نکته هایی درباره فیلم ابد و یک روز
فیلم ابد و یک روز این روزها فروش 4.5 میلیاردی را تجربه می کند اما چرا این فیلم اجتماعی تا این حد جذابیت دارد؟

فیلم ابد و یک روز

سمیه قرار است ازدواج کند، خانواده او در حال تدارک مراسم عروسی هستند. اما ناگهان می فهمند محسن برادر خانواده که قرار بود در کمپ ترک اعتیاد باشد از آن جا فرار کرده و قرار است به خانه برگردد. با بازگشت محسن و فهمیدن اینکه سمیه قرار است ازدواج کند خانواده درگیر یک چالش اساسی می شود. چالشی که بیشتر بین مثلث مرتضی برادر بزرگتر، محسن و سمیه در می گیرد.

نکته‌های فیلم ابد و یک روز :

- «ابد و یک روز» اولین تجربه کارگردانی سعید روستایی 26 ساله است. کارگردانی که پیش از این چند فیلم کوتاه در کارنامه اش دیده می شود.

- پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، ریما رامین فر، شبنم مقدمی، شیرین یزدان بخش، معصومه رحمانی، مهدی قربانی، محمد علیمحمدی، اسماعیل گرجی، امیررضا فلاح بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

- «ابد و یک روز» موفق ترین فیلم سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر بود. این فیلم توانست 9 سیمرغ بلورین به دست آورد.

- سعید روستایی کارگردان این فیلم اولین کارگردانی است که در جشنواره فجر سیمرغ بهترین کارگردانی دو بخش سودای سیمرغ(مسابقه سینمای ایران) و نگاه نو(کارگردان اول) را به دست آورد. روستایی همچنین سیمرغ بهترین فیلم نامه را هم در بخش سودای سیمرغ به دست آورد. او پرافتخارترین فیلم اولی تاریخ جشنواره فیلم فجر است.

- سعید ملکان تهیه کننده این فیلم سه سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو، بهترین گریم و بهترین فیلم از نگاه مردم را به دست آورد.

- هر چهار بازیگر اصلی این فیلم، پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و شیرین یزدان بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر در دو بخش اصلی و مکمل شدند که در نهایت پریناز ایزدیار سیمرغ بهترین بازیگر بازیگر نقش اول زن و نوید محمدزاده سیمرغ بهترین بازیگر مکمل مرد را به دست آوردند.

- فیلمبرداری «ابد و یک روز» اوایل آبان ماه 94 در تهران آغاز شد و 28 آذر به پایان رسید.

- در بخش فنی جدا از سیمرغ بهترین گریم، بهرام دهقانی جایزه بهترین تدوین را به دست آورد و فیلم در بخش بهترین صدا هم فیلم نامزد دریافت جایزه شد.

- پیمان شادمانفر فیلمبردار جوان و سرشناس اولین بار فیلم نامه روستایی را می خواند و آن را به دست سعید ملکان می رساند و ملکان هم بلافاصله مقدمات ساخت فیلم را فراهم می کند. اکثر بازیگران هم به گفته خودشان با خواندن فیلم نامه بلافاصله آمادگی خود را برای حضور در این فیلم اعلام کردند.

- ابتدا قرار بود مهناز افشار در این فیلم ایفاگر یکی از نقش های اصلی باشد که در نهایت این همکاری میسر نشد و افشار از اینکه نتوانسته در این فیلم سهمی داشته باشد اظهار تاسف کرده است.

- پیمان معادی در خصوص فیلم نامه این فیلم گفته:«روستایی آنقدر جزییات نقش‌های این فیلم را خوب نوشته بود که از او پرسیدم آیا خودش یا از اقوامش کسی معتاد بوده است، چون از این میزان دقت و جزییات متحیر شدم.»

- در بیشتر نظرسنجی ها از سوی منتقدین سینما «ابد و یک روز» عنوان بهترین فیلم سال سینمای ایران را به دست آورد.

- گویا پایان بندی این فیلم در ابتدا به گونه دیگری رقم می خورده اما در نهایت روستایی به این نتیجه می رسد پایان بندی اول ممکن است فیلم را با مشکل مواجه کند و در نهایت تصمیم می گیرد پایان بندی فعلی برای فیلمش را انتخاب کند.

- سعید روستایی در خصوص علت خنده تماشاگران به برخی اتفاقات فیلم با همه تلخی موجود در آن گفته: «به طور کلی می‌دانستم که یکسری جزئیات و دیالوگ‌ها همراه با خنده مخاطب خواهد بود ضمن اینکه من اصلا فیلم را کاملا تلخ نمی‌بینم و لحظاات شیرینی هم دارد. اما اینکه بعضی جاهای فیلم مردم می‌خندند شاید به خاطر این است که خودشان را بالاتر از آدم‌های فیلم می‌بینند و همین باعث خنده جمعی می‌شود.»

- سعید روستایی در خصوص اینکه چطور این همه جزئیات دقیق در خصوص یک خانواده درگیر اعتیاد را برای ساخت فیلمش به دست آورده، گفته: «مستندی را می‌خواستم بسازم که دو سال درگیر آن بودم و هنوز هم تمام نشده است. در آن مستند زن و شوهر معتادی را پیدا کردم که می‌خواستند بچه‌‌شان را بفروشند وقتی برای همکاری با من پول گرفتند فرار کردند و کار مستند نیمه‌کاره ماند که البته همین موضوع هم باعث اتفاقات خوبی شد و اطلاعات خوبی برای ساخت این فیلم بدست آورد.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir