لبخندی که مورد هجوم جامعه غم پرست قرار گرفت
به صرف انتشار یک یا چند عکس سلفی در کنار آسیب زدگان زلزله, نمی توان عمل خیرانه هنرمندان را پس از زلزله کرمانشاه زیر سوال برد.

ارزش هایی که با یک لبخند و یک سلفی زیر سوال رفت

نوید محمدزاده از جمله بازیگرانی است که پس از زلزله در غرب کشور خود را به آن مناطق رساند و به جد و جهد شروع به یاری رسانیدن به مردم آن دیار نمود. وی که خود اصالتی کردی دارد, به دیدار مردم زلزله زده رفت تا علاوه بر حمایت مادی, به لحاظ معنوی نیز در کنار هم میهنانش باشد.

اما از آن جایی که شعار مبارزه با ریا, مدتی ست که در جامعه ایران مد شده, برخی از مردم چشم شان را به روی تمامی کمک های وی بستند, شروع به توهین و بعضا انتقاد از یک عکس سلفی وی نمودند. خصوصا اینکه در آن عکس یک لبخند روی لبان وی نقش بسته بود.

آیا یک لبخند ساده, در شرایط تلخ و سخت, می تواند نشانه خوشحالی تلقی شود؟
و یا آنکه در شرایط بحرانی کرمانشاه ما باید مدام غمزده باشیم و غم و اندوه و یاس را انتشار دهیم و به این وسیله خود و جامعه آسیب دیده را رو به رخوت پیش ببریم؟

به هر صورت سیل عظیمی از انتقادات به لبخند نوید محمدزاده شده بود. حتی برخی بودند که بر این عکس سلفی , نام سلفی حقارت را نهادند.

البته این جریان از بعدی دیگر نیز قابل بررسی ست, برخی می خواستند که او فیلم و یا عکس کمک به زلزله زدگان را نیز منتشر نکند, چرا که نشانه ریاکاری و خودنمایی است, اما به هر حال مردم به این شخصیت اعتماد کرده اند و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به وی سپرده اند,  او با اطلاع رسانی از فعالیت هایش می تواند به مردم ثابت نماید که کمک های شان را به دست زلزله زدگان رسانیده است.

از جمله چهره های دیگری که به مناطق زلزله زده رفته بودند, و از سوی مطبوعات مورد انتقادات شدیدی قرار گرفتند میتوان به صادق زیباکلام و حافظ ناظری اشاره کرد. حافظ ناظری از همان روزهای نخست شروع به جمع آوری کمک نمود و به مناطق زلزله زده سفر کرد و در نهایت پس از تحمل فشار روحی از هوش رفت و در بیمارستان بستری گردید. برخی از مطبوعات وی را مورد هجوم قرار داده و گفتند به شدت سعی در ناراحت جلوه دادن خود دارد و رفتارش لزوما به صرف خودنمایی است. این در حالی بود که خود مردم کرد, به چنین انتقاداتی اعتراض نمودند, و اظهار داشتند که وی در کمال فروتنی و مهربانی در کنار مردم حضور یافته است. یکی دیگر از افرادی که به صورت خودجوش برای یاری رسانی در کنار مردم حضور یافت, دکتر صادق زیباکلام بود, که این حرکت انسان دوستانه وی نیز از حملات انتقادی رسانه های اصولگرا بی نصیب نماند.

 سلفی نوید محمدزاده با پیرمرد کرد

 سلفی نوید محمدزاده با پیرمرد کرد


به هر حال چه نوید محمدزاده, چه حافظ ناظری و یا علی دایی, جواد خیابانی, دکتر صادق زیباکلام, نیکی کریمی و چهره های دیگری که از همان ابتدای بروز این فاجعه در کنار مردم بودند, و مردم نیز به آن ها اعتماد نموده اند را نمی توان به صرف انتشار چند عکس یا فیلم از کمک رسانی شان زیر سوال برد و مورد قضاوت قرار داد. آن ها مردم حرکتی ستودنی انجام دادند و برخی حرف و حدیث ها نمی تواند چیزی از ارزش کار آن ها کم نماید.


تهیه و تدوین:گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