شرورترین و خوفناک ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما که هرگز فراموش نمی شوند + تصاویر
اگر چه همه صحبت در مورد شخصیت های قهرمان فیلم ها را دوست دارند اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین و منفورترین و در عین حال بهترین شخصیت های منفی و شرور تاریخ سینما آشنا کنیم.

بهترین شخصیت های منفی و شرور تاریخ سینما: از مایکل مایرز تا گالوم

در تمامی فیلم های سینمایی معمولاً شخصیت هایی دوست داشتنی وجود دارند که بر روی آن ها سرمایه گذاری شده و به اصطلاح قهرمان داستان هستند. در بسیاری از این فیلم ها نیز شخصیت های شرور و منفوری وجود دارند که باید با آن ها مقابله شود و این وظیفه معمولاً بر عهده قهرمان دوست داشتنی داستان است. اگر چه همه صحبت در مورد شخصیت های قهرمان فیلم ها را دوست دارند اما ما در این مطلب قصد داریم شما را با ترسناک ترین و منفورترین و در عین حال بهترین شخصیت های منفی و شرور تاریخ سینما آشنا کنیم.

مایکل مایرز

مایکل مایرز با آن ظاهر ترسناک خود و مشکلات خانوادگی که داشت یک قاتل سریالی خوفناک بود که در سری فیلم های «هالووین» بسیاری را تا سرحد مرگ می ترساند. این اوج هنر جان کارپنتر بود که یک ماسک ساده قدیمی را با تغییراتی عمدی و نه ترسناک به نماد یکی از ترسناک ترین و منفورترین شخصیت های قاتل سینما تبدیل نمود.

مایکل مایرز 

مایکل مایرز

مایکل مایرز برای ترساندن تماشاگران نیازی به شخصیت پردازی یا نقل داستان هایی از گذشته خود نداشت. همانند بسیاری از هم کیشان ترسناک خود، خوفناک بودن او نیز در طی سال ها کمرنگ شد اما در فرم اورجینال خود و در فیلم اول سری فیلم های «هالووین» او هنوز نیز می تواند ترس و وحشت را در سخت ترین قلب ها وارد نماید.

تی 1000

وقتی که جیمز کامرون به دنیال چیزی پیچیده تر، فعال تر و دارای توانایی تبدیل شدن به هر شکل و ترکیبی می گشت که می توانست توانایی های سایبرگی آرنولد شوارتزنگر در مجموعه فیلم های «ترمیناتور» را به چالش بکشد چاره ای جز زیر پا گذاشتن برخی از قوانین فیزیک نمی دید.

 شخصیت تی 1000 در ترمیناتور

شخصیت تی 1000 در ترمیناتور 

رابرت پاتریک بازیگری بود که برای ایفای نقش این قاتل مرگبار آهنی انتخاب شد و همین موضوع به قسمت دوم «ترمیناتور» کمک کرد که در زمینه مقبولیت حتی فیلم اورجینال این مجموعه را نیز پشت سر بگذارد. شاید شهرت نسخه شوارتزنگر از این شخصیت هیچگاه کاهش نیابد اما با رابرت پاتریک با بازی خارق العاده خود در این نقش باعث شد که بینندگان تنها زمانی متوجه حضور متغیر او در صحنه شوند که دیگر خیلی دیر شده بود.

 فردی کروگر

«یک، دو، فردی داره میاد سراغ تو... سه، چهار، بهتره ببندی قفل اون در» با این دیالوگ موزون و ارقام مرگبار بود که فردی کروگر در فیلم ترسناک «وحشت در خیابان الم» به بوگی من ترسناک دهه هشتاد و نود میلادی تبدیل شد اما تا سال 1985 و ساخت دنباله «انتقام فرِدی» شخصیت فردی کروگر به طور کامل شکل نگرفته بود.

