گزارش عجیب از کم فروش ترین فیلم های سینمایی بین سال های 92 و 95
قصد داریم به معرفی فیلم هایی بپردازیم که در سال 92 , 93 و 94 فروش خیلی بدی داشته و حتی به بعضی از این فیلم ها فروش 5 میلیون تومانی را تجربه کرده اند!

کم فروش ترین فیلم های سینمایی

با بررسی جدول فروش فیلم های سینمایی در سال 95، متوجه فیلم هایی خواهیم شد که فروششان حتی به مرز 5 میلیون تومان هم نرسیده است. با توجه به این موضوع و استقبال نا مطلوب تماشاگران از فیلم «جشن تولد» و «شرفناز» به بررسی فیلم هایی پرداختیم که در زمان ریاست حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی، با شکست تجاری مطلق روبرو شدند و نتوانستند درآمدشان را به 50 میلیون تومان برساند.

یکی از نکات مثبت مدیریت حجت الله ایوبی را می توان بازگشت رونق به سینمای ایران عنوان کرد. در سال 95 سینمای ایران توانست با افزایش چشمگیر مخاطبان روبرو شود تا به نوعی مناسبات اکران فیلم های سینمایی هم دچار تغییر شود. اما به غیر از فیلم هایی که در رتبه های ابتدایی جدول فروش، میزان درآمدشان از گیشه سینماها خود نمایی می کند، در رتبه های پایینی جدول فروش فیلم های سینمایی، آثاری وجود دارند که با شکست روبرو شدند.

بر پایه این موضوع که میانگین بودجه برای تولید یک فیلم سینمایی در ایران حداقل بین 600 میلیون تا یک میلیارد تومان است، به بررسی فیلم هایی پرداختیم که در 4 سال مدیریت حجت الله ایوبی کمتر از 50 میلیون تومان درآمد کسب کردند.

در سال 95 که روزهای پایانی آن را پشت سر می گذاریم،  فیلم های «رفقای خوب» به کارگردانی مجید قاری زاده با 16 میلیون تومان فروش، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری با فروش 10 میلیون تومانی، «حریر» فریال بهزاد با فروش 3 میلیون و 500 هزار تومانی و «شرفناز» به کارگردانی حسن نجفی که تنها یک میلیون و 500 هزار تومان فروش کرد را می توان جزو آثاری دانستند که با شکست مطلق در گیشه سینماهای تهران و شهرستان ها روبرو شدند.

البته عدم فروش بالای این فیلم ها، دلایل بسیار زیادی از جمله کمبود سالن و سانس، عدم تبلیغ مناسب و... دارد که اگر این آثار دارای این مولفه ها بودند، به احتمال زیاد، میزان درآمدشان به رقم کنونی نمی رسید.

اما به جز سال 95، در 3 سال گذشته چه فیلم هایی با فروش بسیار ناچیز از پرده سینماها خداحافظی کردند؟

کم فروش ترین فیلم های در سال 92

در اولین سال حضور حجت الله ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی، فیلم های «رسوایی» و «هیس! دخترها فریاد نمی زند» توانستند رتبه های اول و دوم آمار فروش سالیانه را به خود اختصاص دهند. اما در همان سال کدام یک از فیلم ها نتوانستند فروش خود را به رقم 50 میلیون تومان برسانند؟

فیلم «زبان مادری» ساخته قربان محمد پور که این روزها فیلم پرفروش «سلام بمبئی» را در حال اکران دارد، در حالی از اواخر خرداد 92 به نمایش درآمد که بعد از 3 هفته اکران، نتوانست فروش خود را به رقم 50 میلیون تومان برساند. در این فیلم سینمایی شهره قمر، هستی مهدی فر، هایده حائری و آتش تقی پور به ایفای نقش پرداختند.

«875 روز بعد» ساخته احمد عبدالهیان دومین فیلم اکران شده در سال 92 است که نتوانست فروش قابل ملاحظه ای کسب کند و طبق اعلام سایت «سی نت» تنها 15 میلیون و 300 هزار تومان از گیشه سینماهای تهران و شهرستان درآمد کسب کرد.

