واکنش های تند بازیگران و اهالی سینما به داوری جشنواره فجر35
هنوز یک روز نگذشته از اعلام اسامی نامزدهای جشنواره فجر که برخی از اهالی سینما از جمله باران کوثری, محمدحسین مهدویان و... به این داوری معترض شوند.

اعتراضات به داوری جشنواره فجر سال 95

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تا کنون با حواشی و جنجال های بسیاری همراه بوده است. ولی از روز گذشته که نامزدهای بخش سودای سیمرغ اعلام شدند اعتراضات فراوانی به داوری شد. از جمله محمدحسن مهدویان کارگردان فیلم ماجرای نیمروز که در صفحه شخصی خود این اعتراض را ابراز کرد:

سیمرغ کیلویی چند!

  • سلام
  • خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.
  • دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار این طویله رفت تا همون‌جایی که باید بره!

صفحه شخصی کارگردان ماجرای نیمروز

صفحه شخصی کارگردان ماجرای نیمروز

 

از نبودن حامد بهداد در نامزدهای بازیگر مرد کف کرده ام

باران کوثری نیز در صفحه شخصی خود در اعتراض به این داوری ها متنی منتشر کرد:

  • "همیشه گفته ام كه در جشنواره هایى كه هیئت داورى ، داورى مى كند منتظر هَر نتیجه اى باید بود چون بحث سلیقه است . هنوز هم ، با نبودن یكى از فیلم هاى محبوب كارنامه ام (سدمعبر) در فهرست خیلى از رشته ها ، همچنان به این حرفم معتقدم ، اما از نبودن حامد در نامزدهاى بازیگر مرد "كف كرده ام " . من امسال فیلم زیاد ندیده ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تكنیك و ایفاى نقش متفاوت از خیلى ها بهتر بود . متعجبم ! و غمگین !خیلى زیاد ! كارگردانى محسن و فیلمبردارى مرتضى و گریم محمود بماند ...اما خوشحالم كه حتى در این داورى كه انقددددر با سلیقه من متفاوت است ، دشوارى تولید فیلمى دیده شده كه به ظاهر ساده است : فِرارى . جهانگیر كوثرى تهیه كننده خصوصى است ، به معناى كلمه ( بدون رانت و وام و نام حذف شده نهاد و سازمان) . خودش هست و خودش ، و همه اعتقادش به سینمایى كه كمتر تهیه كننده اى ، تولیدش را ریسك مى كند . من ، منِ بازیگر ، منِ بارانِ بابا ، دستش را مى بوسم و به جسارتش افتخار مى كنم.
  • تبریك پدر‌"

صفحه شخصی باران کوثری

صفحه شخصی باران کوثری

 یادداشت محسن قرایى به بهانه کاندید نشدن ناباورانه حامد بهداد

  • به دنبال راهی هستم تا كاندید نشدنِ حامد بهداد برای بازی در فیلمم را باور كنم. هیچ راهی مرا به مقصد نمی رساند. بازی در نقشی پیچیده كه تمامِ زوایايِ پیدا و پنهانِ فیلمنامه در آن نهفته است. فیلمنامه ای كه ظاهرن آنرا دوست داشته اید و كاندیدش كردید. آیا لحظه ای در این فیلمنامه كه دوستش داشتید وجود دارد كه بازیگر از عهده اش بر نیامده باشد. آیا شباهتی بینِ این شخصیت و بازی های پیشینِ بازیگرش میبینید؟ تألیف چیست؟ این بازی برايِ من و بسیاری كه فیلم را دیده اند دستاورد است. همه چیز برایم آكنده از شك است. چرا حامد را كاندید نكرده اید؟!! با وجود هر شكل دشمنی هم باز حامد را باید كاندید می كردید، كسی ناراحت می شد؟ به جايِ خاصی بر می خورد؟
  • باران كوثری و محسن كیایی (بازی)، مرتضی هدایی (مدیر فیلمبرداری)، محمود دهقانی (چهره پردازی)، حجت اشتری و نگار نعمتی (صحنه و لباس)، سعید بجنوردی و حسین ابوالصدق (صدا)، رضا مرتضوی (موسیقی) و بهمن كامیار (فیلم) شما همگی در فهرست كاندیدهای من هستید، بدونِ تعصب و با افتخار
  • دوست می داشتم نام همه ی همكارانم در سایر فیلمها كه به ناحق در این فهرست نیستند را صدا بزنم ولی نامه كوتاه است ، عذرخواهی از آنها كه از قلم افتاده اند:
  • حمید نعمت الله(رگ خواب)، فریدون جیرانی (خفه گی)، فرشاد محمدی (رگ خواب)، مسعود سلامی (خفه گی)، احمد مهرانفر (ماجرای نیمروز)، ترلان پروانه (فراری)، مهدی موسوی (ویلایی ها)، سجاد پهلوانزاده (ماجرای نیمروز) و ...

 

 

بهروز افخمی مسعود فراستی و قطبی زاده نیز با جملاتی کوتاه انتقاد خود را ابراز کردند:

افخمی: داوری خیلی ضعیفتر از آنچه پیش بینی میشد رخ داد!

فراستی: داوری ضعیف، یعنی داوری و ضعیف. آنچه دیده شد، ناقص الخلقه است!

قطبی زاده: این نتایج را نمیتوان باور کرد!

 

گردآوری و تدوین: گروه فرهنگ و هنر
اختصاصی سیمرغ