  فردی کروگر

فردی کروگر

در حالی که فردی هنوز هم جان نوجوانان را در لباس خوابشان می گرفت، رابرت انگلاند در نقش فردی توانست حسی جالب از شوخ طبعی را در این شخصیت ایجاد کند که بیش از پیش دیوانگی این شخصیت را افزایش می داد. همین موضوع باعث شد که بر محبوبیت شخصیت فردی کروگر افزوده شود.

مامور اسمیت

با آن دهانی که معمولاً به سمت پایین تمایل داشت و ابروهای بسیار ترسناکش، هوگو ویوینگ در نقش مامور اسمیت در فیلم های «ماتریکس» به خوبی توانست نقش مامور پلیسی را ایفا کند که با سردی و سخت کوشی فراوان تنها دستورات مافوق هایش را بدون کوجکترین ترحمی انجام می داد. البته او تنها یک واقعیت مجازی در دنیای هوش مصنوعی بود که برای بیهوش نگه داشتن انسان ها طراحی شده بود.

 مامور اسمیت

مامور اسمیت

از این رو شاید نباید تا این حد از او متنفر می بودیم به خصوص با توجه به دیالوگ هایی که بین او و مورفیوس رد و بدل شده و وی اعلام کرد که از بودن در این مکان متنفر است. اما همین موضوع کلیدی باعث تاثیر گذار بودن شخصیت بد اسمیت در فیلم می شود. او نه تنها آلت دست یک رژیم سرکوب گر است بلکه از شغلی که دارد نیز متنفر می باشد.

نورمن بیتس

مردی که چاقو در دست در پشت زنی در حمام قرار دارد و در معروف ترین صحنه دوش گرفتن در تاریخ سینما حضور دارد تنها یک شخصیت شرور نیست. این صحنه در فیلم «روانی» ساخته الفرد هیچکاک چنان مشهور است که از آن تنها با عنوان «صحنه دوش گرفتن» در عالم سینما یاد می شود.

 نورمن بیتس

نورمن بیتس

شخصیت نورمن بیتس اولین در نوع سینمایی خود بود: هیولایی در دنیای سینما که صد درصد انسان است. دیگر خبری از هیولاهای پشمالو با دندان ها و چنگال های تیز نبود، او فردی بود که می توانست همان شخصی باشد که اکنون در کنار شما نشسته است، کسی که هیچ وقت باور نمی کردید بخواهد به یک مگس آسیب برساند. اما امروزه پرده های سینما پر شده اند از شخصیت های قاتل سریالی که تصور ترسناک بودن شخصیت نورمن بیتس برای تماشاگران دهه 1960 را دشوار می سازد. با این وجود می توان با اطمینان گفت که آلفرد هیچکاک با شخصیت نورمن بیتس توانست ژانر وحشت را بازتعریف نماید.

پالپاتین

وقتی اولین بار با شکل ظاهری شخصیت پالپاتین در فیلم های «جنگ ستارگان» آشنا شدیم وی را با نام ساده «امپراطور» می شناختیم. او با آن چهره لک دار و صدای ترسناکش و با شنلی که به سیاهی قلبش بود در «بازگشت جدای» به بینندگان معرفی شد. اگر چه این نقش با استادی و مهارت تمام توسط یان مک دیارمید اسکاتلندی به تصویر درآمد اما رییس بیرحم دارث ویدر شخصیتی تاثیرگذار و سه بعدی بود.

پالپاتین در فیلم های جنگ ستارگان 

پالپاتین در فیلم های جنگ ستارگان

با این وجود در قسمت های بعدی بود که شخصیت واقعی این نقش برای تماشاگران شناسایی شد. اگر چه این فیلم داستانی تخیلی دارد اما نمی توان منکر این قضیه شد که شخصیت پالپاتین به شکل غیرقابل انکاری تاثیرگذار و به شکل ترسناکی واقعی به نظر می رسد.

