جشنواره فیلم فجر 92؛ مهناز افشار؛ همراه خاطره‌ساز سینما + تصاویر
اگر محمدرضا گلزار و امین حیایی که جزو پرطرفدارترین ستاره‌های سینما بودند این روزها کار تازه‌ای ندارند، اما شهاب حسینی و مهناز افشار و نیکی کریمی روزهای پرکاری را سپری می‌کنند.
 
 
 
هرچند کمتر مخاطبان برای گزینش فیلم‌های جشنواره فجر ملاک را حضور ستارگان قرار می‌دهند و با وجود آنکه جشنواره امسال کارگردان‌های ستاره‌ای چون احمدرضا درویش، داریوش مهرجویی،‌ کمال تبریزی، کیومرث پوراحمد، ‌بهروز افخمی و احتمالا مسعود کیمیایی دارد، اما همچنان این نکته که کدام یک از ستارگان سینما در جشنواره فیلمی روی پرده خواهند داشت، جذابیت دارد.

شهاب حسینی امسال نخستین فیلم سینمایی خود را ساخته و به جشنواره ارسال خواهد کرد و همچنین بازیگرانی چون افشار و کریمی و فرخ‌نژاد با کارهای تازه خود در این رویداد سینمایی حاضر می‌شوند.

شهاب حسینی؛ یک تجربه
کمتر کسی باور می‌کرد شهاب حسینی برای بازی درخشانش در فیلم «جدایی نادر از سیمین» فقط دیپلم افتخار دوره بیست و نهم جشنواره فیلم فجر را به دست بیاورد، اما داوران آن دوره از جشنواره چنین کاری کردند و بر همین اساس تنها سیمرغ بلورین این بازیگر مربوط به دوره بیست و هفتم جشنواره فیلم فجر و حضور دو فیلم «سوپراستار» و «درباره الی...» در این رویداد سینمایی بود.

این بازیگر سرشناس سینمای ایران که به همراه دیگر بازیگران مرد «جدایی...» خرس نقره‌ای جشنواره برلین را در کارنامه دارد، نخستین فیلم سینمایی‌اش را در سال جاری مقابل دوربین برد. او در فیلم‌هایی چون «برف روی شیروانی داغ» و «غیرمنتظره» با محمدهادی کریمی همکاری کرده بود و نخستین فیلمش را هم براساس نوشته‌ای از کریمی مقابل دوربین برد. «ساکن طبقه وسط» را حسینی با حضور بازیگرانی چون ساره بیات، هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی، بابک حمیدیان و طناز طباطبایی ساخت. این فیلم داستان مردی است که با ورود به یک ساختمان اتفاقات جدیدی برایش رخ می‌دهد، حسینی خود هم در این فیلم بازی کرده است.

انتظار می‌رود این فیلم در دوره سی و دوم جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید.

«آشغال‌های دوست داشتنی» سومین فیلم سینمایی محسن امیریوسفی می‌توانست در جشنواره سال گذشته هم حضور داشته باشد، اما کار به گونه‌ای پیش رفت که انتظار رود امسال فیلم به جشنواره بیاید. حسینی یکی از بازیگران اصلی فیلم امیریوسفی است. این کارگردان پیش از این فقط با حمید فرخ‌نژاد به عنوان بازیگری شناخته شده همکاری کرده بود که شکل کار او در «آشغال‌های دوست داشتنی» در زمینه گزینش بازیگران تغییر کرد و سراغ بازیگران مطرحی رفت که حسینی یکی از آنان است.

بازیگری که شاید بتوان او را پرطرفدارترین بازیگر سینما دانست،‌ بعد از همکاری با فیلمسازی چون اصغر فرهادی در نخستین فیلم سینمایی مشهید افشارزاده هم حاضر شد. «پنج ستاره» داستان دختری‌ست که برای رفتن به دانشگاه با مشکلاتی روبرو می‌شود.

نیکی کریمی؛ همچنان پرکار
نیکی کریمی با دو فیلم «تمشک» ساخته سامان سالور و «زندگی جای دیگریست» به کارگردانی منوچهر هادی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حاضر خواهد شد.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/fajr3.jpg
نیکی کریمی در «تمشک»

«تمشک» پنجمین فیلمی است که سالور کارگردانی می‌کند و فیلمبرداری این کار در شمال کشور انجام شد. کریمی در این فیلم با مهدی پاکدل و مهران احمدی همبازی شد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده: «حمید و هما زوج ناباروری هستند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره‌ی رحم بچه‌دار شوند. این دو در راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان بر می خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب می شود آنها به شناخت تازه ای از خود و پیرامون شان برسند.»

