رانت ها بازی را به نفع احسان علیخانی تغییر داد ؟!
تیزر فیلم تلخ «بدون تاریخ بدون امضاء»وحید جلیلوند در حالی رونمایی شده که به مانند نسخه جشنواره فیلم، نام احسان علیخانی مجری برنامه «ماه عسل» به عنوان تهیه کننده در کنار نام علی جلیلوند آمده است.

احسان علیخانی تهیه‌کننده سینما شد

وب‌سایت تابناک در گزارشی مدعی شده که احسان علیخانی برای پیشرفت در سینما از رانت کمک می گیرد:
 
پس از آنکه احسان علیخانی یک شبه تهیه کننده سینما شد و فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» با اشاره به او به عنوان تهیه کننده در جدول اکران قرار گرفت، اکنون صفحه رسمی اینستاگرام برنامه «ماه عسل» که طبیعتاً منافع مادی و معنوی آن متوجه سازمان صداوسیما است، اقدام به تبلیغ فیلم سینمایی او کرده است؛ تحرکاتی که باید پرسید اگر حکم رانت دوبل را ندارد، چه تعبیری می‌توان برای آن به کار برد؟
 
«بدون تاریخ، بدون امضاء» سومین فیلم بلند سینمایی وحید جلیلوند، با تهیه کنندگیِ مشترک علی جلیلوند و احسان علیخانی در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شده بود و مورد توجه قرار گرفته بود اما در عین حال، همان زمان تاکید شده بود که علیخانی پروانه تهیه کنندگی ندارد و نمی‌تواند در مقام تهیه کننده فیلم حاضر باشد.احسان علیخانی یک شبه تهیه کننده سینما شد و ماه عسل به کمک فیلمش آمد!

حال به نظر می‌رسد این مشکل رفع شده و در تیزر فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» که در روزهای آینده اکران می‌شود، نام علیخانی به عنوان تهیه کننده در کنار نام جلیلوند نقش بسته است. پرسش اساسی این است که علیخانی متکی بر چه سوابقی توانسته یک شبه تهیه کننده سینما شود و در شرایطی که برخی اینچنین تهیه کننده می‌شوند چرا حتی برای اهالیِ شناخته شده ی سینما نظیر پیمان معادی باید مسیر رسیدن به پروانه تهیه کنندگی تا این حد پیچیده باشد؟
در همین حال، صفحه اینستاگرام «ماه عسل» که طبیعتاً مالکیت مادی و معنوی‌اش متعلق به سازمان صداوسیماست، به تازگی تبلیغ فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» به تهیه کنندگی احسان علیخانی را شروع کرده که در نوع خود اتفاق جالبی است. در این زمینه باید پرسید آیا این تبلیغات با هماهنگی بخش بازرگانی صداوسیما در حال انجام است یا تهیه کننده این برنامه به تشخیص خود از امکانات صداوسیما بهره برداری شخصی می‌کند؟ البته ممکن است این ظرفیت نیز رانت نباشد و برنامه «ماه عسل» و ملحقاتش تحت مالکیت شخصی علیخانی باشد!

سینما ژورنال:
اینکه چطور علیخانی پروانه تهیه‌کنندگی گرفته و کدام یک از صنوف تهیه‌کنندگی ایشان را تأیید کرده پرسشی بود که به هنگام رونمایی فیلم در جشنواره هم مطرح شد و البته مهرداد فرید دبیر وقت شورایعالی تهیه کنندگان خیلی زود بر عدم صدور پروانه تهیه کنندگی وی تأکید کرد.

پروانه ساخت «بدون تاریخ…» در روزگار حبیب ایل بیگی در معاونت نظارت صادر شده بود ولی نامی از علیخانی در پروانه به چشم نمی‌خورد. موضوعی که البته بعدتر محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای هم بر آن تأکید کرد و گفت تهیه‌کننده فیلم صرفا علی جلیلوند است و نه شخص دیگر. همین مسأله هم بود که باعث شد به هنگام معرفی کاندیداهای بهترین فیلم جشنواره سی و پنجم فجر نام علیخانی از فهرست تهیه کنندگان این فیلم حذف شود!

حالا با انتشار تیزر اکران فیلم پرسشی تازه شکل گرفته و اینکه آیا در پروانه نمایش فیلم نام علیخانی به عنوان تهیه کننده اضافه شده است؟ پاسخ این پرسش مثبت است چون پروانه تهیه کنندگی علیخانی اخیرا صادر شده است.

گویا بعد از اعمال ایراد وارده به ذکر نام علیخانی به عنوان تهیه‌کننده در نسخه جشنواره «بدون تاریخ…» این مجری که نقش مهمی در تأمین سرمایه فیلم داشته کوشیده از طریق جامعه صنفی تهیه کنندگان که قدیمی ترین صنف قانونی سینمای ایران است، صلاحیت خویش برای دریافت مجوز تهیه کنندگی را دریافت کند.

علیخانی به استناد تجربیات تولیدش در تلویزیون و در کنار آن سرمایه‌گزاریهای سینمایی که قبل از «بدون تاریخ…» داشته و البته رسانه‌ای نشده و همین طور رزومه تحصیلی توانسته عضو جامعه صنفی تهیه کنندگان شود و با این حساب هیچ بعید نیست که در آینده نامش را بیش از اینها به عنوان تهیه کننده سینما ببینیم.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemajournal.ir