چهره هایی که پس از مرگ تبدیل به سلبریتی شدند / از ون گوگ تا بروس لی + تصاویر
بعضی چهر‌ه‌های شناخته شده دنیا تنها پس از مرگشان به شهرت و محبوبیت دست یافته‌اند. در این مقاله برخی از سرشناس‌ترین چهره‌هایی که پس از مرگ به شهرت رسیدند را به اختصار بیان می کنیم.

هنرمندانی که پس از مرگ استعدادشان نمایان شد

افراد مشهور معمولا در زمان حیات خود از مزایای شهرت بهره می‌برند. البته این موضوع را نمی‌توان به عنوان یک اصل ثابت شده پذیرفت، زیرا گاهی پیش ‌می‌آید که برخی افراد پس از مرگشان به شهرت می‌رسند، در حالی که در دوران زندگیشان هیچ بهره‌ای از کارشان نبرده‌اند. برخی چهر‌ه‌های شناخته شده دنیا تنها پس از مرگشان به شهرت و محبوبیت دست یافته‌اند. افراد مشهور معمولا در زمان حیات خود از مزایای شهرت بهره می‌برند. البته این موضوع را نمی‌توان به عنوان یک اصل ثابت شده پذیرفت، زیرا گاهی پیش ‌می‌آید که برخی افراد پس از مرگشان به شهرت می‌رسند، در حالی که در دوران زندگیشان هیچ بهره‌ای از کارشان نبرده‌اند. نمونه‌های زیر برخی از سرشناس‌ترین چهره‌هایی هستند که پس از مرگ به شهرت رسیدند:

بروس لی

بروس لی از آن دسته نام‌هایی است که شاید اگر کسی او را نشناسد، خنده‌دار به نظر برسد. این بازیگر در زمان حیات خود چهر‌ه شناخته‌شده فیلم‌های رزمی هنگ‌کنگی به شمار می‌رفت، اما در سطح جهانی چهره شناخته‌ شده‌ای نبود. او در آن دوران در برنامه‌های تلویزیونی آمریکایی حضور‌های کوتاهی داشت.

بروس لی

بروس لی

این بازیگر فیلم‌های اکشن رزمی یک ماه پس از مرگ در سال 1973 و با انتشار جهانی مشهورترین فیلمش «اژدها وارد می‌شود»، به شهرتی فراگیر دست یافت.

جیمز دین

دوران بازیگری جیمز دین خیلی کوتاه بود. این بازیگر در دوران کوتاه فعالیت خود در عالم سینما در فیلم‌های کمی بازی کرد، که دو عدد از این فیلم‌ها پس از مرگ او در سال 1955 راهی پرده سینما شدند.

جیمز دین

جیمز دین

یکی از این دو فیلم به نام «شورش بی‌دلیل» شهرت فراوانی برای جیمز دین به بار آورد. این بازیگر پس از مرگ دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

ونسان ون‌گوگ

ون‌گوگ بسیاری از آثار مشهور خود را در ماه‌های پایانی زندگی خود به پایان رساند. شاید به دلیل همین زمان کوتاه بین خلق این آثار و مرگ او بود که جهان هنر در زمان حیات او نتوانست از وجود شاهکارهای او باخبر شود.

ونسان ون‌گوگ

ونسان ون‌گوگ

بر اساس شایعات و اخباری که حول و حوش زندگی این نقاش وجود دارد، او در زمان حیات خود تنها موفق به فروش یکی از نقاشی‌های خود به مبلغ ناچیزی شد، درحالی‌که تابلوهای او پس از مرگش تا کنون بازاری به ارزش صدها میلیون دلار داشته است.

پل گوگن

پل گوگن نقاش سبک پست‌امپرسیونیسم فرانسوی نیز کمابیش سرنوشتی مشابه با ون‌گوگ داشت. آثار او در زمان حیاتش با اقبال مناسبی از سوی جامعه مواجه نشد.

پل گوگن

پل گوگن

این نقاش نیز در فقر درگذشت، تا پس از مرگش به شهرت دست یابد. یکی از نقاشی‌های او به نام «کی ازدواج می‌کنی؟» به قیمت 300 میلیون دلار به فروش رسیده، که گرانترین قیمتی است که تا کنون برای خرید یک نقاشی پرداخت شده است.

هرمان ملویل

هرمان ملویل در زمانی که از دنیا رفت، تقریبا نامی فراموش شده بود، حتی برخی آگهی‌های ترحیم از او با نام «هنری ملویل» یاد کرده بودند. رمان «موبی دیک» در زمان حیات او با انتقاد‌های بدی روبه‌رو شد، تا او نیز به جمع کسانی بپیوندد که پس از مرگ استعداد‌شان نمایان می‌شود.

هرمان ملویل

هرمان ملویل

سال‌ها پس از مرگ این نویسنده رمان «موبی دیک» به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات آمریکا شناخته شد.

امیلی دیکنسون

این شاعر سرشناس آمریکایی نیز در زمان حیاتش چهر‌ه شناخته‌شده‌ای نبود و تعداد کمی از اشعارش در زمان زنده بودنش منتشر شدند. البته این موضوع را می‌توان ناشی از خلق‌وخوی این شاعر دانست.

امیلی دیکنسون

امیلی دیکنسون

درهر حال این لاوینیا خواهر امیلی بود که پس از مرگ او شعر‌های او را یافت، تا نخستین نسخه از اشعار او تقریبا چهار سال پس از مرگ او به انتشار برسد. مجموعه اشعاری که لاوینیا از سروده‌های خواهرش یافت، شامل نزدیک به 1800 شعر بود.

استیگ لارسن

این نویسنده سوئدی خالق مجموعه «سه‌گانه هزاره» است، که در چندسال گذشته همواره یکی از کتاب‌های پرفروش جهان بوده است. این نویسنده در سال 2004 و یکسال پیش از انتشار اولین رمانش از دنیا رفت.

استیگ لارسن

استیگ لارسن

نخستین رمان از این مجموعه به نام «دختری با خالکوبی اژدها» در سال 2005 منتشر شد، که چند سال بعد دست‌مایه ساخت فیلمی با همین نام شد. بر اساس گزارش پابلیشرویکلی سومین رمان از این مجموعه به نام «دختری که به لانه زنبور لگد زد» پرفروش‌ترین کتاب سال 2010 در آمریکا بوده است.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir