نکاتی خواندنی درباره فیلم بادیگارد
جدیدترین ساخته ابراهیم حاتمی کیا با نام بادیگارد این روزها با استقبال خوب تماشاگران روبرو شده است. در ادامه به بیان نکته هایی از فیلم بادیگارد می پردازیم.

 

جزئیات فیلم بادیگارد

حاج حیدر ذبیحی سال هاست محافظ شخصیت های مهم سیاسی نظام است. اما اتفاقات و حواشی ای که در جریان یک ترور نافرجام برای او رخ می دهد حاج حیدر را نسبت به کاری که انجام می دهد دچار شک و تردید می کند. او در اوج این شک و تردیدها تصمیم می گیرد محافظ یک دانشمند جوان هسته ای شود. دانشمندی که چندان به این مسئله روی خوشی نشان نمی دهد و این آغاز ماجراهای حاج حیدر با اوست.

 

نکته‌های فیلم بادیگارد :

- «بادیگارد» هجدهمین فیلم ابراهیم حاتمی کیا در مقام کارگردان است.

- پرویز پرستویی، مریلا زارعی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، فرهاد قائمیان، محمود عزیزی، محمد حاتمی، علی یعقوبی، پدرام شریفی، دیبا زاهدی، کیمیا حسینی، شیلا خداداد، پریوش نظریه،  سید احسان امانی و کامران نجف‌زاده بازیگران اصلی فیلم هستند.

- در این فیلم مریلا زارعی برای اولین جز بازیگری وظیفه انتخاب بازیگر و بازیگردانی را هم به عهده داشته است.

- این فیلم چهارمین همکاری متوالی مریلا زارعی با ابراهیم حاتمی کیا پس از فیلم های «دعوت»، «گزارش یک جشن» و «چ» است و بابک حمیدیان هم پس از «چ» برای دومین بار در «بادیگارد» جلوی دوربین حاتمی کیا قرار گرفت.

- پرویز پرستویی ده سال پس از فیلم «به نام پدر» برای ششمین بار به عنوان بازیگر جلوی دوربین ابراهیم حاتمی کیا رفت.

- پس از دو دهه از ساخت «از کرخه تا راین» محمود کلاری در «بادیگارد» برای دومین بار فیلمبردار اثری از ابراهیم حاتمی کیا شد.

- امیر آقایی که با سریال «خاک سرخ» و فیلم سینمایی «ارتفاع پست» به سینما و تلویزیون معرفی شد پس از ده سال دوباره جلوی دوربین حاتمی کیا قرار گرفت.

- شیلا خداداد بعد از پنج سال دوری از سینما و در حالی که ابتدا قرار بود در «رسوایی 2» به کارگردانی مسعود ده نمکی بازی کند با انصراف از حضور در آن فیلم به تیم بازیگران بادیگارد پیوست.

- در یک اتفاق غیر منتظره و کمتر رخ داده فیلم ابراهیم حاتمی کیا در جشنواره فجر در سه بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه نه تنها سیمرغی به خانه نبرد بلکه حتی نامزد دریافت جایزه هم نشد که این اتفاق حاشیه های زیادی ایجاد کرد.

- شایعاتی مبنی بر اینکه فیلم اشارات و انتقادات زیای به دولت دهم دارد وجود داشت اما در نهایت آن چه دیده شد انتقاد به دولت یازدهم بود و خبری از انتقاد به دولت احمدی نژاد در فیلم وجود نداشت.

- «بادیگارد» در جشنواره فیلم فجر دومین فیلم منتخب از نگاه مردمی لقب گرفت.

- پرویز پرستویی برای سومین بار در همکاری مشترکش با حاتمی کیا توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در «بادیگارد» به دست آورد. پیش از این پرستویی در «آژانس شیشه ای» و «به نام پدر» این جایزه را به دست آورده بود.

- مریلا زارعی درباره انتخاب پرویز پرستویی برای بازی در نقش حاج حیدر گفته:« به آقای حاتمی‌کیا گفتم اگر روزی روزگاری به هر دلیلی، آقای ‌پرستویی به این فیلم ورود پیدا نکردند، بهتر است که این فیلم ساخته نشود. به شکل قاطع اعتقادم این است که بازیگرانی مثل پرستویی برای یک فیلم لازم هستند چون که حضورشان که با حس و روح به فیلم اضافه می‌شوند به همه عوامل فیلم کمک می‌کند. سرتیم ما در فیلم بادیگارد پرویز پرستویی بود.»

