چرا اصغر فرهادی قطع همکاری اش با آلمادوار را مدت ها پنهان کرده بود؟
مدتها قبل از آن که اصغر فرهادی فیلم «فروشنده» را بسازد بنا بود پروژه ای مشترک را با «پدرو آلمادوار» کارگردان اسپانیایی‌تبار کلید بزند؛ پروژه‌ای که یک بار در پیش‌تولید متوقف ماند تا اصغر به ایران آمده و «فروشنده» را بسازد و سوار بر موج آنتی-ترامپ آکادمی به اسکار بفرستد.

رفتاری محلی از مدعیان جهانی/چرا اصغر فرهادی خبر قطع همکاری آلمادوار با خودش را تا لو رفتن از طرف اسپانیایی اعلام نکرد؟

بعد از اکران «فروشنده» در ایران بود که اصغر مجددا به اسپانیا رفت تا همکاری مشترک با آلمادوار را پی گیرد؛ این همکاری که «همه می دانند» نام گرفت تا همین دو روز قبل که برادر آلمادوار خبر قطع همکاری با آن را داد، در داخل به عنوان پروژه مشترک فرهادی و آلمادوار شناخته می شد!

«آگوستین آلمادوار» برادر پدرو آلمادوار در جشنواره سویل با اشاره به اینکه کمپانی متبوع او و برادرش مدتهاست از این پروژه کنار رفته‌اند بیان داشت:
درباره قطع همکاری با فرهادی خیلی متأسفم. دیگر درک درستی از هم نداشتیم. به این نتیجه رسیدیم قبل از بالا گرفتن کار از هم جدا شویم. خوشحالیم که فیلم در اسپانیا ضبط میشود و به عنوان یک مخاطب به تماشای آن خواهیم نشست.

به فاصله ای کوتاه از انتشار سخنان برادر آلمادوار، تازه اصغر فرهادی یادش آمد که از طریق روابط عمومیش در این باره خبررسانی کند. روابط عمومی فرهادی ادعا کرد:
تصمیم به عدم همکاری با کمپانی برادران آلمادوار در تهیه فیلم «همه می‌دانند» پیش از شروع پیش تولید فیلم و در ماه مِی (اردیبهشت ماه) توسط تهیه کننده فرانسوی گرفته شده است. علت این تصمیم عدم تفاهم این دو کمپانی در برآورد بودجه تهیه فیلم بوده است. به همین دلیل عدم توافق برای آغاز پروژه قبل از پیش تولید اتخاذ و پروژه با یک کمپانی اسپانیایی دیگر به عنوان تهیه کننده اسپانیایی وارد مرحله پیش تولید شده است.

اینکه برادر آلمادوار از عدم داشتن درک درست نسبت به فرهادی می‌گوید و فرهادی از طریق روابط عمومیش اختلافات را به بودجه نسبت می‌دهد به کنار، نکته مهمتر آن است که چرا فیلمسازی در مقیاس اصغر که قاعدتا ادعای جهانی شدن هم دارد در انتشار یک خبر کلیدی درباره فیلمش این قدر محلی عمل کرده است؟

آیا اگر همان اردیبهشت ماه در این باره به مخاطبان اطلاع رسانی می‌شد بهتر نبود تا اینکه ماجرا از طرف اسپانیایی لو برود و تازه آن زمان باشد که فرهادی یاد ارائه توضیح به مخاطب وطنی باشد؟ نمی‌خواهیم باور کنیم فرهادی بدش نمی‌آمده که همچنان اشتهار آلمادوار پای فیلمش باشد ولی نزدیک به ۶ ماه تأخیر اطلاع رسانی درباره کلیدی‌ترین رکن «همه می دانند» واقعا سوءتفاهم‌برانگیز است.

روابط عمومی بیش از آن که منفعل باشد و تأثیرپذیر از اخبار غیررسمی باید کنشگر باشد و ارائه دهنده اخبار رسمی در بهترین زمان ممکن! این اتفاقی نیست که در ماجرای قطع همکاری آلمادوار با فرهادی رخ داده باشد. امید که در آینده این فیلمساز مدعی جهانی شدن اخبارش را کنشمندانه مخابره کند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemajournal.ir