محمود دینی
«دینی» خود را مدیون مردم می‌داند و می‌گوید: آن‌ها هنوز که هنوز است در کوچه و خیابان من را با نام «علی» آینه عبرت می‌شناسند....

خیلی اتفاقی به عرصه بازیگری وارد شدم
«آینه عبرت» را با بودجه اندک تهیه کردم
«محمود دینی» با مجموعه خاطره انگیز و پربیننده «آینه عبرت» به شهرت رسید و سپس در فیلم‌های شاهین طلایی، مجازات، حامی، گریز از مرگ و گاومیش به ایفای نقش پرداخت. البته وی قبل از «آینه عبرت» در فیلم‌های از بلورخون، تابع قانون و تیغ و ابریشم نیز بازی کرده بود و سپس موسسه «یاسین فیلم» را راه اندازی و در این موسسه مجموعه «عبور از زندگی» و فیلم‌های تلویزیونی فرشته، تلفن ناشناس و بازرسی را کارگردانی و سپس تلویزیون «پرشین تی وی» را راه اندازی کرد. «دینی» خود را مدیون مردم می‌داند و می‌گوید: آن‌ها هنوز که هنوز است در کوچه و خیابان من را با نام «علی» آینه عبرت می‌شناسند.
«محمود دینی» بازیگر مجموعه «آینه عبرت» تا به حال بیش از 50 فیلم و مجموعه را در کارنامه هنری اش به ثبت رسانده است. او در رابطه با فعالیتش در عرصه هنر به خبرنگار ما می‌گوید: ذوق و شوقی که از مردم می‌بینم مسئولیتم را بیشتر می‌کند. او خاطر نشان می‌کند: از حرفه هنری کناره گیری نکرده ام بلکه فعالیتم را پشت دوربین ادامه می‌دهم و در امر تهیه و تولید برنامه‌ها فعالیت دارم.

چه شد که با وجود داشتن فوق دیپلم نظامی‌ سر از حرفه فیلم برداری و کارگردانی فیلم‌های جنگی در تلویزیون در آوردید؟
وقتی دشمن به خاک وطنم حمله کرد من هم مانند همه جوانان در سن نوجوانی شور انقلاب به سر داشتم و به دستور رهبرم حضرت امام خمینی (ره) لبیک گفتم و پای اعتقاداتم ایستادم. ابتدا در بسیج ثبت نام کردم و وارد سپاه شدم و مدتی جبهه بودم و بعد از آن وارد اداره مبارزه با مواد مخدر شدم و در قسمت فرهنگی، هنری فعالیت خود را در زمینه‌های چاپ کتاب ، برپایی نمایشگاه و برگزاری جلسه‌های مختلف آغاز کردم تا این که ستاد مبارزه با مواد مخدر زیر نظر ریاست جمهوری شکل گرفت و در همان مقطع تعدادی از هنرمندان را دعوت کردیم تا در این ستاد حضور پیدا کنند و برای انجام کارهای فرهنگی طرح و ایده بدهند. اما برایم دردناک بود که تعدادی از هنرمندان آلوده به مواد مخدر بودند و همان جا گفتیم که کسی که خودش آلوده به این مواد باشد نمی‌تواند درباره این معضل، طرح و ایده بدهد.

ورود ناخودآگاه به عرصه بازیگری
چگونه مجموعه «آینه عبرت» شکل گرفت؟
در آن مقطع به این فکر افتادم که «آینه عبرت» را طراحی کنم. در ابتدا فیلم برداری مجموعه را خود برعهده داشتم چرا که رشته اصلی ام فیلم برداری بود. روزی یکی از بازیگران مجموعه سرصحنه نیامد و «محسن شا محمدی» گفت که به جای او بازی کنم و از بازی ام خوشش آمد و قرار شد، از این به بعد خودم بازی کنم و ناخود آگاه به عرصه بازیگری ورود پیدا کردم. هم زمان که مدیر کل روابط عمومی‌اداره مبارزه با مواد مخدر بودم، این اداره یک سازمان انتظامی‌بود و نیروهای این اداره باید درس این رشته را می‌خواندند و ما کلاس‌های آموزش عقیدتی و نظامی‌داشتیم طرح ادغام که صورت گرفت درجه سروانی ام را دریافت کردم و بعد از گذراندن دوره دانشکده ام درجه سرهنگی از ناجا گرفتم و در همان مقطع دیپلم من، به قولی تبدیل به دیپلم نظامی‌شد. من در تشکیل یگان هوایی کمیته، 18 ماه در دانشگاه خلبانی پرواز داشتم. خلبانی، فیلم برداری، کارگردانی و بازیگری را تجربه کرده ام و برعکس خیلی از بازیگران بعد از فعالیت در اغلب هنر‌ها، ناخودآگاه وارد عرصه بازیگری شدم.

