چرا اصغر فرهادی تمام عوامل فیلم همه می دانند را از اسپانیایی انتخاب می کنند ؟
بانزدیک شدن هفتادویکمین جشنواره جهانی کن, و حضور آخرین فیلم اصغرفرهادی «همه میدانند»، دراین جشنواره، راه برای این سینماگر ایرانی بیش ازپیش هموارخواهد شد تا بعنوان حداقل یک کارگردان اروپائی، جای ویژه ای بدست آورد.

یادداشت محمد حقیقت درباره حضور اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸

دومین اثر اروپائی اصغرفرهادی برمبنای اطلاعات بدست آمده، به زبان اسپانیائی  وکمی انگلیسی با بازیگری پنه لوپه کروز- خاویارباردم وریکاردودارین، میباشد که تماما دراین کشوربا سرمایه ۱۱ میلیون وهشت صد هزاریوروساخته شده است وسه کشورفرانسه، اسپانیا وایتالیا وخود فرهادی ازسرمایه گذاران آن می باشند.

امروزه کمپانی های مهم اروپائی علاقمندی بیشتری برای سرمایه گذاری روی فیلم های بعدی اصغر فرهادی نشان میدهند وطبعتا او میتواند بعنوان یک کارگردان اروپائی به کارش با سربلندی در اینجا ادامه دهد. بعداز موفقیت اولین فیلم خارجی خود، ” گذشته” که به زبان فرانسوی دراین کشور ساخت، درجشنواره کن با بدست آوردن جایزه برای بهترین بازیگر زن فیلمش ( برنیس بژو) و جلب حدود یک میلیون تماشاگر در فرانسه، موقعیت کاملا قابل قبولی بعنوان یک فیلمساز خارجی بدست آورد. فرهادی با توجه به اینکه با هنرپیشه های فرانسوی و تکنیسین های بسیاری از این کشور کارکرد، ترسش از کارکردن درخارج ازکشورریخته شده است. بدون شک ازبین کارگردانان ایرانی که کارشان را در داخل شروع کرده و سپس درخارج ادامه داده اند، اصغر فرهادی را درجایگاه ویژه ای در اروپا درنزد تماشاگران وسیع مورد توجه قرارداده است. وی همچنین ازسوی بسیاری منتقدین هم مورد استقبال قرارگرفته است.

همانطور چند سال پیش در مصاحبه ای با او بعد از جشنواره کن برای ماهنامه فیلم کرده بودم گفته بود:

” برای شروع کار درخارج از کشور برای فیلم گذشته، ترجیح دادم برای انتخاب سوژه با یک همراه وارد کشورفرانسه شوم ( یکی از شخصیت های فیلمش، یک مرد ایرانی است ( علی مصفا) که زبان فرانسه میداند، وبدنبال طلاق گرفتن از همسرسابق فرانسوی اش به پاریس می آید ) – از سوی دیگر فرهادی ترجیح داده بود دو تکنیسین مهم فیلم اش ، مدیر فیلمبرداری ، محمود کلاری، و صداربردارش، دانا فرزانه پور- ایرانی باشند- این طوری احساس تنهائی نمیکند و دلش قرص است.

بعد از آن فیلم، این سینماگر صاحب نام وپرافتخار ایرانی، برای کارجدیدش ” همه میدانند” از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار میشود و احتمالا به عمد، همه عوامل از جمله هنرپیشه ها، وتکنیسین ها، مثل مدیر فیلمبرداری، صدا بردار و غیره را از همان اسپانیا انتخاب میکند که میتواند دو دلیل داشته باشد. ازیک سو تجربه تازه ای خواهد بود وتسلط خودرا برای استقلال بدون با ایرانی کارکردن، بیشترمی آزماید و از سوی دیگر ازدردسرهای کارکردن با ایرانی ها پرهیزمیکند ( البته این برداشت شخصی من است). وی با این حال نیاز به یکی دو مترجم ایرانی – اسپانیائی داشته که درکنارش بوده اند. از سوی دیگر برای مونتاژ فیلمش همواره از خانم هایده صفیاری که سالهاست با او کارمیکند، استفاده کرده است.

( اشاره یک خاطره کوچک با عباس کیارستمی : وقتی سالها پیش در کافه ای درپاریس بودیم ازاوپرسیدم برای دوفیلمی که در ایتالیا و ژاپن ساختی، چرا از عوامل ایرانی ، مثلا تکنیسین ها،استفاده نکردی ؟ پاسخ داد: اینطوری راحت ترم .البته منظورش معلوم بود).

موضوع اغلب فیلم های ایرانی

موضوع اغلب فیلم های فرهادی که در اطراف زوج ها ومشکلاتشان دور میزند، گویا این بارهم درفیلم اسپانیائی اش کم وبیش درهمین رابطه است :
فیلم در اطراف یک درام خانواده گی است . زنی ( کارولینا) با خانواده اش از آرژانیتین به زادگاهش در اسپانیا برای دیدار فامیلش برگشته تا در جشن خانوادگی شرکت کند. اما اتفاقی رخ میدهد ودختر بچه شان ناپدید میشود و آنها دچار مشکل میشوند.

اصغر فرهادی درباره اینکه چگونه طرح اولیه سناریو "همه می دانند" شکل گرفته، میگوید:

” چندین سال پیش به جنوب اسپانیا سفری داشتم. در آنجا روزی با یک آگهی مواجها شدم که درباره گمشدن یک دختر بچه خبر میداد، گویا آن را ربوده بودند. همین موضوع جرقه های اولیه را درمن برای نوشتن سناریو روشن کرد. شخصیت مرد اصلی داستان با بازی خاویر دوباردم، آدمی است عادی و بیگناه که درشرایط دشواری گیر می افتد.

برمبنای شنیده ها، کشش دراماتیکی فیلم بیش از دیگر آثارقبلی این کارگردان است.

فیلمبرداری این فیلم که ازماه اوت ۲۰۱۷ شروع شده بود،بعد از ۱۴ هفته فیلمبرداری به پایان رسید. – کمپانی ممنتو که هم یکی از سرمایه گذاران فیلم است و هم اکثر فیلم های اصغر فرهادی را درفرانسه پخش کرده ، و فروشنده بین المللی آن است مدت ها پیش تاریخ به نمایش در آمدن ” همه میدانند” را ۹ ماه مه ۲۰۱۸ اعلام کرده بود و این درست مصادف است با شروع جشنواره کن! – همین کمپانی دربازار جشنواره برلین امسال در ماه فوریه، با تبلیغ برای این فیلم، آنرا به کشورهائی پیش فروش کرده است وبسیار روی موفقیت آن درجشنواره کن حساب میکند.

بیشتر بدانید : اصغر فرهادی به اسکار نمی رود

بیشتر بدانید : چرا «همه می‌دانند» اصغر فرهادی در ایران اکران نمی شود؟


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemacinema.ir