منظور فیلمهایی با ساختار قوی است كه شاید كمی‌هنرمندانه و اسرارآمیز باشند و به آسانی نتوان به اسرار آنها پی برد....
                                                         
فیلمهایی هستند كه وقتی آنها را می‌بینید كه نظرتان این است كه حتی یك فرد سنگدل هم از دیدن آنها لذت خواهد برد. البته منظور من فیلمهای كمدی سخیفی چون پسر مادربزرگ  و Half Backed  نمی‌باشد  و حتی فیلم Train-spotting  هم جز این فیلمها نیست. بلكه منظور فیلمهایی با ساختار قوی است كه شاید كمی‌ هنرمندانه و اسرارآمیز باشند و به آسانی نتوان به اسرار آنها پی برد.

1. دانش خواب
این فیلم به كارگردانی مایكل گوندری  و با بازی  ستاره ای چون جیل گارسیا برنلودر سال 2006 منتشر شد. داستان فیلم درباره مردی كه مجذوب رویا و تصورات خود می‌باشد  و عاشق زنی فرانسوی كه همسایه وی می‌باشد می‌گردد و فكر می‌كند می‌تواند دنیای خود را به او نشان دهد. من به شخصه فكر می‌كنم كه این فیلم بسیار زیباست. رویاهای مرد قهرمان داستان آنقدر خوب و عالی است كه برای القاء یك حس خوب  به ببننده  نیاز به هیچ محرك دیگری نمی‌باشد. واقعیت و رویا برای قرار گرفتن در جای خود تقلا می‌كنند و فیلم آنقدر خلاقانه است كه به راحتی می‌توان گفت یك نوع بررسی تصویری است كه از ابتدا تا انتهای فیلم ادامه دارد.
دانش خواب

2. ترس و نفرت در لاس وگاس
فیلمی‌به كارگردانی تری گیلیام و با بازی جانی دپ و بنیسیو دل تورو كه در سال 1998 ساخته شده است. "برای دو ساعت مغزتان را در اختیار ما بگذارید و مطمئن باشید كه هرگز مثل سابق نخواهید بود" این جمله معرفی فیلم است و كاملاً هم درست است. فیلم شاهكاری باور نكردنی درباره یك  خبرنگار و وكیل است كه با چمدانی پر از مواد مخدر به لاس وگاس سفر می‌كنند. اگر این فیلم را تا به حال ندیده اید حتماً در اولین فرصت اقدام نمایید.

ترس و نفرت در لاس وگاس

3. مرثیه ای برای یك رویا
فیلمی‌ به كارگردانی دارن آرونوفسكی  با بازی الن برستین، جارید لتو  و جنیفر كانلی  كه در سال 2000 ساخته شده است. واقعاً نمی‌خواستم این فیلم را در لیست قرار دهم چرا كه فیلمی‌ خشن، ناامید كننده است.  این فیلم مسائلی را به تصویر می‌كشد كه بعضی افراد در آن غرق می‌شوند تا بدون انجام كارهای كه گاهاً رعب آور هم هستند مخمصه ها و درگیریهایشان را برطرف كنند. به هنگام تماشای این فیلم احساس می‌كنید كه سوار ترن هوایی شده اید و این احساس تا آخر فیلم هم ادامه خواهد داشت.

مرثیه ای برای یك رویا

4. درها
فیلمی‌ به كارگردانی الیور استون   با بازی وال كیلمر و مگ ریان  كه در سال 1991 ساخته شده است. داستان درباره یگ گروه موسیقی راك مشهور در دهه 1960، تك خواننده و آهنگسازش جیم موریسون  می‌باشد. در آنونس فیلم این گونه گفته می‌شود كه فیلم درباره میل جنسی، مواد مخدر و موسقی راك اند رول می‌باشد. خوبی این فیلم در این است كه اگر خود فیلم را دوست نداشته باشید حتماً از موسیقی آن لذت خواهید برد.

