اصغر در خانه بمان, جعفر ممنوع الخروجی ات را در آغوش بگیر !
اختتامیه جشنواره کن۲۰۱۸ برای ایرانیان ولرم تمام شد آن هم با یک جایزه “نوعی نگاه” برای فیلم “مرز” ساخته علی عباسی ایرانی مقیم سوئد و یک جایزه اشتراکی یا نصفه جایزه که به جعفر پناهی ممنوع الخروج برای فیلمنامه “سه رخ” دادند.

پیام جشنواره کن برای اصغر فرهادی و جعفر پناهی

“سه رخ” فیلمیست که جعفر با تاثیرپذیری از سینمای عباس کیارستمی ساخته و گواهی بر آن که جعفر بعد از مدتها که به دنبال خلق سبک شخصیش بود به جایی نرسید و دوباره به کیارستمی بازگشت و حتی در پیام اختتامیه هم از کیارستمی نام برد تا اعتبار کسب کند بدون آن که از اختلافات کیارستمی با روند کاری امثال او که با اپوزیسیون انگاری به دنبال جلب توجهند حرف بزند.

اصغر فرهادی و فیلم تازه اش “همه میدانند” که در اسپانیا تولید شده نیز در اختتامیه کن کاملا دست خالی ماند تا مهمترین پیام این محفل برای جعفر ماندن در ایران و خالی کردن صندلی در کن باشد و برای اصغر بازگشت به ایران و نمایش اگزجره و گاه تخیلی اجتماع ایران! این نخستین بار است که اصغر فرهادی از یک جشنواره خارجی دست خالی بر می گردد.

برنده نخل طلای کن۲۰۱۸ فیلم ژاپنی “دله دزدها” بود با محوریت مرور زندگی پرفلاکت یک خانواده پایین دستی ژاپنی چیزی در مایه های سینمای فلاکت بار خودمان(!) و اسپایک لی کارگردان سیاهپوست آمریکایی هم جایزه بزرگ جشنواره را برای “بلک کلنزمن” گرفت.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: cinemajournal.ir