داروغه ناتینگهام

جای تعجب ندارد که آلن ریکمن تنها بازیگری است که در دو نقش متفاوت دو بار در این فهرست حاضر شده است و در هر دو نقش نیز از بزرگ ترین و منفورترین شخصیت های شرور سینما به شمار می آید. برخی می گویند که وی نقش داروغه ناتینگهام را آن قدر خوب بازی کرد که او را به حال خود رها کردند که هر چه می خواهد در قالب این نقش انجام دهد و بدین ترتیب وی توانست حتی در حضور کوین کاستنر به عنوان نقش مثبت و قهرمان فیلم نیز به عنوان بهترین نقش آفرینی فیلم «رابین هود: شاهزاده دزدان» انتخاب شود.

 داروغه ناتینگهام

داروغه ناتینگهام

هر پوزخند، هر چشم غره رفتن و هر گونه ابراز شادی زایدالوصف و البته ترسناک او از ترسناک ترین صحنه های این فیلم کلاسیک بود که او را به یکی از خوفناک ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما تبدیل می کرد.

پرستار ریچد

قلبی سرد، نگاهی عبوس و دیالوگ هایی بیرحمانه آن چیزی بود که از پرستار میلدرد ریچد در فیلم «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» به عنوان سرپرست یک مرکز نگهداری از بیماران روانی چهره ای فراموش نشدنی در تاریخ سینما ساخت.

  پرستار ریچد

 پرستار ریچد

لوییز فلچر که برای ایفای این نقش برنده جایزه اسکار شد اداره این مرکز را با سیاست ترسناک مشت آهنین در دست می گیرد و با استفاده از روش های خاص خود روح افراد روانی بستری شده در مرکز را با قدرت و تاثیر کامل خرد می نماید. اگر چه بازی جک نیکلسون در نقش بیمار مک مورفی بسیار مورد ستایش قرار گرفت اما چهره ای که فلچر در نقش پرستار ریچد به خود گرفت به خوفناک ترین وجه این فیلم فراموش نشدنی تبدیل گردید.

ساورون

چشمی بزرگ بدون پلک و با حلقه ای از شعله های سوزان! این تنها تعریفی است که می توان از خدای تاریکی موردور در فیلم های «ارباب حلقه ها» ارایه داد اما آیا می شد با چنین تصویری ظاهراً ساده، ترس و هراسی شدید را در روی پرده سینما ایجاد کرد؟

 ساورون

ساورون

ساورون یک شخصیت شرور و خوفناک بود که براحتی می توانست لشکری را تنها با یک ضربه خود نابود سازد. اما حتی زمانی که وی حالت جسمانی اش را از دست می دهد نیز به همان اندازه باعث کابوس تماشاگران می شود؛ زمانی که در ذهن فرودو فرو می رود و هرگاه که او به حلقه دست می زند زمین اطراف به لرزه در می آید درست مانند مردی خشمگین که به دنبال لنزهای تماسی خود می گردد.

گالوم

اگر چه شخصیت ساورون را باید بدترین و شرورترین شخصیت مجموعه فیلم های «ارباب حلقه ها» دانست اما شاید بتوان شخصیت گالوم را رقت انگیزترین شخصیتی به حساب آورد که در تاریخ فیلم های علمی تخیلی به تصویر کشیده شده است.

 گالوم

گالوم

ساورون از همان ابتدا شخصیتی خوفناک و شرور بود اما گالوم در نتیجه قدرت یک حلقه به کلی تغییر کرده و به یک موجود بسیار خطرناک و منفور تبدیل شد؛ شخصیتی که شما را به دلسوزی وا می داشت اما هر زمان ممکن بود بدترین خطرات را برای شما رقم بزند. به محض این که وی با حلقه معروف تماس پیدا می کند، ذهنش وارونه شده و فکر و ذکرش به سمت قتل شخصیت های مثبت می رود. شاید بتوان برای او دل سوزاند اما اعتماد به او بزرگ ترین اشتباهی بود که شخصیت های فیلم های «ارباب حلقه ها» می توانستند بکنند.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: bartarinha.ir