«زندگی جای دیگریست» هم داستان بهیار بیمارستانی‌ست که بعد از سال‌ها نجات جان بیماران حالا با بیماری خود دست و پنجه نرم می‌کند. کریمی در این فیلم با حامد بهداد و یکتا ناصر همکاری کرده است.

حمید فرخ‌نژاد؛ در کنار فیلمسازان جوان
بازیگر صاحب سیمرغ سی و یکمین جشنواره فیلم فجر امسال دو فیلم «ما همه گناهکاریم» و «مردن به وقت شهریور» را احتمالا در جشنواره سی و دوم خواهد داشت.

حمید فرخ‌نژاد در نخستین فیلم سینمایی حامد امرایی با عنوان «ما همه گناهکاریم» حاضر شد؛ فیلمی که 15 آبان ماه در لوکیشنی حوالی زعفرانیه کلید خورد. در این فیلم که با مضمونی دینی و معناگرا ساخته شده علاوه بر فرخ‌نژاد، هنگامه قاضیانی، رخساره شجاع‌الدین، پردیس احمدیه و آرش صادقی بازی می‌کنند. حسن حسندوست همزمان با فیلمبرداری تدوین کار را آغاز کرده بود تا شرایط حضور آن در جشنواره فیلم فجر فراهم شود.

«مردن به وقت شهریور» ساخته هاتف علیمردانی ستان پسری به نام سیناست که فقط چند ماه فرصت دارد تا در کنکور قبول شود. فرخ‌نژاد در این فیلم در کنار هانیه توسلی، نازنین بیاتی، نوید لایقی مقدم، صبا گرگین پور، ترلان پروانه، پروین ملکی، حسام محمودی، مهراد ماکویی، کتایون سالکی، ملیسا ذاکری، ایران مسعودی، ارشیا جم، بازی کرده است. کارگردان فیلم اعلام کرده نخستین نمایش تازه‌ترین فیلمش در جشنواره سی و دوم خواهد بود.

مهناز افشار؛ همراه خاطره‌ساز سینما
دنیای بازیگری مهناز افشار در سال‌های پایانی دهه 80 تغییر کرد. او که از مسیر سینمای تجاری پا به سینما نهاده بود وقتی به ستاره تبدیل شد، ترجیح داد نوعی از سینما را به عنوان سینمای مورد علاقه خود معرفی کند؛ سینمایی که با اغلب فیلم‌های کارنامه‌اش متفاوت است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/fajr2.jpg
مهناز افشار در «متروپل»

او برای بازی در «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری سیمرغ بلورین گرفت و دو سال بعد برای حضور در «برف روی کاج‌ها» دیپلم افتخار جشنواره را دریافت کرد و حالا امسال دو فیلم «بیگانه» ساخته بهرام توکلی و «متروپل» به کارگردانی مسعود کیمیایی را در جشنواره خواهد داشت. البته قرار بود در «پدرکشی» ساخته علیرضا نادری با مهدی هاشمی و حامد بهداد همبازی شود که این اتفاق رخ نداد و تولید آن فیلم منتفی شد.

بهرام رادان؛ بازگشت با یک تراژدی
اعتراض بهرام رادان به داوران بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر برای نادیده گرفتن «سنتوری» و فقط اختصاص سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد به ساخته مهرجویی همچنان یکی ذهن بسیاری از سینماگران و دوستداران سینماست. در آن سال برای آخرین بار علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بود و تا اینکه امسال باز هم سکان جشنواره را در دست گرفته است.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/fajr1.jpg
بهرام رادان با گریم حبیب در «تراژدی قاسم سبزی‌کار»

این بازیگر با دو فیلم راهی جشنواره سی و دوم می‌شود، یکی «نقش نگار» ساخته علی عطشانی و دیگری «تراژدی قاسم سبزی کار» به کارگردانی رضا کریمی و آزیتا موگویی.

