چه کسی دعوای زرگری سازمان اوج را جدی می گیرد ؟
با توجه بالا رفتن دوز انتقادات مخاطبان نسبت به پایتخت 5 به بررسی این مسایل می پردازیم.

آیا ممیزی ها باعث افت کیفیت پایتخت 5 شدند؟

نمی‌دانیم اسمش را «شگرد» بگذاریم یا «پلتیک» یا «دستورکار» اما این را می‌دانیم که در پیش گرفتن موضع انتقادی نسبت به سازمان متمول ارزشی که بودجه تولید «پایتخت۵» را داده قابل پیش‌بینی‌ترین اتفاقی بود که از هسته مرکزی تولید این سریال سر زد. کیفیت دراماتیک پایین فصل پنجم «پایتخت» که برخلاف فصل اول به جای گفتن از دردهای مبتلا به مردم و به خصوص مسأله بیکاری جوانان، شخصیت های اصلی خود را به توریستهایی بدل کرده بود که بناست نقش قاچاقچیان پوشاک را ایفا کنند در کنار تصویرسازی ضعیف نماهایی مانند بالن‌سواری که بنا بود نقطه اوج سریال را تشکیل دهد، افشای ارتباط خانوادگی شخصیت «رحمت خروس باز» با رییس سازمان حامی تولید، مجاز کردن آوازخوانی ابراهیم تاتلیس و روی آنتن فرستادن «سر باز» بازیگر زن جم به پاشنه آشیل هایی بدل شد که موقعیت این مجموعه را کاملا متزلزل کرد.

در آخرین روزهای تعطیلات نوروز دوز انتقادات مخاطبان نسبت به «پایتخت۵» آن قدر بالا رفت که به جای افراد گمنامی که پیشتر از سانسور رقص یا نام خود در سریال گلایه میکردند این شخص محسن تنابنده بود که در آخرین شب تعطیلات نوروزی و در واکنش به این انتقادات با استفاده از عبارت «آقا میزتونو نمیگیرن لطفا سانسور نکنید» ممیزان را عامل کیفیت پایین سریال قلمداد کرد.

تنابنده که صراحتا مخاطب کلامش درباره ممیزی را آشکار نکرده بود، این یار غارش در این سریال یعنی احمد مهرانفر بود که سازمان اوج را عامل سانسور سریال دانست و نوشت:
«تیغ سانسور پخش صدا و سیما کم بود؛ اوج هم اضافه شد»!

این احتمالا آغاز دعوایی است که میان عوامل «پایتخت» و سازمان متمول حامی تولید درخواهد گرفت و حین آن کیفیت پایین محصول به سانسور و ممیزی ربط داده خواهد شد تا کسی نپرسد پس نقش سرپرست نویسندگان سریال یعنی محسن تنابنده در تولید چنین متن ضعیفی چه بوده است؟ و کسی این پرسش را طرح نکند که نقش سیروس مقدم کارگردان و همسرش الهام غفوری تهیه‌کننده در کیفیت تکنیکی پایین سریال به خصوص در نماهای بالن سواری بر فراز دریا و سپس سقوط در دریا چه بوده است؟؟ این دعوا می‌تواند زرگری باشد چون بعید است سازمان ارزشی حامی تولید «پایتخت۵» هم از آن بدش بیاید!

چرا؟ این سازمان مدعی ارزش ها در دو هفته گذشته با انتقاد رسانه های موسوم به ارزشی در باب چرایی حضور بازیگر زن «سر باز» جم در سریال و روی آنتن فرستادن آوای ابراهیم تاتلیس مواجه شده و مخاطبان فضای اجتماعی هم ارتباط فامیلی رییس این سازمان با «رحمت خروس باز» را دست گرفتند پس اینکه حالا این سازمان به جای معرفی شدن به عنوان حامی «پایتخت»، به بهانه ممیزی با انتقاد امثال تنابنده و مهرانفر روبرو باشد یعنی آن که وظیفه خود را در قبال رسانه های همسو درست انجام داده!

بعید است مخاطبان زیرک روزگار ما از این دعوا، جز با مثل «زن و شوهر دعوا کنند، ابلهان باور کنند» یاد کنند؛ می‌ماند بودجه هنگفتی از منابع عمومی که بابت این سریال صرف شد و رسانه ملی که با دست خویش یکی از برندهای دست‌ساز خودش را به خاطر کسب درآمد از سازمانی ارزشی در متزلزل ترین وضعیت قرار داد. آیا مخاطبان روزگار ما حیف و میل این گونه منابع عمومی و سیاست گزاری نادرست مدیران رسانه ملی در برخورد با برندهای خویش را خواهند بخشید؟


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
Seemorgh.com/culture
منبع:cinemajournal.ir