این همه جنجال بر سر راه یافتن سه رخ جعفر پناهی به کن 2018؟!
پس از راه یابی فیلم سه رخ ساخته جعفر پناهی به جشنواره کن 2018 , این رخداد هنری با واکنش های متعددی رو به رو شد.

از واکنش جعفر پناهی و کانون کارگردانان تا روزنامه کیهان به راه یافتن سه رخ به جشنواره کن


پس از انتخاب فیلم سه رخ جعفر پناهی در جشنواره کن 2018 وی در یادداشتی نسبت به این رویداد واکنش نشان داد:

  •  بیش از یک دهه است که از سوى نهادهاى وابسته، زمزمه ى مرگ ِسینماى هنرى ایران شنیده مى شود. حتى وقتى سینماى ایران به اسکار هم دست یافت، کوتوله‌هاى سینمایى با عنوانِ مضحک ِ” لابی‌گرى” در القاى آن کوشیدند . امسال براى اولین بار در تاریخ سینماى ایران دو فیلم از دو فیلمساز ایرانى در بخش مسابقه ى اصلى کن حضور خواهد داشت . این حضور، خود به خود بیانگر آن است که سینماى ایران زنده و پویا است.

    مسلما این امر به مذاق کسانى که میخواستند مرگ سینماى مستقلِ ایران را با هر حیله و تهدید جشن بگیرند و یا با سوق دادن سینما به سمتِ سینماى حکومتى، سینماى مستقل را ریشه کن کنند، خوش نخواهد آمد . آشکار است که دنبال بهانه‌اى دیگر خواهند گشت. بسیارى از کشورها آرزو داشته‌اند و دارند که فیلمى در یکى از سه جشنواره ى الفِ _ کن ، ونیز و برلین _ داشته باشند. امسال با حضور فیلمسازان ایرانى در فستیوال برلین استارتِ تداوم پویایى سینماى ایران زده شد اما با جایزه نگرفتن فیلم ها خواستند این حضور را کم رنگ یا بى اهمیت جلوه دهند. اگر هم جایزه مى گرفتند، باز بهانه ى دیگر مى یافتند یا به حربه‌ى قدیمى و نخ نما شده “سیاه نمایى” ، “سیاسى” و “ضد ایرانى” روى مى‌آوردند تا عوام فریبى کنند. از دید این گروه “فیلم ایرانى” یعنى فیلمى که در راستاى اهداف حکومت یا فیلمى خنثى و بى خاصیت باشد. نه فیلمى که شرافت هنرى‌اش را به پاى حکومت نریزد و سازنده‌اش سر سپرده قدرت نشود. آنچه مسلم است این است که بهانه و تهدیدها همچنان ادامه خواهد داشت. ولى سینماى مستقل با راه‌هاى تازه‌تر و فیلم‌هاى خلاقانه‌تر در جهت استقلال خود خواهد کوشید، امیدوارم در ونیز هم این روند ادامه یابد. ما هم همانند تمام کشورهاى مهم صاحب سینما، از طریق همین فستیوال‌ها به بازار سینماى جهان دست یابیم.
    و اما یک آرزوى شخصى: بزرگترین آرزویم به عنوان یک فیلمساز این است که فیلم‌هایم در ایران به نمایش در آید . حتى اگر در یک سینما، حتا اگر در دورافتاده‌ترین جا باشد.

شوراى مرکزى کانون کارگردانان سینماى ایران با انتشار نامهای خطاب به حسن روحانی، از او خواست تا شرایطی ایجاد کند تا جعفر پناهی در جشنواره کن حضور یابد


متن این نامه به شرح زیر است :


  • ریاست محترم جمهورى اسلامی ایران
    جناب آقاى دکتر حسن روحانى
    با سلام و احترام
    با توجه به انتخاب فیلم سینمائی «سه رخ» ساخته آقای جعفر پناهى (عضو کانون کارگردانان سینماى ایران) در بخش اصلی هفتاد و یکمین دوره از فستیوال فیلم کن، خواهشمند است دستور فرمائید با اتخاذ ترتیبات لازم موانع خروج آقای پناهی از کشور برطرف شود تا ایشان بتوانند در این رویداد مهم جهانى شرکت کنند.
    با احترام
    شوراى مرکزى کانون کارگردانان سینماى ایران

روزنامه کیهان در واکنش به حمایت کانون کارگردانان از جعفر پناهی نوشت:

  • درحالی که جعفر پناهی سال‌هاست به‌طور غیرقانونی اقدام به فیلمسازی می‌کند و آثار ضدایرانی خود را در اختیار جشنواره‌های خارجی قرار می‌دهد، کانون کارگردانان سینمای ایران به جای مطالبه قانون و منافع ملی، خواستار حمایت از این مجرم سابقه‌دار شد!

    کانون کارگردانان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار این شده که ترتیبی داده شود تا جعفر پناهی برای شرکت در جشنواره فیلم کن، اجازه خروج از کشور پیدا کند. این نامه کانون کارگردانان خانه سینما در حالی است که جعفر پناهی به حکم قانون اساسا از کار فیلمسازی منع شده و جای سوال است که با وجود چنین محکومیتی، چگونه وی با خیال راحت و حتی آسوده‌تر از فیلمسازانی که «پناهی» آن‌ها را «حکومتی» و «وابسته» لقب می‌دهد، فیلم‌های خود را تولید می‌کند و به خارج از کشور ارسال می‌کند!

    جعفر پناهی سال قبل در مراسم جشن انجمن منتقدان، طلبکارانه عربده‌کشی کرد که چرا اکثریت منتقدان سینما به فیلم‌هایی با مضامین انقلابی و دفاع مقدسی رأی مثبت داده بودند! اما حالا خودش با حمایت سفارت‌خانه‌های خارجی به جشنواره حکومتی کن، که سال قبل محل تبلیغ رژیم صهیونیستی شد راه یافته است.

    پناهی سال‌هاست که با ژست اپوزیسیون و با این ادعا که نمی‌تواند کار کند در جشنواره‌های خارجی کاسبی می‌کند. درحالی که وی بدون هیچ مزاحمتی و بدون اینکه کسی او را به‌خاطر فعالیت غیرقانونی‌اش فرا بخواند به ساخت فیلم مشغول بوده است. پناهی همچنین تا مدتی قبل، بدون اینکه فعالیت مشخصی انجام دهد، از صداوسیما حقوق ماهانه دریافت می‌کرد!

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: روزنامه کیهان/cinemacinema.ir