از دیگر فیلم هایی که در سال 92 کمتر از 50 میلیون تومان دست یابند، می توان به «بزرگ مرد کوچک» صادق صادق دقیقی، «یک مرد، یک شهر» حسن هدایت، «خاک و مرجان» ساخته مسعود اطیابی، «شرقی» به کارگردانی عبدالرضا منجزی و «فیادلفی» به ساخته مجتبی اسدی پوراسماعیل رحیم زاده اشاره کرد.

کم فروش ترین فیلم های در  سال 93

در سال 93 با آغاز به کار گروه سینمایی «هنر و تجربه» فیلم های زیادی که جزو آثار تجربی به حساب می آمدند، در این گروه به نمایش درآمدند. در میان این فیلم ها به جزو «ماهی و گربه»، «پرویز»، «خواب تلخ»، «من ناصر حجازی هستم» و... سایر آثار به فروش چشمگیری دست نیافتند و گروه هنرو تجربه خود با عدم اعلام آمار فروش فیلم هایش به این موضوع بیشتر دامن زده است.

از فیلم های «دنیای پر امید» منوچهر هادی، «نقطه شوم» ساخته کریم آتشی، «کاغذ خروس نشان» به کارگردانی مریم میلانی، «مذاکرات مستقیم آقای عبدی» ساخته علی شاه حاتمی، «اشک و سکوت» اصغر نصیری، «رها تر از دریا» ساخته حمید طالقانی، «زیبا تر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی، «اینجا شهری دیگر است» احمدرضا گرشاسبی می توان به عنوان آثاری نام برد که در سال 93 نتوانستند فروش خود را به 50 میلیون تومان برسانند.

کم فروش ترین فیلم های در  سال 94

از سال گذشته سایت سینما تیکت با ارائه آمار فروش سینماهای مکانیزه، بررسی فروش فیلم ها را آسان تر کرد تا آمار دقیق تری از میان فروش فیلم های اکران شده در سینمای ایران اعلام شود.

در سال 94 فیلم «مبارزان کوچک» داوود اطیابی که در دسته فیلم های کودک و نوجوان قرار داشت، طبق آمار سایت سینما تیکت در پایان نمایش خود توانست 43 میلیون تومان فروش کند. البته آماری که سایت سینما تیکت ارائه می دهد با میزان فروشی که پخش کنندگان سینمایی اعلام می کنند، مغایرت دارد. سایت سینما تیکت فروش برخی سینماهای شهرستان و سالن های غیر مکانیزه را اعلام نمی کند.

اما از فیلم سینمایی «ماهی سیاه کوچولو» به کارگردانی مجید اسماعیلی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی با بازی مریلا زارعی، مصطفی زمانی و همایون ارشادی، می توان به عنوان ناکام بزرگ گیشه در سال گذشته نام برد. این فیلم طبق اعلام سینما تیکت، تنها 34 میلیون تومان فروش کرد.

«عشق و جنون» ساخته حسن نجفی با بازی سعید راد، پوریا پورسرخ، بهاره افشاری، الهام چرخنده و... سال گذشته تنها توانست 29 میلیون تومان درآمد کسب کند.

فیلم سینمایی «یاسین» ساخته حامد امرایی که ماه رمضان سال گذشته به نمایش درآمد، با این که از حضور حمید فرخ نژاد و پریوش نظریه به عنوان بازیگران نقش اصلی بهره می برد، در پایان تنها 28 میلیون تومان فروش کرد.

«عاشق ها ایستاده می میرند» به کارگردانی شهرام مسلخی با بازی شوان عطوف، سروش صحت، پوریا پورسرخ، لعیا زنگنه و... در پایان اکران خود تنها 19 میلیون تومان درآمد کسب کرد.

صادق صادق دقیقی که در سال 92 هم فیلم «بزرگ مرد کوچک» اش نتوانست با استقبال مخاطبان مواجه شود، اواخر سال گذشته جدیدترین فیلمش با نام «تا آمدن احمد» در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم یکی از عجایب فروش فیلم های سینمایی در دو سال گذشته را رقم زد، زیرا «تا آمدن احمد» در نهایت نتوانست فروشش در سایت سینما تیکت را به رقمی بیش از یک میلیون تومان برساند و با درآمد 900 هزار تومانی از پرده سینماهای کشور خداحافظی کرد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع: icinema.ir