفت وگو با نسیم هراز)

محمدرضا گلزار: نشریات زرد، وارد حریم خصوصی افراد نشوند

محمدرضا گلزار: به هر حال حاشیه سازی گریبان گیر همه بازیگران است. من احساس می‌کنم اگر نشریات زرد، وارد حریم خصوصی افراد نشوند و در چهارچوب قانون کار کنند اشکالی ندارد. گاهی اوقات این‌ها با زندگی افراد بازی می‌کنند. آدم نباید به هر ترتیبی پول در بیاورد. من می‌گویم به قیمت زیر سوال بردن آدم‌ها برای خودمان درآمدزایی نکنیم. ۹۹ درصد اهالی مطبوعات آن ورق روزنامه را حیثیت خودشان می‌دانند و من دست همه آن‌ها را می‌بوسم. گلایه من از بقیه است.
من می‌گویم شاید یکی از دلایلی که این شایعات و اتفاقات به وجود می‌آید، کم صحبت کردن است. یعنی وقتی در تریبون‌های رسمی‌ درد دل‌های‌مان را نمی‌گوییم، این شایعات هم به وجود می‌آید. من خیلی اهل مصاحبه نیستم. احساس می‌کنم که مصاحبه‌های مختلف و شعار دادن، باعث می‌شود بازیگر وارد حاشیه شود. به همین دلیل در طول این ۷ یا ۸ سال، نزدیک ۱۰ مصاحبه واقعی و رسمی ‌دارم. به هر حال چه صحبت کنی و چه نکنی، نشریات زرد سرخود تصمیم می‌گیرند و می‌نویسند. مردم باید تشخیص دهند که کدام صحت دارد و کدام نادرست است. (گفت وگو با برنامه تلویزیونی شب شیشه ای)

بهرام رادان: شهرتی که از دل نشریات زرد بیرون می‌آید زودگذر است
بهرام رادان: من هیچ وقت با نشریات زرد مصاحبه نکردم! هنگام اکران «شور عشق» چند مصاحبه بیشتر نداشتم، آن هم با نشریات تخصصی سینمایی. نمی‌دانم چرا؟ چه حسی بود که این کار را نکردم؟ البته آن زمان من اصلا نمی‌دانستم کدام یک از این نشریات زردند! بعدها فهمیدم. از آن به بعد دانستم که چرا مصاحبه نمی‌کنم، ولی قبل از آ ن فقط به خاطر این بود که زیاد از روی بورس خبر بودن خوشم نمی‌آمد. شهرت زودگذری که از دل نشریات زرد بیرون می‌آید، ربطی به ستاره بودن ندارد. (گفت وگو با هفته نامه سینمای جهان)
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
بازیگران و خواننده‌های هالیوود که جزیره شخصی دارند!!+تصاویر
سینما با چاشنی ‌حاشیه و شایعه!!
 «دلنوازان» مورد هجوم نشریات زرد!
گلزار، بازداشت شد؟ نشد؟!!
حاشیه‌های دو خواهر: دستمزد نجومی، هزینه‌های مجانی!!