«همایون اسعدیان» برنده جایزه ویژه هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌‌گوید: متاسفانه در حین گرفتن جایزه احساس خوبی نداشتم. اکنون نیز به هیچ عنوان حالم خوب نیست!...
 
گفت وگو با برگزیدگان جشنواره فیلم فجر
بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر، از ۳ تا ۱۵ بهمن ماه در تهران برگزار شد.در مراسم اختتامیه این رخداد که شامگاه ۱۴ بهمن در برج میلاد برگزار شد، از میان نامزدهای اعلام شده، سیمرغ بلورین جشنواره به بهترین‌های هر بخش اهدا شد. گفت وگوی اختصاصی خراسان با برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، لحظاتی پس از پایان این مراسم انجام شد که با هم می‌خوانیم.
 
همایون اسعدیان: از گرفتن جایزه ام احساس خوبی نداشتم
«همایون اسعدیان» برنده جایزه ویژه هیئت داوران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌‌گوید: متاسفانه در حین گرفتن جایزه احساس خوبی نداشتم. اکنون نیز به هیچ عنوان حالم خوب نیست!کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» افزود: جشنواره عالی و بی نظیر بود و بهتر از این نمی‌شد! امیدوارم این جایزه هیچ گونه تاثیری بر ادامه فیلم سازی ام نگذارد. ترجیح می‌دهم فکر کنم هیچ جایزه‌ای نگرفته ام. وی عنوان کرد: بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر، یکی از ضعیف‌ترین جشنواره‌های سال‌های اخیر و کیفیت فیلم‌ها نیز ضعیف بود. چه خوب شد که خیلی‌ها در جشنواره حضور نداشتند.

شهریار بحرانی: کوچک تر از آن بودم که جایزه بگیرم
«شهریار بحرانی» کارگردان فیلم سینمایی «ملک سلیمان» که پلاک زرین بخش «نگاه ملی» جشنواره را به خانه برد، جشنواره را خوب ارزیابی می‌کند. وی می‌گوید: «انشاءا... همه از صاحب اصلی کشور جایزه بگیرند. خدا کند همه ما در جشنواره اصلی که آن طرف پرده برگزار می‌شود، موفق باشیم.»وی افزود: رقیبانم در جشنواره، فیلم‌های خوبی ارائه دادند. کوچک تر از آن بودم که این جایزه را بگیرم. امیدوارم دریافت این جایزه، در پیشرفت کارهایم موثر باشد. البته علاقه دارم کارگردانان جوان با نگاه نو و جدید پیش بروند، تا ما خود را کم کم کنار بکشیم.
 
علیرضا امینی: دریافت جایزه برایم هیچ اهمیتی نداشت
«علیرضا امینی» هم که دیپلم افتخار داوران بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است، با اشاره به این که از گرفتن این جایزه هیچ احساسی ندارد گفت: دریافت این جایزه برایم هیچ اهمیتی نداشت. رقیب‌هایم در جشنواره هم چون «ابراهیم حاتمی‌کیا»، «شهرام اسدی» و... از کارگردان‌های خوب و کاربلدی بودند من نیز به لطف خدا این جایزه را از آن خود کردم. وی افزود: فقط خوشحالم و خدا را شکر می‌گویم که تماشاگران از فیلم من استقبال کردند. «هفت دقیقه تا پاییز» فیلم متفاوتی است. مطمئن باشید گرفتن این جایزه، هیچ تاثیری در روند کاری ام ندارد. من کار خودم را انجام می‌دهم. چون دادن این جایزه‌ها سلیقه ای است. هر ساله تعدادی داور از روی اسم‌ها جایزه می‌دهند. بنابراین نباید روی این جایزه‌ها حساب باز کرد.امسال بهترین جوایز را فیلم سازان اول و دوم از آن خود کردند.
 
محسن تنابنده: ۱۱۰ درصد لیاقت دریافت این جایزه را داشتم
«محسن تنابنده» به خاطر بازی در دو فیلم «سنگ اول» و «هفت دقیقه تا پاییز»، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد. وی ضمن ابراز خرسندی از دریافت این جایزه می‌گوید: معتقدم ۱۱۰ درصد لیاقت دریافت جایزه بازیگری را از جشنواره داشتم. البته رقیبانی که نامزد دریافت جایزه شده بودند همه قوی بودند. «حمید فرخ نژاد» بازیگر بسیار قدری است، «محمدرضا فروتن» بازیگر خوبی است، «امین حیایی» نیز هم بازیگر خوب و هم دوست عزیزم است که خداوند از میان کاندیداهای مطرح خواست من جایزه را بگیرم. برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم فجر، با اشاره به این که می‌توان از دو منظر به تاثیر جایزه بر روند کاری نگریست افزود: گرفتن جایزه روی بعضی‌ها تاثیر بد و بر برخی‌ها تاثیر خوب می‌گذارد. امیدوارم این جایزه بر روند کاری من تاثیر مثبت بگذارد. وی اظهار داشت: امسال جا و مکان آبرومند و مناسبی را، برای برگزاری جشنواره انتخاب کرده بودند. اما جشنواره امسال ویژگی خاص و بارزی، نسبت به سال‌های گذشته نداشت. از لحاظ کیفی هم فیلم‌های خوب، به اندازه انگشتان یک دست هم نبودند.
 
