سریال دیوار
تینا آخوندتبار ـ كه نقش خورشید را در این مجموعه تلویزیونی بازی می‌كند ـ باید در این صحنه از انتهای راهرو به سمت دوربین حركت ‌كند. عده‌ای پشت دوربین ایستاده‌اند....

                                                         
مجموعه‌ اكشن و پلیسی همیشه طرفداران خود را دارد و مورد استقبال قرار می‌گیرد. در تمام كشورها نیز به ساختن این‌گونه مجموعه‌ها اهمیت می‌دهند و هزینه‌های هنگفتی می‌پردازند.
 
از آنجا كه ساخت چنین سریال‌هایی، هزینه فراوانی دارد و مجوزهای زیادی برای آن باید گرفته شود، بیشتر تهیه‌كنندگان و كارگردانان از ساخت چنین مجموعه‌هایی سر باز می‌زنند و خود را به دردسر نمی‌اندازند. اما این‌بار نیروی انتظامی خود سفارش‌دهنده چنین سریالی شده، پس مجوزهایش را نیز صادر كرده است.
سیروس مقدم در حال ساخت سریالی پلیسی با مشاركت نیروی انتظامی است و گزارشی كه می‌خوانید، روایت ما از یك روز همراهی با گروه اوست.
ممكن است این اواخر از خیابان معلم تهران گذشته باشید و پس از ایستگاه اتوبوس‌ها متوجه جمعیتی شده باشید كه مثل همیشه در حال عبور و مرور نیستند. ازدحام اتوبوس‌ها در آن منطقه تنها راه مخفی ماندن و راحت‌تر كار كردن گروه سیروس مقدم است.
محمود اتحادی، مدیر تولید سریال «دیوار»، آدرس دانشكده شهدای مكه را برای تهیه این گزارش به من داد. داخل دانشكده كه شدم عده‌ كمی در حال رفت و آمد بودند. در راهرو كنار هر كلاس، چند نفر ایستاده و منتظر بودند سیروس مقدم دستور حركت بدهد تا وارد كلاسی شوند یا از جلوی قاب دوربین بگذرند.

تینا آخوندتبار ـ كه نقش خورشید را در این مجموعه تلویزیونی بازی می‌كند ـ باید در این صحنه از انتهای راهرو به سمت دوربین حركت ‌كند. عده‌ای پشت دوربین ایستاده‌اند تا نوبتشان شود. گروهی در نقش استاد و گروهی در نقش دانشجو هستند.
چندبار وسط راه جلویش را می‌گیرند و می‌خواهند آرام‌تر حركت كند. همه انگار جلوی دوربین عجله دارند و سیروس مقدم بارها تكرار می‌كند. آرام تر حركت كنید.
برزو نیك‌نژاد، دستیار اول كارگردان و برنامه‌ریز سریال، كناری ایستاده و دانشجویان را به شكلی كه در نظر دارد از جلوی دوربین بگذرند، با دست هدایت می‌كند. اما هنرجوها كج می‌شوند و می‌آیند جلوی دوربین و همین باعث می‌شود بارها كات بدهد.
سریال دیوار ماجرای زندگی متهمی است به نام جمیل كه مهدی سلطانی آن را بازی می‌كند. جمیل كه پس از 15 سال از زندان آزاد شده می‌خواهد تقاص زندگی متلاشی شده‌اش را از ماموری كه او را به زندان انداخته است، بگیرد.
این متهم با این مامور پلیس رابطه خانوادگی‌هم دارد. جمیل، رئیس یك باند تبهكاری است، اما در زندگی واقعی‌اش، پدر دلسوزی برای دخترش - خورشید- است. او كه قربانی فرهنگ اشتباه خانوادگی‌اش شده و به زندان ‌افتاده، زمان آزادی، قلبش آكنده از كینه است.