همه «محمود دینی» را با گذشت دو دهه از فعالیتش با شنیدن نامش می‌شناسند چرا که با مجموعه پر از خاطره و پربیننده «آینه عبرت» در خاطره‌ها ماند؟
مسئله مواد مخدر بسیار حساس و جدی تر از آن بود که بخواهیم در قالب فیلم یا نقاشی به آن بپردازیم. در همان مقطع که ستاد مواد مخدر در نخست وزیری سابق شکل گرفت طرحی از خودم، به این ستاد ارائه دادم که مورد موافقت قرار گرفت و سپس این طرح را «محسن شا محمدی» کارگردانی کرد. من مجموعه «آینه عبرت» را با بودجه اندک تهیه کردم و همان سال‌ها این مجموعه بسیار مورد استقبال مردم، سازمان‌های دولتی و خصوصی قرار گرفت. آمار و ارقام سازمان سنجش صدا و سیما هم این مجموعه را به عنوان پربیننده ترین مجموعه معرفی کرد. در همان سال‌ها با مشکلاتی روبه رو بودیم و عده ای کارشکنی می‌کردند، عده ای هم کوته فکر و حسود بودند.

بعد از 9 سال، تولید «آینه عبرت» را تعطیل کردم
مشکلات تولیدی که اشاره کردید چه بود؟
برخی مدیران شایعاتی برای مان درست کردند که وقتی به گوشم رسید احساس خطر کردم. وقتی این مجموعه مورد نظر و استقبال مردم قرار گرفت، شایعاتی برای مان درست کردند و چه حرف‌هایی زدند. من بعد از 9 سال درگیری مستقیم تولید این مجموعه را تعطیل کردم و خود نیز از اداره مبارزه با مواد مخدر بیرون آمدم و موسسه «یاسین فیلم» را راه اندازی کردم و در سینما هم به عنوان یک بازیگر مشغول به کار شدم و در بیش از 8 فیلم سینمایی ایفاگر نقش اصلی بودم که همه فیلم‌ها هم پر فروش بودند. به یاد دارم خیلی از روشن فکران هم نقدهایی برای «آینه عبرت» می‌نوشتند که از این مجموعه دل شکسته شدم. معتقدم وقتی مجموعه ای در راستای اطلاع رسانی به معضل مواد مخدر می‌پردازد نباید چنین برخوردی با آن شود و جالب این جا بود که برخی از مسئولان رده بالا به این رفتارها و نقدها توجه می‌کردند.

فیلم نامه بر چه اساس مقابل دوربین می‌رفت؟
فیلم نامه‌ها از پرونده‌های موجود در اداره مبارزه با مواد مخدر استخراج می‌شد. طرح اولیه را براساس پرونده‌ها نوشتم و نگارش فیلم نامه را «محسن شا محمدی» برعهده داشت. البته با یکدیگر مشورت‌هایی در قالب نگارش فیلم نامه و طرح داستان‌ها داشتیم و تهیه کنندگی و بازیگری نقش علی را هم من برعهده داشتم.

تولید مجموعه « آینه عبرت» چند سال طول کشید؟
از سال 1365 تا تابستان 1374مشغول تهیه، تولید و پخش این مجموعه بودیم.

«آینه عبرت» اثری بود که با مضمونی خانوادگی ساخته شد و بحث مبارزه با مواد مخدر را مطرح می‌کرد و شما و جواد گلپایگانی دو نقش اصلی علی و آقا تقی را به خوبی ایفا کردید و در خاطره‌ها ماندید. در آن مقطع کار در تلویزیون چگونه بود؟
«محسن شا محمدی» شیوه کاری اش به گونه ای است که از قبل سناریو ندارد و فقط طرح کلی را براساس پرونده‌های موجود در اداره کل مبارزه با مواد مخدر می‌نوشت و سپس دیالوگ‌ها را سرصحنه و براساس میزانسن و امکانات موجود صحنه به ما بازیگران می‌داد و ما فرصت زیادی برای حفظ، تمرین و دورخوانی نداشتیم و همه بازیگران به خصوص «جواد گلپایگانی» (در نقش آقا تقی) فی البداهه بازی می‌کردیم و صحنه‌های جذاب و خوبی از کار در می‌آمد. خیلی از کارشناسان معتقد بودند بازی خوب و روانی داشتیم که توانسته بود همین بازی جذابیت‌های خاص خودش را به وجود بیاورد. معتقدم که مردم به حقایق علاقه مند هستند، یعنی اگر داستانی واقعی باشد و دیالوگ‌ها براساس واقعیت شکل بگیرد مردم می‌پسندند.