او در فیلم کریمی و موگویی با رویا نونهالی و مهدی هاشمی همبازی شده است. گریم این فیلم آنقدر برای رادان جذابیت داشته که آن در شبکه اجتماعی اینیستاگرام قرار داده است. او در این فیلم نقش حبیب را بازی می‌کند و شکل کارش در جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

«نقش نگار» آخرین مراحل تدوین را طی می‌کند و به احتمال قوی در جشنواره امسال حضور خواهد داشت.

هدیه تهرانی؛ غرق در دنیای کم‌خبری
با آنکه هدیه تهرانی «پل چوبی» را در جشنواره سی‌ام داشت و این فیلم در سال جاری به نمایش درآمد، اما خاطرات بازی‌های به یادماندی او در سینما تکرار نشد.

او این بار فیلم دیگری را در جشنواره سی و دوم خواهد داشت: «آشغال‌های دوست داشتنی» محسن امیریوسفی که البته نام تهرانی در اغلب فهرست عوامل فیلم ذکر نشده است.

این بازیگر پیش از این برای بازی در «قرمز» و «چهارشنبه‌سوری» سیمرغ جشنواره را دریافت کرده بود.

http://www.seemorgh.com/uploads/1392/09/fajr.jpg
حامد بهداد؛ در انتظار سیمرغ
حامد بهداد در سال 1392 مقابل دوربین منوچهر هادی رفت و در «زندگی جای دیگریست» بازی کرد.

«زندگی جای دیگریست»
این فیلم داستان داود، بهیار مجرب بیمارستان است که بیماران مبتلا به مرگ را احیا میکند اما حالا مرگ به سراغ او آمده است. این بازیگر برای حضور در «جرم» و «دلخون» سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده بود.

لیلا حاتمی؛ در دنیای تو ساعت چند است؟
«جامه‌دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی قرار بود سال گذشته ساخته شود که چنین نشد. سیدجمال ساداتیان اعلام کرده بود فیلم نیمه آبان سال جاری کلید می‌خورد که این اتفاق هم نیافتد و فیلم پس از 20 آذر ماه مقابل دوربین خواهد رفت.

در خبرها آمده بود که لیلا حاتمی در این کار بازی می‌کند. بیتا فرهی، محمدرضا فروتن، لیلا حاتمی و هانیه توسلی دیگر بازیگران این کارند که اقتباسی از رمان ناهید طباطبایی است. «جامه‌دران» درباره زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش پی به روابط جدیدی در زندگی پدرش می‌برد و حقایقی را کشف می‌کند. با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای تولید فیلم صورت گرفته بعید به نظر می‌رسد فیلم به جشنواره برسد، اما حاتمی در آستانه جشنواره سرگرم بازی در این کار خواهد بود.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» اولین فیلم بلند سینمایی صفی یزدانیان هم از دیگر کارهایی است که حضور حاتمی در آن قطعی شده، اما نمایش فیلم در جشنواره قطعی نیست. علی مصفا دیگر بازیگر این فیلم است.

بدون گلزار و حیایی
امین حیایی و محمدرضا گلزار از اوایل دهه 80 به زوج هنری تبدیل شدند که تقریبا تمامی فیلم‌هایی که بازی می‌کردند با استقبال گسترده روبرو می‌شد، اما مدتهاست که از آن زمان می‌گذرد و کار به جایی رسیده که این بازیگران پرکار سینما امسال کار تازه‌ای ندارند. گلزار که مدتی خارج از ایران زندگی می‌کرد برای بازی در «متروپل» مسعود کیمیایی به ایران بازگشت، اما این حضور منتفی شد. «آتیش بازی» بهمن گودرزی با بازی حیایی هم بعید به نظر می‌رسد راه به جشنواره ببرد و احتمالا خوش‌بینانه‌ترین نگاه در مورد آن در نظر گرفتن احتمال پرفروش شدن فیلم است.

 


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khabaronline.ir



مطالب پیشنهادی:
امیرحسین آکادمی گوگوش در ایران! + تصاویر
عکس‌هایی از زن هزار چهره هالیوود به مناسبت درگذشت او
مجری و مدل برزیلی فیسبوکش را به خاطر فحاشی ایرانی‌ها بست! + تصاویر
یکتا ناصر دختر یانکی «نیل سایمون» شد
نامه امیر تتلو پس از آزادی از زندان: شرمنده همه مردم ایران