آتیلا پسیانی نقش سرهنگ پلیس اداره آگاهی را بازی می‌كند. فریبا كوثری در نقش همسر این پلیس است و مهرداد صدیقیان كه پیش از این در «سقوط یك فرشته» ظاهر شده، در نقش امیرحسین، فرزند این خانواده نقش‌آفرینی می‌كند. كامران تفتی، رفیق و همبند جمیل است.
در این سریال برخی باندهای تبهكاری و سرقت در ایران كه یكی از شناخته شده‌ترین آنها گروه سارقان بین‌المللی فیوج است، معرفی می‌شود.
نام دیوار شاید تداعی‌كننده خیلی چیزها در این مجموعه باشد. زندان طولانی‌ای كه جمیل كشیده است، دیواری كه او را از خانواده و دخترش جدا كرده یا دیواری كه همواره میان دو گروه دزدان و پلیس وجود دارد و هیچ‌گاه برداشته نمی‌شود.
مهدی سلطانی، بازیگر نقش جمیل درباره ورودش به این مجموعه و انتخاب این سناریو می‌گوید: كارگردان خوبی چون سیروس مقدم، نقشی خوب را از فیلمنامه‌ای خوب به من پیشنهاد كرد و من چون آن زمان وقتم آزادتر بود توانستم با تهیه‌كننده‌ای خوب قرارداد ببندم و در كنار تیمی به این خوبی، جلوی دوربین فیلمبرداری خوب بازی كنم.

فیلمنامه دیوار از كارهای خوب سعید نعمت‌الله است كه می‌توان آن را در دسته رئالیسم اجتماعی قرارداد. برای رسیدن به خوشبختی یا بدبختی؛ جایگاه خانواده، اجتماع و باورهای انسان‌ها بسیار اهمیت دارد. در فیلمنامه به این جایگاه‌ها توجه ویژه‌ای شده است.
سلطانی درباره نقشش در مجموعه دیوار اضافه می‌كند: از ویژگی‌های متون رئالیستی این است كه در آن به‌گونه‌ای شخصیت‌پردازی صورت می‌گیرد كه آدم‌ها، مطلقا بد یا مطلقا خوب نیستند. زیرا در زندگی واقعی، هم بد مطلق و هم خوب مطلق وجود ندارد. به‌قول یك شاعر «ما همه خوبیم كه گاهی بدی می‌كنیم.»
كاراكترها در این آثار به اصطلاح گنهكاران بی‌تقصیرند. جمیل انسان بدی نیست، اما چون گاهی به هر قیمتی می‌خواهد به هدفش برسد، در درام به عنوان مرد بد یا شخصیت منفی نامگذاری می‌شود. او قربانی واقعیات موجود است.  
این بازیگر تحصیلكرده كه پیش از این نقش‌ حاج داوود را در مجموعه «در مسیر زاینده رود» بازی كرده بود درباره جذب مخاطب این مجموعه تلویزیونی ادامه می‌دهد: این مجموعه، همه پارامترهای لازم را برای ارتباط خوب برقرار كردن با مخاطبان عام و خاص دارد. با تلاش دوچندانی كه در ساخت آن صورت می‌گیرد پیش‌بینی می‌كنم مورد تحسین مخاطبان قرار گیرد.

سیروس مقدم برای مخاطبان تلویزیون چهره آشنایی است؛ مردی كه رگ خواب مخاطب را خوب می‌شناسد. او در پشت صحنه هم آرامش خاصی دارد و این آرامش را به اعضای گروه هم منتقل می‌كند و باعث می‌شود كیفیت كار بالا برود.
سراغ او كه می‌روم درباره سریال دیوار و كار مشاركتی با نیروی انتظامی صحبت می‌كند و می‌گوید: پیش از این سریال «پلیس جوان» را در ژانر پلیسی كار كرده بودم، اما خیلی وقت بود دوست داشتم سریال پلیسی مهیجی كار كنم و با توجه به متن خوب و متفاوت این سریال كه سعید نعمت‌الله آن را نوشته است این سناریو را دست گرفتم.
مقدم ادامه می‌دهد: در ضمن خیلی دلم برای ساختن مینی‌سریال تنگ شده بود. برای منِ كارگردان، قصه خوب بیش از هر چیزی اهمیت داشت. وقتی هم بخواهم یك سریال پلیسی بسازم، می‌كوشم به جنبه خانوادگی و اجتماعی آن نگاه كنم. در سریال دیوار به موضوعاتی پرداخته می‌شود كه هر روز در صفحه حوادث روزنامه‌ها تكرار می‌شود.

