چرا تعداد فالوورهای برخی بازیگران عددی غیر متعارف را نشان می دهد؟
این روزها تعداد فالوورهای بازیگران در فضای مجازی بحث های فراوانی را برانگیخته است.

آیا آنچه که مردم عادی را فریب نمی دهد, کارگردانان را به خطا می اندازد؟

از وقتی اپلیکیشن اینستاگرام وارد فضای مجازی شد, خیلی طولی نکشید که شکل جدیدی از فرهنگ در مواجه با برخی از مسائل نیز حاکم گردید. که می توان گفت کمابیش همه ما به نحوی از آن مطلع هستیم. یکی از اصلی ترین و مهم ترین ویژگی های اینستاگرام فرصتی است که برای دیده شدن و دیدن به کاربر می دهد. که این مورد توجه قرار گرفتن می تواند مزایا و گاهی حتی خطراتی را هم داشته باشد. اینستاگرام می تواند جایی برای تبلیغات باشد و برای افراد بعد اقتصادی نیز داشته باشد. حال تبلیغ هر چیزی میتواند باشد, از اقلام اقتصادی گرفته, تا تبلیغ یک پزشک و یا هنرمند برای کارهای حرفه ای اش.

این که فرصتی به رایگان برای دیده شدن در جهت مثبت در اختیار همه افراد قرار بگیرد, در عین تبعات مفید و مثبتش نتایجی منفی و تاسف بار نیز در پی خواهد داشت. طبق قانونی نا نوشته که در همه ی امور وجود دارد, هرجا سودی باشد, عده ای سودجو نیز در آنجا حضور یافته و برای منافع خودشان؛ دیگران را نیز وارد بازی می نمایند. از جمله گروه هایی که با شعار افزایش فالوور, لایکر و یا حتی کامنت در فضای مجازی حضور یافته اند.

مثلا افرادی هستند که نه از شهرت خاصی برخورداند و نه حتی  از هنر خاصی برای ارائه بهره مندند, اما با حاشیه سازی های گاهاً مبتذل و با درون مایه پوچ و جذاب, افرادی را که برای تفریح و یا سرگرمی به اینستاگرام می آیند را تبدیل به فالوور خودشان می کنند. و نیز استفاده از همین اپلیکیشن های افزایشی در اینستاگرام و هزینه های حتی میلیونی توانسته اند به شهرت مجازی خوبی دست یابند, و از آن تا توانسته اند استفاده و یا سو استفاده نمایند.

عده ای دیگر نیز هستند که نه برای سودجویی بلکه برای گرفتن اعتماد به نفس بیشتر به این اپلیکیشن ها روی می آورند. حتما همه ما در بین دوستان یا آشنایانمان فردی را داریم که شاید یک شخص معمولی در اجتماع باشد و تعداد افرادی که او را می شناسند, کم باشند, اما در اینستاگرام چند هزار نفر فالوور دارند, و یا اینکه پستی را بگذارد که بعد از سه یا چهار ساعت تعداد لایک هایش به نهایتی عددی دو رقمی باشد, اما به ناگاه و در عرض ده دقیقه دو هزار نفر به تعداد لایک کننده ها افزوده می شود. خب چنین شخصیتی برای ما معلوم الحال است, و ما فریب او را نخواهیم خورد. اما آیا وقتی در سطحی گسترده تر و حرفه ای تر با این قضیه رو به رو شویم ما یا هرکس دیگری بازهم فریب نخواهد خورد؟!

مدتی است که زمزمه های از سویی برخی از بازیگران شنیده می شود که نسبت به نحوه انتخاب بازیگران از سوی کارگردان ها معترض هستند, و اظهار می دارند که کارگردان ها در انتخاب بازیگران بیش از آنکه به توانایی بازیگر در ایفای نقش بیاندیشند, تعداد به تعداد فالوورهای آن بازیگر می نگرند.

این جملات از سوی بازیگرانی شنیده می شوند, که تا پیش از این بازیگران موفق و فعالی بوده اند ولی اکنون مدتی است که حضورشان در این عرصه کمرنگ شده است.

یکی از این افراد مریم کاویانی است که علاوه بر اعتراض به نحوه انتخاب بازیگران توسط کارگردان ها بر اساس تعداد فالوور, در صحبت هایش به مسائلی از قبیل حاشیه سازی های مجازی برخی بازیگران, برای بیشتر دیده شدن, و نیز مساله خرید فالوور در فضای مجازی توسط بازیگران را نیز به میان می کشد, که میتوانید متن مصاحبه اش را در لینک زیر مطالعه نمایید:

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روایت مریم کاویانی از رفتار ناشایست و گاهی تقلبی برخی بازیگران در فضای مجازی

 که البته این صحبت ها ما را به یاد روزهایی می اندازد که اینستاگرام شروع به حذف فالوورهای فیک نمود, و تعداد دنبال کننده گان برخی از بازیگران با افت چند صد هزار نفری مواجه شد....

