سریال "صدام" با موضوع زندگی نامه صدام تا زمان مرگ ، در حال ساخت است.

پیش‌تولید سریال‌های «کشتزار مرگ » و «هنگام بیداری» برای پخش از تلویزیون در سازمان هنری و رسانه‌ای اوج آغاز شده است. کارگردان و تهیه‌‌کننده سریال صدام بزودی معرفی می‌شوند و سریال هنگام بیداری را علی غفاری کارگردانی می‌کند.

احسان محمد حسنی درباره این سریال‌ها و روند تولیدشان گفت: فیلمنامه سریال کشتزار مرگ با موضوع زندگی صدام را علیرضا نادری در 40 قسمت نوشته و فیلمنامه آماده است و این روزها بازنویسی نهایی آن انجام می شود. کارگردان و تهیه‌کننده سریال مشخص شده‌اند و بزودی معرفی می‌شوند.

وی افزود: نادری برای نگارش فیلمنامه علاوه بر تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای از مشاوره‌های مرتضی سرهنگی، ابراهیم حاتمی‌کیا و سردار قاسم سلیمانی هم استفاده کرده است و این سه نفر روی نگارش فیلمنامه نظارت داشته‌اند.

حسنی با اشاره به این نکته که داستان این سریال از کودتای صدام علیه حسن البکر و به قدرت رسیدن صدام شروع می‌شود و تا زمان اعدام او را به تصویر می‌کشد، گفت: تصمیم داریم چهار دهه از حکومت سیاه صدام را بازگو کنیم که بخش عمده آن راجع به جنگ هشت ساله عراق علیه ایران است.

مدیر سازمان اوج درباره زاویه دید این سریال با اشاره به این نکته که نگاهمان کاملا جدید است، توضیح داد: بخش اعظم وقایع تاریخ معاصر ایران از جمله فرار بنی‌صدر، انفجار حزب جمهوری اسلامی و نخست وزیری از نگاه صدام روایت می‌شود و موضعگیری‌های عراق نسبت به تحولات ایران به تصویر کشیده می‌شود.

حسنی با ذکر این نکته که نیمه اول سال 94 پیش‌تولید سریال انجام می‌شود و نیمه دوم سال، سریال کشتزار مرگ کلید می‌خورد، گفت: برای تصویربرداری حدود 30 ماه در نظر گرفته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم که با اتحاد داعش و حزب بعث در عراق و تحولات منطقه سریال کشتزار مرگ به اثری جهانی تبدیل شود. وی یادآور شد: ساخت سریال کشتزار مرگ با موضوع زندگی صدام از زمانی در دستور کار قرار گرفت که در سال 85 کارگردانان سینما با مقام معظم رهبری دیدار و ایشان توصیه کردند اثری ماندگار درباره این فرد جنایتکار تولید شود تا چهره منفور او به همه دنیا شناسانده شود و مردم جهان متوجه شوند که در زمان حمله او به ایران چه کشورهایی از صدام حمایت کردند.

این مدیر درباره تامین هزینه‌‌های ساخت سریال کشتزار مرگ توضیح داد: این سریال در سازمان هنری و رسانه‌ای اوج تولید می‌شود، اما به دلیل گستردگی کار موسسات و سازمان‌های مختلف از این کار پشتیبانی خواهند کرد.

حسنی درباره سریال هنگام بیداری هم گفت: سریال هنگام بیداری با موضوع مبارزات مردم بوشهر علیه انگلیس و رشادت‌های رئیسعلی دلواری ساخته می‌شود و علی غفاری آن را کارگردانی می‌کندکه ساخت فیلم‌های استرداد و ابو زینب را در کارنامه خود دارد. تهیه کنندگی این اثر را حسین صابری به عهده دارد.وی با اشاره به این نکته که فیلمنامه هنگام بیداری به صورت گروهی نوشته می‌شود و خود غفاری بر مراحل نوشتن نظارت دارد، افزود: نگارش فیلمنامه این اثر سه سال پیش شروع و در دو نوبت بازنویسی شد.

مدیر موسسه اوج درباره محتوای این سریال توضیح داد: این اثر قصه‌ای ضدانگلیسی دارد و در آن هم به مجاهدت‌ها و مبارزات رئیسعلی دلواری پرداخته می‌شود و هم به قیام مردم بوشهر به رهبری آیت‌الله لاری می‌پردازیم.

حسنی در پاسخ به این پرسش که آیا سریال هنگام بیداری از لحاظ محتوایی با سریال دلیران تنگستان ساخته همایون شهنواز شباهت دارد، گفت: برای نگارش سریال هنگام بیداری هم تحقیقات میدانی و کتابخانه‌ای داشتیم و هم از محتویات سریال دلیران تنگستان به عنوان اثری مستند استفاده کرده‌ایم.

وی درباره آغاز تصویربرداری این سریال اظهار کرد: بهار سال آینده عوامل پشت دوربین و بازیگران انتخاب می‌شوند و تابستان کار را کلید می‌زنیم. تصمیم بر این است که تدوین، صداگذاری و دیگر مراحل فنی سریال همزمان با تصویربرداری انجام شود تا کار زودتر برای پخش آماده شود.

مدیر سازمان اوج با اشاره به این نکته که دکورهای این سریال در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده است، گفت: برخی از صحنه‌‌های سریال هنگام بیداری در استان بوشهر تصویربرداری خواهد شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : جام جم