سریال دیوار كه به سفارش نیروی انتظامی و گروه فیلم و سریال شبكه یك سیما تهیه و تولید می‌شود، قرار است در هفته نیروی انتظامی، یعنی مهر امسال روی آنتن برود. این سریال كه احتمالا در ده قسمت 45 دقیقه‌ای پخش خواهد شد، دوماه و نیم است كلید خورده اما به علت كمی فرصت برای ساخت،‌ كار عواملش را اندكی فشرده و سخت كرده است.
***

سیروس مقدم كه نوروز امسال سریال «چك برگشتی» را روی آنتن داشت پیش از این سریال‌های نرگس، اغما، رستگاران ، زیر هشت، پایتخت و چاردیواری را كارگردانی كرده است.
او درباره همكاری‌اش با نیروی انتظامی می‌گوید: نیروی انتظامی تا به حال درباره روشن شدن مطلب و توجیه ما برای ساخت این سریال جلساتی برگزار كرده و همه همكاری‌های لازم را با گروه داشته و كارشناسی هم هست تا مسائل را از نزدیك زیرنظر داشته باشد.
مقدم كه سرهنگ احمدی را از متخصصان این امر می‌داند، اضافه می‌كند؛ سرهنگ احمدی با امور هنری آشناست و ناآشنایی ما را با دانش پلیسی خود پوشش داده و به ما بسیار كمك می‌كند و همواره كنار گروه است.
این سریال كه حدود پنجاه، شصت لوكیشن دارد، هم‌اكنون در دانشكده شهدای مكه و مدرسه كنار این دانشكده در حال فیلمبرداری است.  
لوكیشن، مخفیگاه تبهكاران همین مدرسه است كه از كلاس‌های آن به‌عنوان اتاق گریم، تعویض لباس و... استفاده می‌شود.
بیمارستان، اداره آگاهی و صرافی را دكور زده‌اند. این سریال پر از لحظات اكشن و مهیج است، از تصادف و تعقیب و گریز گرفته تا گروگانگیری، چند انفجار، آتش گرفتن خودرو و دكه روزنامه‌فروشی، تیراندازی و... كه بخش‌های تعقیب و گریز آن در شمیران تصویربرداری می‌شود.
***

تینا آخوندتبار می‌گوید: بسیار از بازی در سریال و فیلم‌های مهیج لذت می‌برم و این فیلم پر از لحظات اكشن است. در ضمن گروه بسیار صمیمی و خوب است و به اعضای آن عادت كرده‌ام و از كار كردن با آنها بسیار خوشحالم.
آخوندتبار اضافه می‌كند: با این‌كه كار من از صبح تا شب، یعنی یك روز كامل ادامه دارد، اما اصلا اذیت نمی‌شوم و از انتخابم كاملا راضی‌ام. به‌نظرم مردم هم سریال را دوست خواهند داشت.
او در این صحنه باید از دانشگاه بیرون بیاید و پدرش را كه در ماشینی این طرف خیابان است، ملاقات كند. حضور سنگین اتوبوس‌ها و آرام حركت كردن‌شان از جلوی دوربین چندبار آخوندتبار را به داخل دانشكده می‌كشاند كه دوباره صحنه را تكرار كند.
این مساله كه رفع می‌شود ماشینی كه سلطانی در آن است بیش از آنچه باید جلو آمده و مدام كات می‌دهند و آخر سنگی جلوی چرخ ماشین می‌گذارند كه از یك اندازه بیشتر جلو نرود و با دوربین هماهنگ شود.
***

به حیاط مدرسه می‌روم. داخل حیاط مدرسه میز بزرگی است كه روی آن پر از لباس است. در راهرو مدرسه كلی آشغال ریخته و بسیار درب و داغان است. گمانم به‌خاطر صحنه مخفیگاه به این روز درآوردندش. مهرداد صدیقیان در اتاق، لباس‌هایش را عوض می‌كند. در اتاق دیگر گریمورها فرچه‌های گریم را پاك می‌كنند. صدیقیان داخل اتاق می‌‌رود.
او درباره ورودش به این كار می‌گوید: شاید برای هر بازیگر تلویزیونی این شانس خوبی باشد كه با كارگردانی مثل سیروس مقدم كار كند، چون او راز موفقیت را در تلویزیون می‌داند و مجموعه‌هایش همیشه پربیننده است.
صدیقیان كه پیش از این موفقیت بازی در «اتوبوس شب» كیومرث پوراحمد را به دست آورده است، اضافه می‌كند: البته متن این مجموعه را سعید نعمت‌الله نوشته كه خودش كنار بچه‌هاست و همواره راهنمایی‌شان می‌كند و قصه این سریال هم قصه بسیار جالبی است. من نیز در این سریال، یك پسر معمولی هستم، پسری كه شاید در جامعه بسیار مابه‌ازای بیرونی داشته باشد و در جریان این مجموعه به گروگان گرفته می‌شود و.... به هر صورت مجموعه‌ای است كه مسلما مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت.