- کامران نجف زاده خبرنگار شناخته شده صدا و سیما برای اولین بار به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت و نقش خودش به عنوان یک خبرنگار را بازی کرد.

- ایده «بادیگارد» از پنج سال پیش در ذهن حاتمی کیا شکل گرفته بود اما 27 اردیبهشت ماه سال 94 پروانه ساخت فیلم صادر شد. با تمام شدن آخرین بازنویسی فیلم نامه موسسه فرهنگی اوج سرمایه لازم را در اختیار این کارگردان گذاشت. پیش‌تولید این فیلم سینمایی از نیمه اردیبهشت ماه و با برگزاری جلسات فیلمنامه خوانی و همزمان بازنویسی نهایی فیلمنامه و انتخاب عوامل فیلم آغاز شد و تا پایان خرداد ماه نیز ادامه داشت.

- دهم تیرماه و همزمان با ولادت باسعادت امام حسن مجتبی (ع) در نیمه ماه رمضان در تهران فیلمبرداری «بادیگارد» شروع شد و خیابان ها و اطرف تهران و همچنین اطراف نطنز مهم ترین لوکشین های فیلم شدند. شامگاه پنج‌شنبه دوم مهرماه مصادف با عید سعید قربان فیلمبرداری در تهران به پایان رسید.

- «بادیگارد» در شش بخش نامزد سیمرغ شد و دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. بهترین فیلمبرداری، بهترین موسیقی متن، بهترین صدا و بهترین چهره پردازی دیگر رشته هایی بودند که بادیگارد در آن ها نامزد شد.

- حاتمی کیا شخصیت حاج حیدر در «بادیگارد» را به نوعی امتداد شخصیت حاج کاظم در آژانس شیشه ای می داند.

- دو شایعه مهم در خصوص حضور دو بازیگر در «بادیگارد» حسابی خبرساز شد. اول حضور الهام چرخنده و بعد هم حضور رضا کیانیان که اولی را تیم تولید تکذیب کرد و دومی را خود کیانیان. البته خبرهایی هم مبنی بر حضور بهنوش طباطبایی و داریوش ارجمند هم شنیده می شد که چندان خبرساز نشد.

- پرویز پرستویی در زمان فیلم برداری از چند ناحیه دچار مصدومیت و شکستگی اعضای بدنش شد.

- معاون حفاظت و امنیت سازمان انرژی اتمی ایران درباره فیلم «بادیگارد» گفته: این فیلم بر اساس سناریویی واقعی نوشته شده است.

 

عوامل این فیلم بادیگارد عبارتند از:

نویسنده: ابراهیم حاتمی‌کیا/ تهیه کننده: احسان محمدحسنی/ مدیر برنامه‌ریزی و دستیار اول کارگردان: علیرضا صالحی/ برنامه‌ریز: اشکان سپهر/ منشی صحنه: ندا آصف/ مدیر فیلمبرداری: محمود کلاری/ فیلمبردار: کوهیار کلاری/ مدیرتولید: محمدصادق آذین/ تدوین: مهدی حسینی‌وند/ موسیقی: کارن همایونفر/ طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان/ مدیر صدابرداری: بهمن اردلان/ طراح چهره‌پردازی: ایمان امیدواری/ طراح صحنه: کامیاب امین‌عشایری/ مدیر جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی/ مدیر جلوه‌های بصری: سید هادی اسلامی/ طراح کانسپت (concept) و استوری‌بورد: سهیل دانش اشراقی/ مدیر و طراح بدلکاری: گروه بدلکاران خیبر؛ علیرضا فتحی/ مشاور کارگردان در امور نظامی و حفاظتی: سجاد رضاپور/ مدیرتدارکات: محمدرضا صادق/ مستندسازی پروژه: یوسف حاتمی‌کیا/ مدیر پروژه : احسان محمدحسنی/ مجری‌طرح: پژمان لشکری‌پور/ عکاس: اسماعیل حاتمی‌کیا


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir