گلوریا استورات
 در این مقاله به بررسی 10 بازی برجسته بازیگرانی می‌پردازیم كه به هنگام نمایش فیلمشان 70 یا بالاتر از 70 سال سن داشتند

 بازیگرانی که مسن بودند ولی عالی بازی کردند

 10- گلوریا استورات – فیلم تایتانیك – در هنگام نمایش فیلم 87 ساله
شاید كیت وینسلت  ستاره جوانی باشد كه با بازی اش در فیلم تایتانیك موجب افتخار گیشه شد اما به عنوان ورژن پا به سن گذاشته  شخصیت رز دی كاتور (Rose De Catur ) صحنه های مربوط به استورات  تنها به عنوان وسیله ای برای تدوین و تعیین قاب و سنگ بنای عاطفی داستان استفاده می‌شد. برای این بازی استورات نامزد دریافت جایزه اسكار شد  و به عنوان مسن ترین نامزد ركوردی در تاریخ اسكار ثبت شد.  با احتساب این موضوع كه استورات در دهه 1940 بعد از اینكه در قراردادهای استودیویی  خود را بلااستفاده دید  صحنه بازیگری را ترك كرد و بمدت 30 سال از صحنه تجارت دور ماند تاثیر گذاری كاندید شدنش را بیشتر می‌كند. وی كه كارش در 1932 شروع كرد از اعضای موسس صنف بازیگران می‌باشد.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,گلوریا استورات
گلوریا استوارت در فیلم تایتانیك

9 – پیتر او، تولی– فیلم ونوس – سال 2006 – 74 ساله
همواره بدشانسی وی در از دست دادن جایزه اسكار  برای نقش قهرمان  در فیلم لارنس عربستان در خاطرها می‌ماند. با احتساب اینكه مجله پریمیر  در رده بندی بازی ها همواره نمره 1# را به وی اختصاص می‌داد داغ  درد از دست دادن اسكار را بیشتر می‌كند.  وی بازیگری است كه ركوردنامزد شدن برای اسكار را به خود اختصاص داده است اما پس از 7 سال متوالی نامزد شدن تنها در سال 2003 یك جایزه افتخاری را از آن خود كرد. آخرین بار كاندید شدنش برای ایفای نقشی بسیار متفاوت بود كه بازیگران هفتاد هشتاد ساله هم به ندرت چنین نقشی را در فیلنامه ها دیده بودند. در این فیلم نقش بازیگر مسنی را بازی می‌كند كه برادرزاده دوستش عشقی افلاطونی و پاك نسبت به او پیدا می‌كند  و بواسطه ظهور این عشق او تمامی‌ یاس های زندگی اش را می‌پذیرد و با آنها كنار می‌آید. و اگر چه شخصیت تولی برای سیر شغلی خود تاسف می‌خورد چرا كه  به دلیل تنزل مقام تا حد ایفای نقش پدریزرگ تنزل پیدا كرده است اما این نقش یك نمونه درخور از فرا روایت (متا كامنتری)  برای همه بازیگران موجود در این لیست می‌باشد.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,پیتر او، تولی
پیتر او، تولی در فیلم ونوس

8- كلینت ایست وود- فیلم گران تورینو –سال 2008 – كلینت 78 سال داشت
با وجود اینكه ایست وود كارگردان قابلی بود اما در مرز 70 سالگی با تولید كاری كه در آن زمان می‌توانست حریف هر كارگردان دیگری شود هالیوود را حیرت زده كرد. اگر چه فیلم  گران تورینو  به اندازه فیلمهای رودخانه مرموز و فرزند میلیون دلاری مورد اقبال عمومی‌ قرار نگرفت اما تعدادی كه این فیلم را دیدند اكثراً به این موضوع اشاره داشتند كه بررسی كلی ناسازگاری فرهنگی و شهر نشینی موجب تضیف یك شاهكار می‌شود. علی الخصوص بازی  ایست وود اراده و استقامت و تاثیر را انگونه در یك نقش جمع می‌كند كه اندام ضعیف او را می‌پوشاند و فكر می‌كنید دوباره دارید فیلم هری كثیف را می‌بینید.  ایست وود همه كاره و هیچ كاره علاوه بر كارگردانی و بازیگری  متن موسیقی فیلم را هم خودش نوشت. اگر چه برای بازی و كارگردانی نامزد دریافت جایزه ای نشد اما در جشنواره گلدن گلوب برای بهترین موسیقی و بهترین موسیقی ارجینال نامزد دریافت جایزه شد.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,كلینت ایست وود
 كلینت ایست وود در فیلم گران تورینو