از دیگر بازیگران این مجموعه تلویزیونی الهه حسینی با نقش طلا یك كولی است. امیر حمیدزاده (حسام بان، شوهر كولی)، علیرضا مهران (فرشید زن‌بابا)، كامران تفتی (نصرت) و حمیدرضا هدایتی (رئیس پلیس) هستند.
آرزو غفوری كه طراح لباس است یك جفت كفش مشكی دوخت سفید برای مهدی سلطانی تهیه كرده كه با لباس‌هایش همخوانی داشته باشد. بعد هم به او می‌گوید آقای سلطانی این شبیه‌ترین كفش به آن چیزی است كه گفته بودید. سلطانی هم گویا بعد از پوشیدن كفش راضی به نظر می‌رسد. داوود زادق‌آبادی، دستیار دوم كارگردان همراه یكی از عوامل لباس وقتی سلطانی كفش را می‌پوشد، دوخت‌های سفید را با ماژیك و ذغال مشكی می‌كنند كه نخ‌های سفید كفش به چشم نخورد.  

الهام غفوری،‌ تهیه‌كننده سریال درباره این كار می‌گوید: تاكنون بیش از 40 درصد سریال تصویربرداری شده است و همه در تلاشند تا كار برای پخش در هفته نیروی انتظامی یعنی دهه دوم مهر آماده شود. بنابر این همزمان با تصویربرداری، كار برای مونتاژ می‌رود. كار تدوین این مجموعه را خشایار موحد و سعید سیاح انجام می‌دهند و موسیقی كار به عهده آریا عظیمی‌نژاد است.
غفوری ادامه می‌دهد: این سریال 28 تیر در لوكیشن باغ شاطر دربند كلید خورد و از آن زمان تا كنون گروه بدون وقفه مشغول كار است. البته برای سریالی ده سیزده قسمتی با توجه به این‌كه سیروس مقدم كارگردان پر سرعتی در ساخت مجموعه است، دو ماه فرصت مناسبی است. گرچه كار به‌خاطر لحظات اكشن و مهیجش كمی سخت است.
تا به حال لوكیشن زندان، صرافی، خانه جمیل، مخفیگاه، رستوران، پارك، بیمارستان و دانشگاه فیلمبرداری شده و خانه یونس، لوكیشن فینال، اداره آگاهی و ساختمان شیشه‌ای مانده است.
سكانس مغازه صرافی به زعم او سخت‌ترین بخش كار بود. او می‌گوید: یك مغازه معمولی در غرب تهران گرفتیم و با دكور زدن تبدیلش كردیم به صرافی. به واقع، تصویربرداری در صرافی واقعی مجوزهای زیادی می‌خواهد. بدلكاران خیبر را به مدیریت علیرضا فتحی در گروه داریم.
اجرای حركت‌هایی همچون شیرجه‌رفتن داخل شیشه، پریدن از ارتفاع دو متری و غلت‌خوردن روی‌ زمین، صحنه‌های مرتبط با حركت‌های نمایشی تعقیب و گریز رانندگی، تصادف عابرپیاده با خودرو و موتورسیكلت و... حاصل مدت‌ها تمرین و كار تیمی این گروه بدلكار است كه سعی شده بخشی از آن در این مجموعه تلویزیونی به نمایش گذاشته شود.
***