مهدی فقیه: از این که دیگران جایزه نگرفتند ناراحتم
«مهدی فقیه» که جایزه نقش مکمل مرد را، برای بازی در فیلم «ملک سلیمان» دریافت کرد می‌گوید: «اگرچه از دریافت جایزه خوشحال شدم اما از این که دیگران جایزه نگرفتند ناراحتم.» وی افزود: من سال‌های گذشته در فیلم‌های «هور در آتش» و «ستارگان خاک» بازی کرده بودم. اما بازی ام را داوران ندیدند ولی این بار دیده شدم.من مانند بازیگران امروزی نیستم که یک دفعه بازیگر شوم. همه من را به عنوان پیرمردی که نقش خاص «هور در آتش» را بازی کردم می‌شناسند. آن‌ها تصور نمی‌کردند که بتوانم نقش منفی فیلم «ملک سلیمان» را بازی کنم. خدا را شکر که از پس ایفای این نقش برآمدم.
 
منوچهر محمدی: جایزه ام را از دست مردم گرفتم
«منوچهر محمدی» تهیه کننده فیلم‌های سینمایی «عصر روز دهم» و «طلا و مس» که در بخش بین الملل جشنواره، جایزه «راه انبیاء» را برای فیلم «عصر روز دهم» و سیمرغ بلورین «نگاه مردمی» را، برای فیلم «طلا و مس» دریافت کرد می‌گوید: تصور می‌کنم وجه انسانی و نگاه لطیف به مسائل اخلاقی، حداقل فاکتوری بود که مورد توجه هیئت داوران این بخش‌ها قرار گرفت.وی افزود: جایزه اصلی برای من این است که تماشاگران با رضایت از سینما بیرون بروند. زیرا بیشترین ارزش را برای گروه سازنده فیلم دارد.تهیه کننده فیلم سینمایی «عصر روز دهم»، درخصوص نحوه تولید این فیلم در کشور عراق گفت: این پروژه، جزو دشوارترین پروژه‌های سینمای ایران در چند سال اخیر است. مسئولان و مردم کشور عراق با ما همه گونه همکاری کردند و علاقه و توجه خود را، برای ساخت این فیلم نشان دادند. به همین سبب ما توانستیم صحنه‌ها را ثبت کنیم و روند قصه را در جریان این حادثه دنبال کنیم.وی که به خاطر تهیه فیلم سینمایی «عصر روز دهم» سیمرغ زرین «نگاه ملی» را از بخش مسابقه کسب کرده است، گفت: جایزه ام را از دست مردم گرفتم. هنگامی‌که آن‌ها با چشم‌های «خیس و نمناک» پس از تماشای فیلم، به ما خسته نباشید گفتند. معتقدم این بزرگ ترین جایزه ای است که در تمام زندگی ام دریافت کردم و خستگی از تن همگی ما درآمد.
 
عباس بلوندی: کسب جایزه مسئولیتم را سنگین تر می‌کند
عباس بلوندی که سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس جشنواره امسال را، برای فیلم «شب واقعه» با خود به خانه برد، می‌گوید: رقیبان من همگی خوب بودند. آقای قدیریان طراح صحنه و لباس «ملک سلیمان» کارش را، بسیار خوب ارائه داده بود، اگرچه در نهایت جایزه به من رسید.وی افزود: برای این فیلم خیلی زحمت کشیدیم. کار مراحل تولید عظیمی‌داشت و همه دوستان تلاش کردند. من هم کمک کردم، تا کار به خوبی پیش برود. وی درخصوص تاثیر این جایزه در روند کاری اش عنوان کرد: جایزه مسئولیت مرا را سنگین تر می‌کند چون باید سعی کنم کارهای بعدی ام را با دقت و تفکر انجام دهم.
 
حسین غضنفری: این جایزه هیچ تاثیری در روند کاری ام ندارد
«حسین غضنفری» به خاطر تدوین فیلم سینمایی «شب واقعه»، سیمرغ این بخش را دریافت کرد. وی با اشاره به این که در حین کسب این جایزه احساس خوبی داشته است می‌گوید: رقیبانی که در جشنواره حضور داشتند، انسان‌های قابل احترام و باسابقه بودند. حسن این جایزه این بود که در جمع خوبان انتخاب شدم.وی افزود: دریافت این جایزه هیچ تاثیری در روند کاری ام نمی‌گذارد زیرا در غیر این صورت، باید کم و گزیده کار کنم.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
نگاهی به چند فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر
فیلم‌هایی که نامزد هیچ جایزه‌‌‌ای نشدند!
 بازیگر نقش اصلی‌ای که در خیابان بازیگر شد!!
2 فیلم جشنواره که باید حتما ببینیم!!
6 دلیل برای تماشای «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»