سوپراستار های ایرانی در هند و بالیوود!
در تابستان 95 فیلم خاص سلام بمبئی در ایران اکران خواهد شد. سعی می کنیم به بررسی جزئیات این فیلم بپردازیم.

جزئیاتی از فیلم سلام بمبئی

ساخت پروژه‌های سینمایی مشترك بین‌المللی امری رایج در كشورهای مختلف است و در واقع این شكل فیلمسازی نه‌تنها به شناخت فرهنگی ممالك دنیا از هم كمك می‌كند بلكه راهی برای توسعه سینمای كشورهاست كه می‌تواند باعث نزدیكی اهالی سینمای جهان به هم شود.

در ایران و سینمای پس از انقلاب فیلم‌ها و مجموعه‌های زیادی بودند كه با حضور چهره‌های غیرایرانی اعم از بازیگران یا عوامل پشت‌صحنه ساخته شده‌اند و حتی كم نبودند آثاری كه بخشی از آنها در لوكیشن‌های خارج از ایران به تصویر كشیده شدند اما اگر از نقطه‌نظر اعتباری و كلاس كاری به ماجرا در بعد اقتصادی نگاه كنیم، فیلم «سلام بمبئی» اولین كار سینمایی با حضور ستاره‌ها و در یك سطح حرفه‌ای آن هم در یكی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های فیلمسازی جهان یعنی بالیوود است.
این فیلم كه به شكل مشترك چه در لوكیشن، چه عوامل پشت و جلوی دوربین و چه حتی در بحث سرمایه‌گذاری ساخته می‌شود برای پخش در سال جدید هم در هند و هم در ایران آماده خواهد شد.


داستان از چه قرار است؟

نویسنده و كارگردان این پروژه قربان محمدپور است كه روایتی عاشقانه را در باب آشنایی دختری هندی و پسری ایرانی جلوی دوربین برده است. «سلام بمبئی» روایتگر یك داستان عاشقانه بین یك پسر ایرانی و دختر هندی در هند است. درواقع دو دانشجوی رشته پزشكی برای تحصیل به هند می‌روند و یكی از آنها به یك دختر هندی علاقه‌مند می‌شود و به دنبال آن اتفاقاتی می‌افتد.


از سوپراستار تا دیامیرزا

محمدرضا گلزار، سوپراستار شاخص سینمای ایران حالا در این پروژه مشترك و بین‌المللی نقش اصلی را برعهده دارد تا با خصوصیات ویژه‌ای كه دارد این بار بالیوود را تحت‌تاثیر قرار دهد و تمام سعی خود را می‌كند كه بتواند نماینده شایسته‌ای برای سینمای ایران در این پروژه مشترك باشد. بنیامین بهادری و بهروز چاهل دیگر بازیگرانی هستند كه از ایران در این فیلم بازی می‌كنند. در كنار آنها بازیگران مطرح بالیوود یعنی دیا میرزا، گلشن گروور، پونم دیلون و دلیپ تاهیل نیز حضور دارند تا بر اهمیت فهرست بازیگران این فیلم افزوده شود.


 تیم هندی و ایرانی چه می‌كنند؟

عمده بخش فیلمبرداری كار در هند انجام می‌شود و گروه راهی این كشور شده‌اند تا «سلام بمبئی» به سلامت به ایستگاه پایانی برسد. لوكیشن امروز خانه‌ای ویلایی و بسیار بزرگ به سبك خود آثار هندی است كه نمونه‌هایش را در آثار بالیوودی زیاد دیده‌ایم. تقریبا از بازیگران اصلی كار همه حضور دارند.

گلشن گروور كه از جمله چهره‌های سرشناس سینمای هند است, می‌گوید: اگرچه تجربه حضور در سینمای ایران را نداشته‌ام اما به نظرم این همكاری بسیار لذت‌بخش بوده و عوامل ایرانی كاملا مسلط و خوب، هدایت كار را برعهده دارند. از همكاری با گلزار هیجان‌زده هستم و او را نماینده خوبی از سینمای ایران برای یك پروژه بزرگ بین‌المللی می‌دانم.