پس از این‌كه خورشید از دانشگاه بیرون آمد و پدرش را دید، هر دو با عجله سوار بر یك تاكسی شدند. دوربین فیلمبرداری را روی كاپوت ماشین گذاشته و كارتنی تا سقف ماشین كشیدند و چسب زدند. پس از شمارش معكوس كارگردان، راننده دیالوگش را می‌گوید و بازی بازیگران شروع می‌شود. سعید نعمت‌الله نیز كنار ماشین نشسته و از نزدیك كار بازیگران را نظارت می‌كند. ظهر شده و هنوز كار آن‌طور كه باید پیش نرفته است. عده‌ای اطراف گروه كارگردانی ایستاده‌اند. قرار است گروگانگیری در این صحنه اتفاق بیفتد.
سایر عواملی كه پشت دوربین با سیروس مقدم همكاری دارند، عبار‌تند از: فیلمبردار/ فرشاد گل‌سفیدی، صدابردار/ فرشید احمدی، طراح لباس و صحنه/ آرزو غفوری، طراح گریم/ مجید اسكندری، برنامه‌ریز و دستیار یك كارگردان/ برزو نیك‌نژاد، دستیار دو كارگردان/ داوود زادق‌آبادی، تولید/ محمود اتحادی، مدیر تداركات/ آرش صالحی، منشی صحنه/ محمد گلفشان، تدوین/ خشایار موحدیان، جلوه‌های ویژه میدانی/ رضا تركمان و عكاس/ بهرنگ دزفولی‌زاده.

پلیس همراه
سرهنگ مهدی احمدی كه كارشناس نیروی انتظامی است و صبح تا شب كنار گروه با سریال همراهی می‌كند درباره مجموعه می‌گوید: با توجه به این‌كه نیروی انتظامی هر سال نزدیك هفته ناجا برنامه‌هایی تدارك می‌بیند، بعضی سال‌ها دست به تولید فیلم‌هایی با مضمون پلیسی می‌زند تا نشان دهد این قشر در خدمت‌رسانی به جامعه چگونه عمل می‌كند. امسال نیز شبكه یك سیما مجموعه‌ای با فعالیت‌های نیروی انتظامی سفارش داده است.
سرهنگ احمدی هدف از ساخت مجموعه تلویزیونی دیوار را آشنایی مردم و جلب مشاركت آنان در فعالیت‌های پلیس می‌داند.
وی اشاره می‌كند: با توجه به این‌كه رسانه همواره نقش مهمی در آموزش و مشاركت مردمی مانند همكاری‌های صورت گرفته در راهنمایی و رانندگی دارد، هدف از ساخت این سریال نیز نمایش به زبان فیلم برای جلب همكاری مردمی است. روند ساخت این سریال بسیار خوب پیش رفته و پلیس نیز هر نوع خدمتی را كه عوامل سریال درخواست كرده‌اند برآورده كرده و تعامل خوبی میان پلیس و عوامل سریال برقرار شده است.
وی می‌افزاید: با توجه به كار فشرده‌ افراد این مجموعه، فیلم به صورت راش برای صداگذاری و تدوین و انتخاب موزیك می‌رود. این كار كه از دستاوردهای ناجا محسوب می‌شود در طول شهریور ادامه دارد.
سرهنگ احمدی همچنین درباره حضور در كنار عوامل برنامه می‌گوید: معمولا در هر مجموعه‌ای وجود كارشناس كنار دیگر عوامل تولید باعث دلگرمی و آرامش خاطر خواهد بود چه این كارشناس پزشك باشد، چه روحانی و چه پلیس. با توجه به فعالیتی كه كارشناسان در حوزه خود دارند و به ماموریت‌هایی كه ما در نیروی انتظامی داریم ممكن است حضورمان در كنار عوامل برنامه و تصحیح برخی حركات بازیگران و... مفید باشد.
سرهنگ احمدی درباره حركات تعقیب و گریز و تیراندازی‌ها در این سریال می‌‌گوید: تذكر و هشدارهایی در این باره داده شده حتی شیوه تیراندازی‌ها با كارشناسی پلیس بوده و گاهی در برخی بخش‌ها از هنروران نظامی بازی گرفته شده است.



گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
منبع: jamejamonline.ir


مطالب پیشنهادی:

گزارش پشت صحنه فیلم تلویزیونی «حباب»
یادی از مجموعه‌های «محله برو بیا» «محله بهداشت» و «بازم مدرسه‌ام دیر شد»
گزارشی از پشت صحنه سری جدید سریال «هوش سیاه»
معرفی 10 فیلم تلویزیونی جدید
خاطره آرامش بخش مجموعه «آینه»