هنرمندانی که در سال 94 از بین ما رفتند: از هما روستا تا علی طباطبایی
نگاهی گذرا می کنیم به کارنامه هنری برخی هنرمندان درگذشته که در سال 94 از بین ما رفتند.

هنرمندان درگذشته در سال 94

در سالی که گذشت، برخی بزرگان و چهره‌های آشنای عرصه هنر را از دست دادیم. بزرگانی که در این مجال به نام و کارنامه شماری از آنها اشاره شده و با ذکر گوشه‌هایی از سوابق ایشان، یاد و خاطره‌شان زنده نگه داشته می‌شود.

مروری کوتاه بر چرایی رخداد حادثه مرگ این عزیزان ما را به این نتیجه می‌رساند که بیشتر آنها بر اثر بیماری مهلک سرطان یا ایست قلبی ناشی از فشارهای عصبی یا حتی آلودگی هوا تسلیم فرشته مرگ شده و عطای این دنیا را به لقایش بخشیده‌اند.

کاش عوامل آسیب‌زا شناسایی شده و در‌خصوص کاهش تاثیر عوامل محیطی وضعیت جسمانی و حتی روحی افراد جامعه فکری شود.
حیف است بسیاری از بزرگان هنر و ورزش این سرزمین را به همین راحتی از دست بدهیم و نگران کوچ ناگهانی بزرگی دیگر باشیم.

خسرو فرخزادی:

در هفدهمین روز از فروردین 94، خسرو فرخزادی بازیگر سینما و تلویزیون و گوینده، صداپیشه و کارگردان رادیویی بر اثر سانحه تصادف ابتدا به کما رفت و سپس بر اثر ایست قلبی، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.
فرخزادی پس از ده سال تجربه صداپیشگی در رادیو و کسب تجربیات فراوان به عرصه کارگردانی نمایش‌های رادیویی ورود کرد و در این راه بیش از 400 نمایش رادیویی را کارگردانی کرد.
او بازیگری را با ایفای نقش در سریال محبوب آیینه آغاز کرد و سریال‌های فروشگاه، تصویر یک رویا، روزهای زندگی، وکیل، دردسر والدین و این اواخر معمای شاه از جمله کارهای وی در مقام بازیگر است.

با این حال فرخزادی در سینما نیز به ایفای نقش‌هایی کوتاه پرداخت. شیدا (کمال تبریزی)، ابراهیم خلیل‌الله (محمدرضا ورزی) و صبح روز هفتم (سیدمسعود اطیابی) از جمله فیلم‌هایی است که برای همیشه در کارنامه زنده‌یاد فرخزادی ثبت شده.


مهران دوستی:

دوم خرداد 94، مهران دوستی، گوینده خوشنام رادیو بر اثر ایست قلبی در بیمارستان رامتین تهران دار فانی را وداع گفت.
دوستی سال 59، هنگام تصدی مدیریت تولید در صدا و سیمای استان گیلان به دلیل نیامدن گوینده، این کار را بر عهده گرفته و آن‌قدر خوب عمل کرده بود که از آن به بعد این حرفه را ادامه داد.
اجرای برنامه هزار پنجره، دریچه‌ای تازه در فعالیت‌های رادیویی دوستی گشود و او با اجرای این برنامه توانست به پخش زنده راه یابد.
صدای دلپذیر و اجرای جالب توجه دوستی او را به یکی از موفق‌ترین گویندگان رادیویی تبدیل کرده بود، به طوری که در چند سال اخیر به‌عنوان گوینده برترِ رادیو و نماینده ایران در اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا ـ اقیانوسیه انتخاب شده بود.


علی طباطبایی:

هشتم شهریور، علی طباطبایی، بازیگر جوان سینما و تلویزیون بر اثر ایست قلبی درگذشت.
این بازیگر جوان که سال 83 با ایفای نقش در فیلم سینمایی سالاد فصل به کارگردانی فریدون جیرانی، قدم به دنیای بازیگری گذاشته بود، در سریال‌های باجناق‌ها، ترانه مادری و آشپزباشی بازی کرده و با ایفای نقش در سریال قلب یخی در شبکه نمایش خانگی به شهرت رسید.
طباطبایی که پدر وی سیدکمال طباطبایی، یکی از تهیه‌کنندگان‌سینمای‌ایران‌است،بازی در سه تله‌فیلم را هم در کارنامه دارد و ایفای نقش در سریال بچه‌های نسبتا بد (سیروس مقدم)و فیلم سینمایی اسب سفید پادشاه (محمد‌حسین لطیفی) از آخرین کارهای وی در مقام بازیگر است.


