بهنوش بختیاری
به نظرم در كل كارهای طنز و نه‌تنها در این سریال، جایگاه بازیگران زن به آن معنا مشخص نیست و آنها بیشتر جنبه تزئینی دارند و اصل قصه‌ها بیشتر روی بازیگران مرد است كه
 
زندگی را باطنز راحت‌تر تحمل می‌كنم
بهنوش بختیاری،
بازیگری است كه هم در سینما و هم در تلویزیون كارهای بسیاری انجام داده است. او را بیشتر به عنوان یك بازیگر طنز می‌شناسیم. از كارهایش می‌توان به مجموعه‌های شب‌های برره، چهارخونه، باغ مظفر، زندگی به شرط خنده و... اشاره كرد.
بختیاری علاوه بر بازیگری دستی هم به نوشتن دارد و تا به حال دو كتاب را روانه بازار نشر كرده كه با استقبال خوبی هم روبه‌رو بوده است.
این‌بار به بهانه پخش سریال چهارچرخ و نقش نسرین به سراغش رفتیم. هرچند از شرایط كارهای طنز دل خوشی ندارد.

در ابتدا بگویید چه شد كه در این سریال بازی كردید؟
از طرف آقای نعیمی (كارگردان اول‌ سریال‌ها)‌ برای بازی در این سریال دعوت به همكاری شدم و از آنجایی كه سال‌ها با ایشان كار كرده بودم و شناخت خوبی از ایشان داشتم، پذیرفتم. ضمن این كه گروه را هم بسیار دوست داشتم. بخصوص بازیگران را كه با اكثر آنها تجربه همكاری داشتم.

قصه این سریال را چقدر پسندیدید؟
خب در ابتدا كه تنها 4 قسمت از فیلمنامه بیشتر آماده نبود و در طول كار كم‌كم فیلمنامه به دستمان می‌رسید، اما در هر صورت قصه شیرینی بود.

اگر بخواهید انتقادی از فیلمنامه داشته باشید، با توجه به این كه با سرعت هم نوشته می‌شد چه می‌گویید؟
به نظرم در كل كارهای طنز و نه‌تنها در این سریال، جایگاه بازیگران زن به آن معنا مشخص نیست و آنها بیشتر جنبه تزئینی دارند و اصل قصه‌ها بیشتر روی بازیگران مرد است كه از این نظر واقعا انصاف رعایت نمی‌شود و امیدوارم در كارهای آینده شاهد حضور پررنگ‌تر خانم‌ها باشیم.

نقش خودتان یعنی نسرین را چقدر دوست داشتید؟
به نظرم نسرین هم یك نقش معمولی بود و جای كار زیادی نداشت.

برای پروراندن این نقش خودتان به شخصه چه كردید؟
ببینید مساله‌ای كه در حال حاضر وجود دارد این است كه كارگردان‌ها به محض این كه یك كار شروع می‌شود و قرار است مقابل دوربین برویم می‌گویند خودت یك كاری‌اش بكن. پس این وسط نقش كارگردان و نویسنده چه می‌شود؟
نمی‌شود كه خودم همه وجوه كاراكترم را دربیاورم. دوست داشتم حداقل در چهارچرخ این كار را نكنم، اما متاسفانه باز هم نشد. بنابراین باز هم خودم بیشتر روی این شخصیت كار كردم.

فكر می‌كنید چرا این اتفاق می‌افتد؟
چون همه چیز ضعیف است؛ از فیلمنامه گرفته تا گریم و ما داریم بی‌خودی دست و پا می‌زنیم. برای همین هم هست كه به فكر افتادیم و متاسفانه همه هم تنها از بازیگر توقع دارند و از او می‌خواهند كه شاهكار بسازد.

چهار چرخ در پرونده هنری شما چه جایگاهی دارد؟
چهار چرخ تجربه خوبی بود. توانستم در كنار همكاران خوبی مثل حمید لولایی، مریم امیرجلالی، فلامك جنیدی، مجید یاسر و... بازی كنم.

از این كه این سریال در عید نوروز پخش نشد، ناراحت نشدید؟
بله، به هر حال ایام نوروز حال و هوای مخصوص به خودش را دارد.
ضمن این كه ما روزی 17، 16 ساعت كار می‌كردیم تا بتوانیم این سریال را به آنتن نوروز شبكه 3 برسانیم و خب در نهایت تمام این خستگی‌ها به تن ما ماند و كارهای نوروزی معمولا بیشتر دیده می‌شود و حتی بیشتر در مورد آنها قضاوت می‌شود. به هر حال اگر می‌دانستیم كه چهار چرخ عید پخش نخواهد شد هیچ وقت با این عجله كار نمی‌كردیم.

بهنوش بختیاری در چند سال اخیر بسیار پركار شده است. علتش چیست؟
به دو دلیل. یكی این كه انرژی‌ای كه از مردم می‌گیرم باز هم مرا ترغیب می‌كند كارهای بیشتری انجام دهم و دوم این كه به هر حال من خرج زندگی‌ام را از این راه‌ می‌گذرانم و طبیعی است كه باید كار كنم.

