کمپین خرید نمیکنم سلبریتی ها؛ شوآف بود یا اعتراض مدنی ؟
در این یاداشت، به تحلیل جامعه شناختی کمپین، "خرید نمیکنم" از سوی سلبریتی ها پرداخته شده و ابعاد گوناگون آن مورد واکاوی قرار گرفته است.

سلبریتی های کارشناس یا دلسوز؟!

این روزها افزون بر گرمای هوا که نوید یک تابستان داغ را می دهد، کمپین های گوناگون با خط مشی های متفاوت، از سر و روی فضای مجازی آویزان است و بر حرارت آخرین روزهای بهار  می افزاید. کمپین "خرید نمیکنم"، توسط علی کریمی آغاز و به سرعت با حمایت سلبریتی ها مواجه شد. و هنوز 48 ساعت از آغاز این پویش نگذشته که مانند پیچک در لابلای پست ها و صفحات اشخاص گوناگون می تند و بسیاری را با خود همراه می کند. البته در این میان هستند افرادی که کمپین راه افتاده را محکوم به شکست می دانند و از همراهی با آن امتناع می ورزند. اما مسئله اصلی این است؛ کمپینی ضد گرانی و وضعیت نا به سامان اقتصادی که از سوی قشر مرفه راه اندازی می شود تا چه اندازه می تواند با اقبال عمومی مواجه شود؟

پرسشی که با دیدن خیل عظیم مشتاقان خرید خودرو، می توان تا حدودی به پاسخ آن پی برد!
بسیاری از مردم که در واقع منتقدین همیشگی سلبریتی ها نام دارند، نه تنها از این پویش راضی و خوشنود نیستند، بلکه احساس یاس و فریب خوردگی می کنند. به عقید آن ها حمایت سلبریتی ها از این کمپین تنها یک نمایش اجتماعی است! نمایشی که همچنان در راستای اهداف و ذات جامعه سلبریتی راه اندازی شده است؛ دیده شدن و در صدر اخبار بودن! خاصیتی که از ذات سلبریتی جدا نیست و همواره فعالیت هایش را تحت تاثیر قرار می دهد. این واقعیتی است که شاید بسیاری از هنرمندان آن را انکار کنند اما انکار واقعیت، از بین رفتن آن را سبب نمی شود.

گروه دیگری از مردم نیز که شیفته دنیای جذاب و رنگارنگ سلبریتی ها هستند، قشر متوسط جامعه را تشکیل می دهند که با اوضاع اقتصادی پیش آمده، تقریبا قشر زیر متوسط محسوب می شوند و دارایی ها و توانایی هایشان برای ادامه زندگی به کمتر از نصف تقلیل یافته است. این گروه هم اکنون و در این وانفسا، تنها برای بقا تلاش می کنند و خرید خانه و خودرو و طلا را دیگر به خواب هم نمیبینند.
می ماند گروه سومی که این روزها بیشتر وقتشان را در صف میگذرانند! صف خرید ارز و صف پرترافیک خرید خودرو! این افراد که دقیقا مخاطبین پویش راه افتاده هستند، دست بر قضا کمترین تاثیر را از سلبریتی ها دریافت می کنند و به بیانی سلبریتی ها روی این گروه نفوذ چندان قابل توجهی ندارند.

با این تحلیل مختصر می توان نتیجه گرفت، پویش راه افتاده در دنیای مجازی با اقبال چندانی برای ورود به دنیای واقعیت مواجه نمی شود و اگر وارد شود، عمر چندانی نخواهد داشت. البته پر واضح است که یک عقیده و تفکر نمی تواند همیشه، همه ی آحاد جامعه را با خود همراه کند و همیشه و در هر زمان، افرادی هستند که با نقطه نظرات مخالف  سبب می شوند، نتیجه درخور حاصل نشود.

خرده ی دیگری که به این کمپین وارد می شود این است:
مگر سلبریتی ها کارشناس مسائل اقتصادی هستند که تجویز می کنند "خرید نکردن" بازگشت آرامش به بازار را سبب می شود؟ پاسخ این است که البته نه سلبریتی ها و نه جماعتی که با آن ها همراه شده اند، کارشناس مسائل اقتصادی نیستند اما مگر کارشناسان و مسئولین اقتصاد مملکت، راه دیگری جلوی پای مردم گذاشته اند؟ مردم که ادعای سواد اقتصادی ندارند اما دارایی شان را در یک قدمی تاراج میبینند و مال باخته را دیگر چه جای درنگ؟

تحریم یک یا چند کالا، پدیده ای است که در تمام دنیا اتفاق می افتد و بسیاری از اوقات نتیجه هم می دهد. البته قطعا، تحریم ها برای دلایل مختلف در بسترهای گوناگون جغرافیایی، حساسیت ها و ظرافت های خاص خود را می طلبد، اما در حالت کلی و در روزهایی که مردم خود را بی یار و یاورتر از هر زمانی می بینند، تحریم یگانه مرهمی که می تواند حکم مسکن را داشته باشد؛ البته تجویز مسکن چندان جایز نیست اما در دوره فقدان طبیب حاذق، چاره چیست؟


نویسنده: فاطمه بوربور


تهیه و تدوین: گروف فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