درها

5.  دیوار پینك فلوید
فیلمی‌ به كارگردانی آلن پاركر  كه در سال 1982 منتشر شده است. اگر از شنیدن آلبوم "دیوار" اثر پینك فلوید لذت برده باشید قطعاً از تماشای این فیلم كه درباره ستاره آشفته حال موسیقی راك پینك فلوید می‌باشد كه اواسط دوری اجتمای و جسمی‌اش از همه چیز و همه كس به جنون مبتلا شد لذت خواهید برد. زبانم قاصر از توصیف این فیلم می‌باشد و شما خودتان باید ببینید. همه چیز این فیلم عالی است.

دیوار پینك فلوید

6. فیل
فیلمی‌ كه در سال 2003 ساخته شده است. رنگها، ابرها  و یك روز معمولی در دبیرستان تمام این فیلم همین هاست و چیزی جز این نیست. یك فیلم معمولی از گاس ون سانت كه من فیلم را تنها به خاطر خود گاس ون سانت دوست دارم.

فیل

7. دونی داركو
یك فیلم اهریمنی دیگر به كارگردانی ریچارد كلی با بازی جیك جیلنهال  كه در سال 2001 ساخته شده است. فیلم یك سفر ابلهانه بلند درباره نوجوان آشفته حالی است كه توسط نقشه های یك خرگوش كه او را به انجام یك سری كارهای شیطانی وادار می‌شود كلافه می‌گردد. شما باید این فیلم را بارها و بارها ببینید. 

دونی داركو

8. قاتلین بالفطره
فیلمی‌ به كارگردانی الیور استون  و با بازی وودی هریلسون و جولیت لویس كه در سال 1994 منتشر شده است. دو قربانی ضربه های دوران كودكی عاشق هم می‌شوند و تبدیل به قاتلان زنجیره ای روان پریشی می‌شوند كه بطور غیر مسئولانه ای توسط رسانه های جمعی مورد بها قرار می‌گیرند.  وقتی یكی از دوستانم گفت كه دیدن این فیلم الهام بخش وی برای روزنامه نگار شدنش بوده است خیلی تعجب كردم. شاید زمانی كه این فیلم را دیده است در عالم هپروت بسر می‌برده است.

قاتلین بالفطره

9. درخشش ابدی یك ذهن پاک
فیلمی‌ به كارگردانی مایكل گوندری با بازی جیم كری و كیت وینسلت  كه در سال 2004 ساخته شده است. عشق كامل نیست و این فیلم صادق و خاطره انگیز و عجیب است.  داستان فیلم درباره زوجی است كه به دلیل بروز ناراحتی هایی تصیم می‌گیرند كه همدیگر را فراموش كنند. اما در طی این پروسه فراموشی می‌فهمند كه با چه چیزی باید شروع كنند.

درخشش ابدی یك ذهن پاک

10. اسكات پیلگرام علیه دنیا
فیلمی‌ به كارگردانی ادگار رایت و با بازی مایكل سرا كه در سال 2010 منتشر شده است. به نظر شخص من عنوان فیلم چندان عنوان خوبی نیست و كمی‌ هم ابلهانه به نظر می‌آید، خلاصه فیلم هم خیلی موضوع متفاوت و دوری از این عنوان نیست. داستان فیلم از این قرار است كه اسكات می‌بایست برای به دست آوردن دل دوست دختر خود 7 رقیب شیطانی خود را شكست دهد. این فیلم یك اثر حماسی است  با دیدن آن سر جایتان میخكوب خواهید شد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/02/10mo.jpg



تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
  
اختصاصی سیمرغ

مطالب پیشنهادی:
بازیگران اشتباهی؟/ بازیگرانی که جای یکدیگر را گرفتند! (+عکس)
10 فیلم عالی با کمترین تعداد بازیگر!! (+عکس)
10 بازیگر زن هالیوود با بالاترین دستمزد سال 2010 و 2011 (+عکس)
10 فیلم برتری که باید سه بعدی تماشا کنید! (+عکس)
5 بازیگر مشهور هالیوود که در گذشته بی‌خانمان بودند!! (+عکس)