7- هنری فوندا  – فیلم بركه طلایی – در سال 1981 وی 76 سال داشت
زمانی كه در سال 1971 جین فوندا – دختر هنری – برای بازی در فیلم Klute جایزه اسكار را از آن خود كرد از این كه پدرش نائل به دریافت این جایزه نشده بود احساس عجیبی داشت. سال ها بعد وقتی حقوق بازی در فیلم بركه طلایی را خرید  و با استفاده از پدرش به عنوان نقش اول فیلمی‌ اقتباسی تولید كرد این وضعیت را جبران كرد. در آن هنگام فوندا  جوایز خودش را جمع كرده بود. ( 1973 از آكادمی ‌Cinema Italiano، 1978 از موسسه American film ، 1980 جایزه مطبوعات خارجی هالیوود  و از همه مهم تر جایزه اسكار افتخاری در سال 1981 را دریافت كرده بود). جایزه اسكار افتخاری كه به افرادی كه در پایان دوره حرفه ای‌شان هستند اعطا می‌شود بسیار بد موقع و نابجا بود. در هنگام اعطای این جایزه وی بسیار مریض احوال بود و نمی‌توانست بر روی صحنه حاضر شود و دخترش به جای وی این جایزه را دریافت كرد. و برایش فرستاد. 4 ماه پس از  دریافت این جایزه فوندا رخت از این جهان بربست.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,هنری فوندا
هنری فوندا  در فیلم بركه طلایی

6- جیمز كوبورن – فیلم رنج – 1998- سن 70 سال
بازیگری كه پدیدآورنده شخصیت های جیمز باند  و شان كونری است دقیقاً پس از اتمام سریال جیمز باند جایزه اسكار خود را دریافت كرد بنابراین بسیار شایسته است كه بازیگر نقش جیمز باند – درك فلینت– بعدها در زندگی جایزه اسكار را از آن خود كرد. شهرت كوبورن بیشتر مدیون فیلمهای فرار بزرگ، هفت باشکوه و فیلم هجو سنگ چخماق مردانه ما (Our Man Flint ) كه در آن خود كوبورن نقش شخصیت خیالی دریك فلینت  را بازی می‌كند است. كوربون اواخر دهه 1970 به آرتروز مبتلا شد كه او را دست و پا گیر كرد. با انجام روشهای درمانی گوناگون در اوایل دهه 1990 قادر به ایفای نقش های پراكنده شد اما هرگز انتظار نمی‌رفت كه برای این نقشهای پراكنده نامزد اسكار شود كه برای بازی در فیلم رنج كه نقش پدر یك الكلی را بازی كرد نائل به دریافت اسكار شد. پس از دریافت جایزه گفت: بعضی فیلمها را به خاطر پول بازی می‌كنی و بعضی ها را به خاطر عشق. فیلم  "رنج" را به خاطر عشق بازی كردم. قبل از فوت در سال 2002  در طی 4 سال با حضور در 14 فیلم كارنامه كاری خود را سر و سامانی داد.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,جیمز كوبورن
جیمز كوبورن در فیلم رنج

5- لیلیان گیش  – فیلم نهنگ های آگوست – 1987 – سن: 91 سال  
وقتی می‌گوییم ستاره ها به قدمت فیلمهایشان ماندگارند معمولاً نوعی اغراق است اما این موضوع در مورد لیلیان گیش واقعا صحت دارد. در آغاز بكار صنعت سینما به عنوان ستاره اولین فیلم بلند سینمایی (1915) با نام "تولد یك ملت"  لیلیان خیلی زیبا بود. با ورود صدا به عرصه سینما اگر چه دیگر بازیگران نتوانستند خود را با این تغییرات وفق دهند اما لیلیان  توانست بطور پراكنده در فیلم هایی بیاد ماندنی چون دوئل در خورشید  و شب شكارچی نقشهایی را از آن خود كند. آخرین بازی اش كه او را با بازیگر مسن بزرگ دیگری به نام بت دیویس جفت كرد اقتباسی از یك نمایشنامه بود كه می‌بایست یكی از چندین نسخخه كثیر الانتشار فیلمهایی می‌شده است كه هر دو بازیگر نقش اول آن بالای 80 سال سن داشتند. هفته نامه اینترتینمنت  بازی وی در این فیلم را بهترین بازی لیلیان می‌داند و درباره اش این گونه می‌نویسد: لیلیان در آخرین فیلمش هم جوان بود و هم عاقل، وداعی حسرت بار با تعدادی از نسلهای هالیوود

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,لیلیان گیش
لیلیان گیش  در فیلم نهنگ های آگوست