ایرج کریمی:

منتقد قدیمی و کارگردان سینمای ایران 11 شهریور بر اثر بیماری سرطان درگذشت. شاید کمتر کسی خاطرش باشد که اولین اثر کریمی در مقام کارگردان به سال 70 و کارگردانی فیلم تلویزیونی آهنگ پنهان مربوط می‌شود.
رویکردی که کریمی 9 سال بعد در سینما ادامه داد و با کارگردانی فیلم از کنار هم می‌گذریم به جرگه کارگردانان سینمای ایران پیوست.
چند تار مو، باغ‌های کندلوس، نسل جادویی و این اواخر نیم‌رخ‌ها ساخته‌های سینمایی کریمی محسوب می‌شود که همگی نشانه‌های آشکاری از تمایل وی به پرداختن به مضامین روشنفکرانه و نزدیک شدن به لایه‌های پنهان شخصیت‌های فرهیخته جامعه را در خود مستتر دارند.
کریمی که پیش از این تجربه نگارش فیلمنامه‌های سفر جادویی (ابوالحسن داوودی) و بهترین بابای دنیا (داریوش فرهنگ) را در کارنامه داشت، بیش از هر چیز با نقد‌های تاثیرگذار و یادداشت‌های خواندنی سینمایی‌اش در باب مباحث نظری و تئوریک سینما شناخته می‌شود.
آخرین اثر سینمایی او ـ نیم رخ‌ها ـ با به تصویر کشیدن آخرین لحظات یک بیمار مبتلا به بیماری سرطان، دشواری‌های آخرین روزهای زندگی وی را در اذهان متبادر می‌کرد. جایزه بهترین فیلم بخش هنر و تجربه در سی و چهارمین جشنواره فجر، آخرین برگ زرینی بود که در کارنامه ایرج کریمی نقش بست.


هما روستا:

بازیگر تحصیلکرده و صاحب کارنامه سینما و تلویزیون ایران، سه سال پس از درگذشت همسرش (حمید سمندریان)، چهارم مهر همزمان با سالروز تولدش بر اثر بیماری سرطان از بین ما رفت.
هما روستا که خیلی‌ها او را علاوه بر قدرت بازیگری با صدای جاودانه اش به یاد می‌آورند، در طول دوران حضورش در عرصه هنر در فیلم‌ها، سریال و تئاترهای متعددی به ایفای نقش پرداخت.
در این میان حضورش در فیلم‌های پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده)، تمام وسوسه‌های زمین (حمید سمندریان) و از کرخه تا راین (ابراهیم حاتمی کیا) نام وی را در ردیف نامزدهای دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر قرار داد. جایزه‌ای که البته هیچ‌گاه نصیب او نشد.
اما او توانست جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فرهنگی ـ هنری روستا برای بازی در فیلم ملک‌خاتون (حسن محمدزاده) به دست آورد.
او برای بازی در تله‌تئاتر شعبده‌باز، جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره سیما کسب کرد و حضور وی در سریال‌های محاکمه (حسن هدایت)، خاک سرخ (ابراهیم حاتمی‌کیا) و ترانه مادری (حسین سهیلی‌زاده) جالب توجه بوده و همچنان به یادماندنی است.


ولی‌الله مومنی:

هشتم دی ماه، ولی‌الله مؤمنی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سابقه دوبله را هم در کارنامه داشت، به رحمت خدا رفت.
درگذشت مؤمنی در حالی اتفاق افتاد که سریال بحث‌برانگیز معمای شاه را روی آنتن داشت تا انتشار خبر کوچ او، بازتاب فراوانی در میان مخاطبان سیما داشته باشد.
خاطره‌انگیزترین نقش‌آفرینی‌های ولی‌الله مؤمنی به حضور این بازیگر اردبیلی در سریال‌های تاریخی مربوط می‌شود.
او با بازی در نقش میرزاکوچک خان جنگلی در فیلم سردار جنگل (امیر قویدل) شناخته شد و در سریال مختارنامه نیز ایفای نقش شرحبیل بن‌ذی‌کلاع را بر عهده داشت.
سربداران، پهلوانان نمی‌میرند، ولایت عشق، تبریز در مه، جلال‌الدین و‌... ازجمله آثار مهم کارنامه هنری مومنی در عرصه تلویزیون محسوب می‌شود. بازیگری که بازی‌ها و البته صدای ماندگارش هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.


