"تک تیرانداز آمریکایی" کاری به درستی و غلطی جنگ ندارد!
فیلم سینمایی تک تیرانداز آمریکایی به کارگردانی کلینت ایستوود در مراسم اسکار 2015 موفق به دریافت جایزه بهترین تدوین صدا شد.

تک‌تیرانداز آمریکایی (به انگلیسی: American Sniper) یک فیلم محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا در ژانر زندگی‌نامه‌ای جنگی درام به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است. داستان فیلم برگرفته از کتاب تک‌تیرانداز آمریکایی و روایت زندگی تک تیرانداز امریکایی کریس کایل است.



"تک تیرانداز آمریکایی""تک تیرانداز آمریکایی"

 

فیلم در ۶ ژانویه ۲۰۱۵، به طور گسترده اکران شد و رکوردهای متعدد فروش ابتدایی در گیشه را شکست. این فیلم بهترین فروش آغازین را در کارنامهٔ ایستوود ثبت کرد.

این فیلم در جوایز اسکار ۸۷ام برای شش بخش بهترین فیلم، بهترین تدوین فیلم، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش اول مرد نامزد جایزه شد.



"تک تیرانداز آمریکایی""تک تیرانداز آمریکایی"

تک تیرانداز آمریکایی بر اساس خاطرات کریس کایل، عضو واحدهای کماندویی نیروی دریایی آمریکا معروف به سیل ساخته شده است. کایل در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۶۰ نفر را کشت.



"تک تیرانداز آمریکایی""تک تیرانداز آمریکایی"

 

تک تیرانداز آمریکایی » به خوبی توانسته زوایای پنهانی شخصیت یک سرباز در جنگ را به تصویر بکشد. کریس کایل اگرچه به قول هم خدمتی هایش یک افسانه است اما از بابت حضور در کنار خانواده اش همواره با همسرش جدال دارد و این موضوع باعث شده تا وی از لحاظ روحی دچار مشکلاتی گردد. تصویری که کلینت ایستوود از این نظامی حاضر در جنگ عراق ارائه کرده می تواند یک تصویر نمادین از هر سرباز دیگری در یک جنگ باشد اما مشکل اینجاست که ایستوود در پرداخت این شخصیت تا حدود زیادی یک طرفه قضاوت کرده است.



"تک تیرانداز آمریکایی"

"تک تیرانداز آمریکایی"



«تک تیرانداز آمریکایی» برایمان موعظه سیاسی نمی‌کند. گرچه کتاب کایل پر است از صحنه های میهن پرستی، که برخی از آن‌ها به تصویر تبدیل شده‌اند، اما هرگز احساس نمی‌کنیم که با یک پروپاگاندای بیش از ناسیونالیستی طرف شده ایم. همچنین در فیلم خبری از نمایش احساسات ضد آمریکایی نیست. فیلم کاری به درستی و غلطی جنگ ندارد و در عوض روی تلاش این مردان در سنگرها تمرکز می‌کند. این فیلم درباره زندگی، مشکلات و اهریمن‌هایی است که باید در زمان جنگ و بعد از برگشتن به خانه شکست دهند.



تهیه و ترجمه : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