بخش خصوصی در زمینه مواد مخدر سرمایه گذاری نمی‌کند
چرا با وجود استقبال بینندگان از این مجموعه، «آینه عبرت2» را نمی‌سازید؟
متولیان امر و بخش خصوصی در زمینه مواد مخدر سرمایه گذاری نمی‌کنند و تهیه کننده‌ها و کارگردان‌ها کمتر به سراغ موضوع‌های خاص، مانند دفاع مقدس یا مواد مخدر می‌روند. تاکنون هم نتوانسته اند مجموعه ای بسازند تا جای «آینه عبرت» را بگیرد چرا که از افراد غیرمتخصص دعوت به همکاری می‌کنند، با وجود تجربه ساخت این اثر از طرحم استقبال نمی‌کنند و چندین نفر درباره آن طرح اظهار نظر می‌کنند. در صورتی که خود آن‌ها تخصصی ندارند، البته ایده‌هایی که ارائه می‌دهند مورد پسند ما نیست. چون طرح اصلی خراب می‌شود بنابراین افرادی مانند من کمتر به ساخت این گونه آثار تمایل دارند.

به طور حتم طی 9 سال تولید مجموعه «آینه عبرت» خاطره‌های فراوانی دارید یکی از خاطرات خوش را برای مان بگویید؟
خاطره‌های زیادی از آن سال‌ها دارم. اما یکی از این خاطره‌ها این بود که جلوی زندان قصر فیلمی‌را ضبط می‌کردیم و در فیلم مادرم به ملاقاتم می‌آمد و هر موقع نمی‌آمد به او می‌گفتم که هفته پیش چشم انتظارت بودم. چرا نیامدی؟ وقتی این مجموعه پخش می‌شد ما هم زمان در زندان قصر ضبط داشتیم. قبل از پخش آن عده ای از زندانیان از خانواده‌هایشان گلایه داشتند چون کمتر به دیدارشان می‌آمدند. در زندان همه جور آدم بود، برخی از آن‌ها به علت معضل مواد مخدر ، عده ای به علت طلاق و برخی به علت ورشکستگی آن جا بودند. بعد از پخش «آینه عبرت» این مجموعه تاثیر زیادی روی خانواده‌ها گذاشته بود و باعث شده بود خانواده‌هایشان به ملاقات آن‌ها بیایند. من در مشهد مستند «آینه عبرت» را ساختم که پخش شد.

«آینه عبرت» در زمان خودش موفق ترین مجموعه تلویزیونی بود
از شما سپاسگزارم، در پایان این گفت و گو اگر سخنی مانده بفرمائید؟
«آینه عبرت» در زمان خودش موفق ترین مجموعه تلویزیون بود. امیدوارم خانه سینما پایگاه و جایگاهی برای حمایت از هنرمندان باشد و بتواند از آن‌ها دفاع کند به خصوص انجمن بازیگران، که به یک انجمن خصوصی و رفاقتی تبدیل شده است و در آینده ای نه چندان دور می‌بینیم که خیلی از بازیگران اصلی وپیشکسوتان، کنج منازل شان نشسته اند و هیچ گونه خدماتی از این انجمن دریافت نمی‌کنند. امیدوارم که به فکر آن‌ها هم باشند. از خانه سینما گله دارم. متاسفانه خانه سینما تکیه گاه هنرمندان نیست. این مکان برای حمایت از هنرمندان احداث شده است ولی شاهدیم که انجمن بازیگران رفته رفته تبدیل به یک پایگاه حزبی شده است و خیلی از بازیگران با سابقه، اگر کم کاری کنند از امکانات شهروندی و بیمه محروم می‌شوند در صورتی که عده ای را می‌بینیم که اگر چه 10 سال است فعالیت بازیگری ندارند اما حق بیمه شان پرداخت می‌شود و رفاقتی با آن‌ها برخورد می‌شود. اگر چه من بیمه تامین اجتماعی هستم و دفترچه بیمه دارم ولی نمی‌دانم چرا چندین سال است که تمدید نشده است و با وجود مراجعه و پی گیری، توجهی نمی‌کنند و هیچ مسئولی جواب گوی ما نیست. این که من بازیگر هستم چه کسی باید تایید کند! مردم که من را به عنوان بازیگر قبول دارند و بیش از 50 فیلم و مجموعه در کارنامه کاری ام به ثبت رسیده است چه طور می‌شود که دفترچه بیمه ام هنوز تمدید نشده است.

 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com



مطالب پیشنهادی:
با سید جواد هاشمی، نویسنده، بازیگر و كارگردان سینما و تلویزیون
نگاهی به مجموعه «رازهای زندگی» با بازی سوفیا لورن
درباره «مكتبخانه غیرانتفاعی»
گفتگو با کارگردان و نویسنده سریال «وضعیت سفید»
گفت و گو با «رابعه مدنی» بازیگر نقش مادربزرگ مجموعه «وضعیت سفید»