بازیگران زن تنها 27درصد دیالوگ ها در فیلم های 2016گفته اند!
داده ها حاکی از این هستند که هیچ یک از ۱۰ فیلم پرفروش سال میلادی گذشته به صورت برابر دیالوگ های شان را بین شخصیت های مرد و زن توزیع نکردند.

فرصت کمتری که به زنان برای گفتن دادند!

باکس آفیس سال ۲۰۱۶ با حضور یک زن در صدر، مخصوصا شخصیت جین ارسو فیلم «سرکش» با بازی فلیسیتی جونز به پایان رسید، اما آمار و ارقام نشان می دهد که پیشرفت های فردی تاثیر کمی در موقعیت کلی زنان در پرده بزرگ داشتند.
البته خود فیلم «سرکش» هم از این نظر قابل توجه است که جین ارسو تنها زنی است که در جمع بازیگران اصلی فیلم حضور دارد؛ این مسئله باعث شد امبر توماس محقق داده پرداز نگاهی به درجه برابری جنسیتی در ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان بیندازد.

فیلم هایی که توماس مورد بررسی قرار داد:

  • 1-«جنگ داخلی»
  • 2-«در جستجوی دُری»
  • 3-«زوتوپیا»
  • 4-«کتاب جنگل»
  • 5-«زندگی مخفی حیوانات خانگی»
  • 6-«بتمن مقابل سوپرمن: طلوع عدالت»
  • 7-«سرکش»
  • 8-«ددپول»
  • 9-«جانواران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها»
  • 10-«جوخه خودکشی»

در نهایت، شاید همانطور که انتظارش هم می رفت نتیجه ناامیدکننده بود:
با احتساب تمام شخصیت هایی که در آن فیلم ها دیالوگ داشتند، مشخص شد که تنها ۲۷ درصد از تمام این دیالوگ ها به زنان داده شده بود. در حقیقت، فیلم «سرکش» بدترین نسبت دیالوگ های صحبت شده توسط زنان در میان این ۱۰ فیلم را داشت چون تنها ۹ درصد از شخصیت های دیالوگ دارش زن بودند و جین ۷۸ درصد کل این دیالوگ ها را بیان کرد.
تنها فیلم هایی که توانست این الگو را بشکنند و تعداد دیالوگ های زنان در آن ها بیشتر از مردان یا نزدیک به مساوی با آن ها باشد، فیلم های «در جستجوی دُری» و «زوتوپیا» بودند که در آن ها به ترتیب ۵۳ درصد و ۴۶ درصد از کل دیالوگ ها به زنان داده شد. این دو فیلم همچنین تنها دو فیلمی بودند که در آن ها یک شخصیت زن بالاترین درصد دیالوگ را دارد. با این حال در هیچ یک از فیلم ها بازیگران دیالوگ های برابر نداشتند.
در فیلم «کتاب جنگل» تنها ۱۰ درصد دیالوگ ها متعلق به زنان بودند و این در حالی است که اسکارت جوهانسون برای آن استخدام شد تا مسئولیت صداپیشگی شخصیت «کا» را بر عهده بگیرد، ماری که در گذشته همیشه یک شخصیت مذکر بوده است. در «کاپیتان آمریکا»، تنها ۱۶ درصد دیالوگ‌ها به زنان اختصاص داشت. حتی با وجود اینکه خیلی ها ممکن است فکر کنند شخصیت هارلی کویین با بازی مارگو رابی شخصیت مرکز فیلم «جوخه خودکشی» بود، در حقیقت در مقایسه با شخصیت ددشات با بازی ویل اسمیت، او ۴۲ درصد دیالوگ ها را ادا کرد.
هنوز مشخص نیست که سال ۲۰۱۷ هم بتواند تاثیر خاصی روی این روند نابرابری بین شخصیت های زن و مرد در سینمای هالیوود داشته باشد. با وجود اینکه دو فیلم بزرگ یعنی «جنگ ستارگان: اپیزود هشت» و «واندر وومن» با نقش آفرینی گل گدوت در راه هستند که در آن ها دو شخصیت بزرگ زن مسئولیت هدایت پروژه را بر عهده دارند، نمی توان با اطمینان گفت که تاثیر آن ها روی پس زمینه سینمایی در کل تا چه حد خواهد بود.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:banifilm.ir