حذف موسیقی سکانسی از مجموعه‌ی «گذر از رنج‌ها» با واکنش‌ محمدرضا علیقلی آهنگساز این سریال مواجه شد.
محمدرضا علیقلی از موسیقی‌دانان به نام که موسیقی متن بیش از 240 فیلم و سریال را آهنگسازی کرده و آهنگساز آثاری چون «گل پامچال»،«خاک سرخ»، «شوق پرواز» بوده، نسبت به حذف یک قسمت از موسیقی سکانس سریال «گذر از رنج‌ها» که مربوط به هم‌خوانی خانم‌های هنرمند بوده است،انتقاد کرد.

این هنرمند در ابتدا با بیان اینکه بیش از سی سال است برای تلویزیون و سینما کار می‌کند‌، گفت: این اتفاق اولین موردی است که برایم افتاده است و در واقع قسمت پخش تلویزیون از پخش یک قسمت از موسیقی سکانس سریال «گذر از رنج‌ها» صرف نظر کرده و آن را حذف کرده است. اما نکته اینجاست که این سکانس مربوط به دنیا قهرمان اصلی قصه «گذر از رنج‌ها» بوده است که در شرایط بسیار سخت و تنها، حتی بچه‌اش مخفیانه به دنیا می‌آید و حال این بچه نقشش ادامه دارد.

او با اشاره به فیلم‌ها و سریال‌هایی که درکارنامه‌ی کاری خود دارد، گفت: «پرواز در شب» آقای ملاقلی‌پور‌، فیلم «نرگس» خانم بنی‌اعتماد‌، سریال «گل پامچال» ‌، سریال «خاک سرخ» آقای حاتمی کیا و سریال «شوق پرواز» که در این اواخر پخش شد‌، از جمله کارهای بنده بوده است. همیشه در آنجایی که کاراکترهایی مثل مادر داشتیم بنده از هم‌خوانی خانم‌ها استفاده می‌کردم و هیچ وقت در هیچ دوره‌ای در این سالهای اخیر که کار کرده‌ام کسی از من سوال نکرده است که چرا؟ برای این که می‌دانم چطور استفاده کنم و با اعتقادم استفاده می‌کنم.



این هنرمند سپس به بخشی از موسیقی سکانس سریال «شوق پرواز» که در آن همسر شهید بابایی با پیکر شهید در هلی‌کوپتر وداع می‌کند‌ اشاره کرد و گفت: در آن سکانس نیز هم‌خوانی خانم‌ها بدون صدای مردها را داشتیم که فکر می‌کنم خیلی تاثیرگذار بود.

علی‌قلی با بیان این پرسش که نمی‌دانم در حال حاضر چه اتفاقی افتاده است و چه سیاست‌هایی در تلویزیون حاکم شده است‌ که من از آن خبر ندارم،ادامه داد: از رئیس صدا و سیما و پورمحمدی معاون سیما که ایشان را خوب می‌شناسم و می‌دانم این مدیریت اینطور فکر نمی‌کند که یک همچین سکانسی با این نوع موسیقی حذف شود، خواهشم این است این سکانس را که تلویزیون در اختیار دارد، حتما گوش بدهند و به نتیجه‌اش فکر کنند که جوابش چیست. اگر هم لازم بود به من اطلاع ندهند، ولی می‌خواهم در جریان باشند که آن پایین در پخش تلویزیون چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

این هنرمند در بخش دیگری از گفت‌وگویش اظهار کرد: این حرکت برای من که سال‌ها در این زمینه فعالیت کردم، بسیار توهین آمیز بود و اگر به خاطر تلاش‌های جمعی تمام مردمی که در شمال ایران برای ساخت این سریال کمک کردند از گروه فیلمبرداری تا آقای کارگردان، تهیه کننده و گروه تولید نبود، این کار را قطع می کردم، فقط به احترام آنهاست که اقدامی نکردم.

وی در عین حال گفت:ولی آنقدر به من بی احترامی شد که دوست داشتم این کار را قطع کنم. اما به هر حال به خاطر خود سریال، اثر با ارزشی است و متوجه شدم برای مخاطبان جذابیت دارد و کار را می‌بینند پس کارم را ادامه می‌دهم و فقط می‌خواهم مدیران بدانند که چه اتفاقی افتاده است.

علی‌قلی همچنین اظهار کرد: من در موسیقی این کار نیز، با همان روشی که همیشه کار می‌کردم جلو رفته‌ام و از صدای خانم‌ها استفاده کرده‌ام. یعنی درجایی که زن محور قصه است و مظلوم است و در شرایط سختی است، از صدای خانم‌ها استفاده کرده‌ام. مثل مادر سریال «خاک سرخ». جالب است این قطعاتی که با این ویژگی من ساخته‌ام در برنامه‌های دیگر تلویزیون صبح تا شب پخش شده است، یادم می‌آید همین قسمت‌های آخر «شوق پرواز» تا چند شب مکرر به دلیل جذابیتی که داشت پخش می‌شد اما حالا نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده است؟

این هنرمند عرصه موسیقی که در سال‌های اخیر کمتر گفت‌وگو کرده است  گفت: در این سال‌ها هیچ مصاحبه‌ای نکرده‌ام و هیچ حاشیه‌ای هم نداشتم ولی این بار به من برخورد. سریالی را که کار کرده‌ام، می‌بینم به جای آن موسیقی که حذف شده، موسیقی سکانس‌های دیگر از کار را جایگزین کرده‌اند. وقتی اعلام کردند این موسیقی مشکل دارد‌ من نیز گفتم پس در این صورت هیچ موسیقی نگذارید به جهت اینکه اگر موسیقی دیگر بیاید کار را خراب می‌کند و تاثیری که باید داشته باشد را کم می‌کند اما با این حال دیدم موسیقی را که برای سکانس دیگری از کار بود را روی سکانس حذف شده گذاشته‌اند، بنابراین کار بسیار افتاده بود.

این آهنگساز در پایان گفت‌وگوی با اشاره به اینکه اصل اثر در تلویزیون وجود دارد، از مدیران ارشد تلویزیون درخواست کرد این بخش را ببینند و سپس گفت: با توجه به زحماتی که من در این سال‌ها کشیدم و حقم است که اعتراض کنم، می‌خواهم مدیران ارشد فقط در جریان قرار بگیرند که سکانسی با این موسیقی کار شده است.

محمدرضا علی‌قلی همچنین با اشاره به اینکه تاکنون هیچ ارتباطی با مدیران تلویزیون نداشته است و معمولا با عوامل تولید کارگردان و تهیه کننده در ارتباط بوده است، حتی به این نکته اشاره کرد که تهیه کننده و کارگردان «گذر از رنج ها» نیز به دلیل حذف این بخش از سکانس اذیت شدند و در عین حال گفت: مشکل از طرف تهیه کننده و کارگردان نیست، نمی‌دانم سیستم در پخش تلویزیون چگونه است که آنها ممانعت کرده‌اند.



گردآوری : گروه فرهنگ  هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir

مطالب پیشنهادی :
صابر ابر و ویشکا آسایش در نشست"من دیه گو مارادونا هستم"در روز ششم جشنواره فجر33
تقلب در نتایج آرای جشنواره فیلم فجر33 !!
حواشی روز پنجم سی و سومین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد
تصاویر پسر خبرنگار معروف که بازیگر جشنواره فجر33 شد !
باران کوثری و پانته آ بهرام در نشست خبری"کوچه بی نام" در روز ششم جشنواره فجر33