ستاره‌های بالیوود به خط شدند

پونم دیلون هم كه از چهره‌های مطرح بالیوود ازاولین تجربه بازی‌اش در یك فیلم ایرانی است و می‌گوید: پیش‌تر از ایران نام چند كارگردان را شنیده بودم و حالا خوشحالم كه در این كار مشترك حضور دارم. معتقد ه ستم عوامل و بازیگران ایرانی بسیار جدی و سختكوش هستند و این مساله مرا سر ذوق آورده است. چیزی كه سازندگان به آن توجه دارند ساخت اثری است كه هم برای تماشاگران هندی و هم تماشاگران ایرانی قابل پذیرش باشد و من فكر می‌كنم این فیلم قابلیت این را دارد كه مخاطب هر دو سینما را راضی نگه دارد.


بهترین‌های ایران به هند رفتند

حضور مجید میرفخرایی به عنوان طراح صحنه و لباس در كنار دستیارانی از بالیوود، حسن نجاریان به عنوان مجری طرح و مدیرتولید، كامران خلج به عنوان طراح گریم، حسن پویا به عنوان مدیر فیلمبرداری و طاهر پیشوایی به عنوان مدیر صدابرداری نشان می‌دهد «سلام بمبئی» حتی در جزئیات هم یك پروژه فكر شده و كاملا حرفه‌ای است. این نكته با همکاری آهنگسازی چون دلشاد شبیر شیخ تكمیل می‌شود تا بیس بالیوودی فیلم كه عموما بر محوریت موسیقی خاص این بخش از جغرافیای سینمایی استوار است، حفظ شود و شما به خوبی توازن انجام گرفته در عوامل یك كار واقعا مشترك را ببینید.


یك دختر واقعا هندی

اگرچه روایت عاشقانه بین دختر هندی و پسر ایرانی را سال‌ها پیش با مجموعه پرطرفدار «مسافری از هند» شاهد بودیم اما این بار دختر هندی ماجرا واقعا یك بازیگر هندی آن هم از نوع ستاره‌های درجه یك بالیوود است كه در سال‌های اخیر كارهای موفق و پرفروشی هم داشته است. وقتی تصاویر گلزار و میرزا در شبكه‌های اجتماعی پخش می‌شد بعضی‌ها آن را یك شوخی و حتی از دسته تصاویر غیرواقعی می‌دانستند اما اینجا مقابل چشمان ما این دو ستاره هند و ایران هنرشان را به رخ می‌كشند و تصاویرشان به‌زودی بر سردر سینماهای هر دو كشور نقش می‌بندد؛ البته كارگردان می‌گوید احتمالا كار برای تابستان 95 اكران شود.


سورپرایزی به نام بنیامین

در میان بازیگران ایرانی كار باید به بنیامین بهادری، خواننده محبوب و دوست‌داشتنی كشورمان هم اشاره كنیم كه او در این فیلم اولین تجربه بازیگری خود را پشت‌سر می‌گذارد. اگرچه در اخبار اولیه عنوان شده بود كه او نقش برادر محمدرضا گلزار را دارد اما آن‌طور كه مدیر رسانه‌ای كار عنوان می‌كند،او  نقش دو دوست را دارند.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌كننده این فیلم درباره اینكه چرا بنیامین برای بازی در این فیلم انتخاب شده است، می‌گوید: برای این نقش گزینه‌های زیادی در ذهن‌مان بود كه در نهایت به بنیامین بهادری رسیدیم. یكی از شاخصه‌های مهم سینمای هند، آواز است و چون در سینمای ما بسیاری از امكانات سینمای آنها رایج نیست، تصمیم گرفتیم از چهار كلیپ و چهار ترانه در فیلم استفاده كنیم و بنیامین بهترین گزینه برای خواندن و بازی در این نقش بود؛ از سویی بنیامین طرفدارانی دارد كه این موضوع به بهتر دیده شدن فیلم و فروش بیشتر آن كمك می‌كند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : مجله زندگی ایده آل