4- آلبرت فینی  – فیلم "قبل از اینكه شیطان بداند شما مردید – سال نمایش فیلم: 2007 – آلبرت 87 سال داشت
به احتمال زیاد به دلیل آنكه آلبرت آخرین بازیگر بزرگ نسل خودش بدون اسكار است  و دارد سخت تلاش می‌كند، در سالهای طلایی جضورش برای بازی در فیلمهای ارین بروكویچ، ماهی بزرگ  و قبل از اینكه شیطان بداند می‌میرید  نقدهای تحسین برانگیز و جنجالی رابدست آورده است. وی در فیلم  "قبل از آنكه شیطان بفهمد می‌میرید" در نقش قربانی نقشه سر هم بندی شده برای پولدار شدن  و والدین ناامیدی را بازی می‌كند كه وقتی دو پسرشان برای دریافت خسارت از بیمه اقدام به سرقت  از جواهرفروشی پدرشان می‌كنند را بازی می‌كند. این فیلم  در ژانر كمدی تلخ  ساخته شده است كه بازی در آن بسیار سخت است و آلبرت فینی بدون بر جا گذرادن ردی از طنز نقش پدر خانواده را بازی می‌كند. هم چنین این فیلم نقطه عطف مردانی در سینما است چرا كه مشخصه بارز 50 سال سابقه فیلمسازی كارگردان 82 ساله سیدنی لومت است كه اولین كارش به نام 12 مرد خشمگین را در 1957 ساخت.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,آلبرت فینی
آلبرت فینی

3- روث گوردون – فیلم بچه رزماری – سال نمایش 1968 – روث 72 سال داشت
بردن جایزه اسكار در سن 72 سالگی مشخص كننده نقطه اوج سیر فیلم است كه در سال 1915 در نیو جرسی آغاز شد. (صنعت فیلم قبل از انتقال به هایوود در نیو جرسی بود) و شامل 15 سال دوری از پرده سینما شد كه روث گوردون خودش را به عنوان یك بازیگر تئاتر در لندن یافت. در نقدی كه مجله تایم  بر این فیلم نوشته است اینگونه آمده است: به یادماندنی ترین بازی این فیلم زمانی است كه روت گوردون به عنوان شخص شیطانی قصه به نام مینی كاستوت  به مانند یك حیوان جونده جستجوگر به دنبال اطلاعات است و رز ماری را مجبور می‌كند  داروی گیاهی شیطانی را بنوشد. پس از این فیلم گوردون در سریال كمدی "هارولد و مایود"  و در فیلم "هر راهی مگر سرگردانی" (Every Which Way But Loose) در نقش مادر كلینیت ایستوود بازی كرد. 

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری, بچه رزماری
 روث گوردون در فیلم بچه رزماری

2- پگی اش كرافت – فیلم گذرگاهی به هند – 1984 – پگی 72 ساله بود
ای ام فارستر برای نوشتن فیلمنامه ای با اقتباس از رمان خود كه در 1942 نوشته بود برای نقش خانم مورس پگی اش كرافت  را پیشنهاد داد. اما پگی به دلیل برنامه طاقت فرسای فیلمبرداری در هندوستان چندان تمایلی به پذیرش این نقش نشان نداد  اما كارگردان فیلم دیوید لین و ستاره مقابلش آلك گویینس بر خواسته خود پافشاری كردند و به اكراه وی چندان توجهی نكردند. این تصمیم تصمیم كاملاً خوبی بود زیرا پگی جایزه اسكار بهترین نقش مكمل برای ایفای نقش مادر آزاداندیش ماجراجوی یك قاضی عصا قورت داده استعماری  را از آن خود كرد.

فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,پگی اش كرافت
پگی اش كرافت در فیلم گذرگاهی به هند

1. ادیس ایوانز (Edith Evans) – فیلم تام جونز – 1963 – ایوانز 75 سال داشت
 داشتن قدیمی‌ترین تاریخ تولد در این لیست 1888 مایه مباهات و سرفرازی است، ایوانز اولین كار خود را در 1915 انجام داد  ودر سالهای 1948-1917 هیچ كاری بر پرده سینما نداشت بر خلاف دیگر بازیگران كه تنها زمانی كه هیچ پیشنهادی نداشتند كار نمی‌كردند كار در تئاتر را به بیكاری ترجیح داد  و در این عرصه هم نامی‌ برای خود كسب كرد. اگرچه به دلیل گذشت زمان حافظه اش تضعیف شد و اجرای زنده برایش كاری سخت و شاق شد اما در دهه 1960 به پرده سینما بازگشت. با ایفای نقش خانم وسترن در فیلم برنده اسكار با نام تام جونز یكی از مسن ترین ستارگان سینما تبدیل شد.  بازی او در فیلم  نجواها در سال 1967 هم خوب بود.

 فیلم هالیوودی,بازیگران مسن,بازیگران پیر,بهترین بازیگری,
ادیس ایوانز (Edith Evans) بازیگر فیلم تام جونز

 

بیشتر بدانید : سلبریتی هایی که بالای 90 سال سن دارند! + عکس

بیشتر بدانید : محبوب ترین ستاره های هالیوود که بالای 80 سال سن دارند + عکس

بیشتر بدانید : سرنوشت بسیار غم انگیز بازیگر قدیمی هالیوود + عکس

بیشتر بدانید : مقایسه عکس های پیری فیس اپ بازیگران با عکس پیری واقعی شان!!

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