 همه ما بارها دیده ایم که برخی از جریانات حاشیه ای باعث افزایش فالوور و جمع شدن عده ای  علاقمند به حاشیه در صفحه شخصی یک سلبریتی هستیم. اما عمدی یا غیر عمدی بودن این حواشی مساله ای ست که نمی توان با قطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد. به هر حال هر بازیگری از اینکه فالوورهایش زیاد باشد می تواند منتفع شود, اما اینکه هر بازیگری برای افزایش تعداد دنبال کننده هایش حاضر است چه بهایی را بپردازد, مبحث دیگری است.

به غیر از مریم کاویانی بازیگران دیگری را هم میتوان نام برد که, نسبت به این قضیه معترض بوده اند, از جمله ساناز سماواتی. بازیگری سال های نه چندان دور یک چهره فعال و شناخته شده در عرصه طنز به حساب می آمد و اکنون مدتی است که دیگر از او خبری نیست....

و یا حتی فرناز رهنما که سال گذشته در گفت گویش با خبرگزاری فارس از تاثیر تعداد فالوور بازیگران بر انتخاب های کارگردان های تئاتر انتقاد کرده بود.

اصلا اگر بازیگری اقدام به خرید فالوور کند و یا حتی حاضر به حاشیه سازی برای افزایش دنبال کننده هایش باشد, از این مساله چه سودی می برد؟
آیا برای افزایش اعتماد به نفسش این کار را میکند؟
یا اینکه میخواهد بیشتر مورد انتخاب کارگردانان قرار گیرد؟
و یا حتی با افزایش فالوور می تواند تبدیل به مدل تبلیغاتی شود, و از این مساله سود مالی ببرد؟
 آیا اگر یک بازیگر مشهور با تعداد فالوور بالا در صفحه شخصی اش در فضای مجازی به تبلیغ از تئاتری که در آن بازی کرده است بپردازد, می تواند فروش تئاتر و تعداد بالای بیننده را تضمین کند؟
آیا همه کسانی که آن بازیگر را در فضای مجازی دنبال می کنند به خاطر هنر بازی آن شخص است که مجذوب او شده اند؟

مساله تاثیر تعداد فالوور بر انتخاب کارگردانان نیز, هنوز به طور قطع محرز نشده است.به هر حال همانگونه که ما در فضای مجازی اگر برخی از دوستان مان را ببینیم که تعداد لایکر و فالوورشان عددی غیر قابل باور باشد , آن را جدی نمی گیریم ممکن است کارگردانان نیز این مساله را مد نظر قرار ندهند. هر چند که در تعداد فالوورهای شان بنا بر مستنداتی می تواند شبهاتی نیز وجود داشته باشد اما, حتی اگر فالوورها واقعی باشند, بازهم ممکن است, بسیاری از افرادی که در آن پیج حضور یافته اند به علت هیجان حواشی مربوط به آن فرد باشد, و نه لزوما علاقه شان به هنر بازیگری آن فرد یا مقوله تئاتر.

البته هستند برخی از بازیگرانی که, مدتی است حضورشان در عرصه بازیگری کمرنگ شده , اما اعتراض چندانی به غوغاهای مجازی ندارند. مثلا بازیگری را می بینیم که روزی یک یا دو پست از عکس های خودش بدون اینکه موضوعیت یا کپشن خاصی داشته باشد همراه با آرایش غلیظ و یا لباس های جذاب, در حال خوشگذرانی در نقاط مختلف منتشر می نمایند, البته فالوورهای خوبی را هم جذب می کنند, ولی لزوما پیشرفتشان در عرصه بازیگری یا  فروش تئاتری که در آن بازی کرده  را نیز تضمین نمی کند.

چرا که شاید فالوورهایشان بیشتر برای تماشای عکس هایشان در صفحه اش حضور یافته اند و ممکن است علاقه چندانی به تئاتر یا سینما و مسائل فرهنگی نداشته باشند. آن بازیگر نمی تواند با آن آرایش یا لباس در تلویزیون و حتی برخی اوقات در سینما ظاهر شود, پس نمیتوان توقع داشت که فالوورهایش به تماشای بازی اش نیز بنشینند.

ولی در عین برخی از برندهای تجاری از تعداد زیاد فالوورهای این دسته از بازیگران, می توانند منتفع شوند. و ما از این پس بیشتر از اینکه این بازیگر را در قامت یک بازیگر ببینیم او را به عنوان مدل برخی از لوازم لوکس خواهیم دید.

به هر حال تنها نکته ای که در این مسائل گنگ باقی می ماند مساله ای است که بسیاری از بازیگران نسبت به آن شاکی هستند!

ولی نمیتوان در مورد آن قطعیت داشت:
آیا تعداد زیاد فالوور باعث موفقیت یک بازیگر در عرصه بازیگری و دریافت پیشنهادات بیشتر خواهد شد؟
آیا کارگردانان ما چشم شان را بر روی توانایی های بازیگران در ایفای نقش شان بسته اند و به روی تعداد فالوورهای بازیگران گشوده اند؟
پاسخ این سوال را باید خود کارگردانان بدهند...


تهیه و تدوین: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