محمد علی اینانلو:

دوازدهم دی ماه، خبر درگذشت محمدعلی‌اینانلو بر اثر سکته قلبی، همه را در شوک فرو برد.
اینانلو که یکی از قدیمی‌ترین گزارشگران ورزشی ایران محسوب می‌شود، علاوه بر فعالیت‌های مختلف قابل تحسین در زمینه طبیعت‌گردی و مستندسازی، به عنوان مجری و کارگردان، برنامه‌های مختلفی نظیر مردم ایران، سلام (شبکه دوم سیما) و ایران جهانی در یک مرز (شبکه جام‌جم) را به روی آنتن برد.
بازی در فیلم‌های ارتفاع پست و به رنگ ارغوان (هر دو به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا) از جمله افتخارات این هنرمند محسوب می‌شود.
هنرمندی که خیلی‌ها او را به دلیل تلاش‌های بسیار وی در راه آشنایی هر چه بیشتر همگان با زیبایی‌های طبیعت ایران ستایش می‌کنند و هیچ‌گاه سیما و البته صدای منحصربه‌فرد او در قالب مجری برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی را از یاد نخواهند برد.


فریبرز صالح:

اول بهمن ماه، فریبرز صالح، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون درگذشت. صالح که سال‌های پایانی عمر را در یکی از شهرهای شمالی کشور سکونت داشت، در بازگشت به تهران به دلیل آلودگی هوا دچار مشکل تنفسی شد و راهی دیار باقی گشت.
در کارنامه نه‌چندان سترگ صالح فیلمی وجود دارد که یکی از ماندگارترین تجربیات سینمای ایران در زمینه تولید فیلم‌های تاریخی و اسلامی به شمار می‌آید.
فیلم سفیر با بازی فرامرز قریبیان در سال 61 توسط صالح به تصویر در آمد که با توجه به امکانات آن زمان، اثری درخور محسوب شده و در دوره خودش و در اولین دوره جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفته بود.
پس از آن، سال 68 فیلم سینمایی مرگ پلنگ را کارگردانی کرد که چندان توفیقی برایش به ارمغان نیاورد. مجموعه تلویزیونی شیخ مفید، آخرین تلاش وی در عرصه فیلمسازی محسوب می‌شود که پس از ساخت حدود 600 دقیقه از آن کناره‌گیری کرد و ادامه کار را سیروس مقدم بر عهده گرفت.


یدالله نجفی:

سوم بهمن ماه، یدالله نجفی صدابردار کارکشته سینمای ایران در کمال ناباوری بر اثر سکته قلبی، جان به جان آفرین تسلیم کرد.
نجفی که در حال صدابرداری فروشنده، آخرین اثر سینمایی اصغر فرهادی بود، در حالی از میان ما رفت که سال 94 نام وی در فیلم مهمی چون محمد رسول‌الله(ص) در کنار نام‌های بزرگی نظیر ویتوریو استورارو قرار گرفت.
چهارشنبه 19 اردیبهشت (وحید جلیلوند)، شیفت شب (نیکی کریمی) و جامه‌دران (حمیدرضا قطبی) دیگر فیلم‌هایی بودند که در این سال به صدابرداری او به اکران عمومی درآمدند.
به دنیا آمدن به کارگردانی محسن عبدالوهاب یکی از آخرین تلاش‌های نجفی در مقام صدابردار بود که در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد تا نام این صدابردار شاخص سینمای ایران همچنان زبانزد اهالی سینما باشد.


فرج‌الله سلحشور:

فرح‌الله سلحشور، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون هشتم اسفند به دیار باقی شتافت.
سلحشور که فعالیت هنری خود را سال 61 و با بازی در فیلم توبه نصوح آغاز کرده بود، بیشتر به دلیل کارگردانی فیلم‌ها و سریال‌های دینی شناخته می‌شود.
او در فیلم سینمایی ایوب پیامبر در عناوین فیلمنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر به ایفای نقش پرداخت. در عین حال به عنوان بازیگر در فیلم‌های گورکن(محمدرضا هنرمند)، پرواز در شب (رسول ملاقلی‌پور)، انسان و اسلحه (مجتبی راعی) و دنیای وارونه (شهریار بحرانی) حضور پیدا کرد.
کارگردانی سریال‌های مردان آنجلس و یوسف پیامبر از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های هنری سلحشور محسوب شده که برای وی شهرت فراوانی را به همراه آورد.
سلحشور که گاه به خاطر اظهارنظرات جنجالی‌اش در صدر اخبار قرار داشت، عاقبت پس از یک دوره مبارزه با بیماری سرطان ریه در 63 سالگی درگذشت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : jamejamonline.ir