چرا بیشتر در این ژانر، یعنی طنز، بازی می‌كنید؟
چون دوست دارم مخاطبم را شاد كنم و اساسا نگاه خودم به زندگی نگاه جدی‌ای نیست و شخصیت شوخ‌طبعی دارم. فضای زندگی‌ام فضای فانتزی است و كمی با آدم‌های معمولی فرق دارد. من آدم معتقد به رویا و خیال هستم و خیلی واقعگرا نیستم. طنز را هم به همین دلیل دوست دارم، چون باعث می‌شود زندگی را راحت‌تر تحمل كنیم. به نظر من زندگی بدون شوخی، خنده و مفرح بودن بی‌معناست. یعنی شما مثل یك گیاه فقط رشد می‌كنی و هیچ اتفاق خاصی برایت نمی‌افتد. البته الان هم نمی‌خواهم روی این تاكید كنم كه می‌خواهم فقط كار طنز بكنم ولی ناراضی هم نیستم و خوشحالم از این كه سبكی برای خودم دارم. به هر حال تقریبا در این ژانر پذیرفته شده‌ام ولی خب این دلیل نمی‌شود كه بگویم در هیچ نقش جدی یا عجیب و غریبی بازی نخواهم كرد.

در حال حاضر بازی در سینما را بیشتر می‌پسندید یا تلویزیون؟
من دوست دارم در كار خوب بازی كنم. البته مخاطب تلویزیون صمیمانه‌تر و نزدیك‌تر به ماست و بیشتر از جانب او مورد قضاوت قرار می‌گیریم.

شما تقریبا با همه كارگردان‌های طنز كار كرده‌اید. از كدام یك بیشتر آموختید؟
نمی‌توانم اسم خاصی را نام ببرم چون از همه آنها درس‌هایی را آموختم كه برایم بسیار ارزشمند بوده است. اما طبیعتا مهران مدیری نقش پررنگ‌تری در ارتباط با این موضوع دارد. چون مقوله طنز را بسیار خوب می‌شناسد و با سلیقه مخاطب هم آشنا است.

نسرین چقدر شبیه خودتان است؟
نسرین ویژگی خاصی ندارد. مثل همیشه یك دختر دانشجو، شاد و پرانرژی است. شاید شاد بودن نسرین یك جورهایی مثل خودم است.

فكر می‌كنید چهارچرخ در نهایت بتواند نظر مخاطب را جذب كند؟
امیدوارم. به هر حال همه گروه زحمت بسیاری كشیدند و بازیگران هم به خوبی از عهده نقش‌هایشان برآمده‌اند.

از این كه در این سریال دو كارگردان وجود داشت دچار مشكل نشدید؟
خیر. آقای نعیمی 6، 5 قسمت اول كار را گرفته بودند و بعد آقای مزدآبادی به گروه پیوستند و كار را به اتمام رساندند. به هر حال مشكل چندانی از این نظر وجود نداشت.

در حال حاضر چه می‌كنید؟
در فیلم آرش معیریان با نام ساعت شلوغی یك نقش متفاوت را بازی می‌كنم، نقشی كه از خودم بسیار دور است و در عین حال بسیار هم جدی است.

از كتاب‌های تازه‌تان چه خبر؟
به زودی كتاب جدیدم با نام «یك دونده زن» به بازار نشر خواهد آمد كه در ارتباط با زندگی زنان است.

نوشتن را بیشتر دوست دارید یا بازی كردن را؟
نوشتن‌ آرامشی برایم به دنبال دارد كه بسیار خوب و لذت‌بخش است. البته بازیگری را هم دوست دارم چون از این طریق با مخاطبانم ارتباط نزدیك‌تری دارم.

و در نهایت كدام یك از نقش‌هایتان بیشتر به دل خودتان نشسته است؟
به جرات می‌توانم بگویم هیچ‌كدام، چون هیچ طراحی خاصی در ارتباط با نقش خانم‌ها در مقوله طنز وجود ندارد كه این مساله به فیلمنامه‌های ما مربوط می‌شود. به هر حال با توجه به محدودیت‌هایی كه وجود دارد نمی‌شود در یك نقش خاطره‌انگیز بازی كرد.
 
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: jamejamonline.ir/ محبوبه ریاستی
 
 
مطالب پیشنهادی:
 وقتی ‌آقا ذبیح قفل می‌كند!
گزارشی از سریال نوروزی شبكه 3 (چهار چرخ)
 گفت‌وگو با مجید صالحی بازیگر و كارگردان سریال نوروزی امسال شبكه تهران
سفر به تاریخ کشور همراه با کلاه پهلوی، سرزمین کهن و نابرده رنج
كلاه پهلوی سریال ستاره‌ها