10 فیلم ترسناک تاریخ سینما با موضوع روح! + عکس
این فیلم ها ترسناک ترین ها در نوع خود هستند و اکثر کسانی که اولین بار این فیلم ها را تماشا کرده اند حسابی ترسیده‌اند

ترسناک ترین فیلم‌ های تاریخ سینمای با موضوع روح

در این مقاله 10 فیلم ترسناک با موضوع روح که نمونه‌های موفق‌تر این ژانر هستند را به شما معرفی می‌کنیم. این فیلم‌ها ترسناک ترین‌ها در نوع خود هستند و اکثر کسانی که اولین بار این فیلم‌ها را تماشا کرده اند حسابی ترسیده اند و شاید تا مدتها نتوانسته اند موضوع آن را فراموش کنند.

آب سیاه 2002

نشتی لوله کشی در این فیلم ترسناک به کارگردانی ‌هایدئو ناکاتا تبدیل به دلیل اصلی و غیرعادی ترس و وحشت فراوان می‌شود. در آب سیاه ناکاتا دوباره بچه ای با توانایی ماوراطبیعه را در قالب یک روح قرار می‌دهد، در قالب روح «میتسوکو» (میری اوگاچی) که به دنبال تلافی برای مرگ زود هنگامش آمده است. قرمز بودن کیف «میتسوکو» و وجود آب در این فیلم شباهت‌هایی به فیلم «حالا نگاه نکن» دارد.

آب سیاه

مه یا دود 1980

«جیمی ‌لی کورتیس» با «جان کارپنتر» کارگردان فیلم همکاری می‌کند و این فیلم به نسبت فیلم قبلی شان در گیشه نیز موفق تر بود. فیلمی‌ که پایانی متفاوت برایمان به ارمغان می‌آورد و فراتر از استانداردهای فیلم‌های روانی است.

مه

استقامت شیطان 2001 

شاید این فیلم بیشتر در رده فیلم‌های عجیب و غریب و باورنکردنی شناخته شده‌تر باشد، بدن‌های جهش یافته قابل لمس که در چرخش‌های دوربین «گیولرمو دل تورو» جا خوش کرده اند! او در این فیلم گریزی هم به ماوراءالطبیعه زده است.

استقامت شیطان

در سناریوی فیلم مرگ به طور قابل توجهی قد علم می‌کند همراه با آغاز جنگ داخلی اسپانیایی که در یک یتیم خانه به وقع می‌پیوندد. در این یتیم خانه روح بی قرار «سانتی» جوان (جونیو والورده) پرسه می‌زند. درحالیکه تاریک ترین شکل‌های رفتار بشری بر روح سانتی مصیبت زده سلطه می‌افکند، احساس نگرانی و تشویش هم کم کم در سراسر فیلم غلبه می‌کند.

جن مزاحم 1982

و حالا ما به اولین فیلم با موضوع خانه جن زده در لیستمان رسیدیم. در این فیلم همکاری موفقیت آمیز استیون اسپیلبرگ در نقش نویسنده و تهیه کننده با کارگردان فیلم  یعنی توب هوپر به خوبی به چشم می‌خورد. حس شگفتی از اینکه یک نفر برای همراه شدن در فرار «برد» می‌آید با «کارول آنی فریلینگ» (هِدِر اوروکی) که دزدیده می‌شود.

جن مزاحم

تسخیر شده 1963

منتظر ماندن برای یک فیلم جن زده و بعد حضور ناگهانی دو آدم شرور؟ چه چیز عجیبی در آن می‌بینید؟خوب، شاید از نظر مفهومی بهتر از پیدا کردن شخصی برای دوباره سازی نسخه اصلی «تسخیر شده» (سال 1963) به کارگردانی «جان د بونت» باشد.

تسخیر شده

به هر حال «رابرت وایز» که نسخه جدید را کارگردانی کرد هوش و فراست خود را در پروسه فیلم سازی به کار برد، تا اینکه شما بتوانید فیلمی ‌را ببینید که هم پریشانی و دل نگرانی‌های یک فیلم ترسناک را به همراه دارد و هم از کیفیت بالای دلفریبی‌های روان شناسانه برخوردار است.

حس ششم 1999

آن چه باعث شگفت انگیز بودن تماشای این فیلم می‌شود، نه فقط بازی‌های درخشان، هیجانی بودن و یا حتی موضوع فیلم است، بلکه دیدگاه شیامالان و نحوه بیان فیلم می‌باشد که مخاطب را به خود جذب می‌نماید، و در  نتیجه او را به تماشای نمایشی غنی از احساسات: هراس، غم، شادی، پریشانی و رضایت می‌نشاند.

حس ششم

در این فیلم شیامالان تسلط و هنر خود را در به هم بافتن موضوعات پیچیده روانشناسی، دینی و ماوراء الطبیعی به یکدیگر به صورت یک داستان قوی و مافوق انتظار نشان می‌دهد. حس ششم با اینکه در ظاهر در ژانر فیلم‌های ترسناک قرار می‌گیرد، ولی حقیقتا داستانی درباره روابط انسانی در یک پیش زمینه ماوراء الطبیعی است؛ به طوری که حتی مردگان تا اواسط فیلم به مخاطبین نشان داده نمی‌شوند و هنگامی ‌که آنها در لحظاتی کوتاه ولی تاثیرگذار دیده می‌شوند فیلم نگاه خود را تغییر داده و تماشاگر کول را می‌بیند که با یافتن تسلط بر خود، بدون ترس با ارواحی که به صورت ناعادلانه و خشونت بار مرده اند ارتباط بر قرار می‌کند و به صحبت می‌نشیند. درحقیقت حس ششم فیلمی ‌است که می‌کوشد بدون لوث کردن مفاهیم ماورالطبیعه روابط متقاعد کننده ای بین مرده‌ها و زنده برقرار کند.

حالا نگاه نکن 1973

«جان باکستر» (دونالد ساترلند) و همسرش، «لارا» (کریستی) داغ‌دیده و پریشان از مرگ دختر کوچک‌شان، برای تسکین و فراموشی این فقدان بزرگ به ونیز می‌روند، و به پیر دختری انگلیسی و خواهر نابینایش - که توانائی‌های ذهنی ماوراءالطبیعه‌ای دارد - برمی‌خورند که از طرف دختر مرده‌شان به آن دو از آینده و خطری نامعلوم هشدار می‌دهند. «جان» چندبار بچه‌ای با بارانی قرمز را در کوچه پس کوچه‌های ونیز می‌بیند، و بالاخره زمانی که در کوچه‌ای بن‌بست گیرش می‌اندازد، خود را با پیرزن کوتوله مخوفی روبه‌رو می‌بیند که به ضرب چاقو جانش را می‌گیرد.

حالا نگاه نکن

برمبنای داستان کوتاه و گیرای دو موریه، و با استفاده خلاق از لوکیشن‌های دلگیر ونیز در زمستانی سرد و پُر از بارندگی، روگ چشم‌اندازی خلق می‌کند که در آن هرچیزی نحس و شوم به‌نظر می‌آید. تمام فیلم به کابوسی طولانی می‌ماند و انگار همه چیز کنار هم قرار گرفته تا تماشاگر به آن صحنه پایانی برسد: همراه چشم‌های از حدقه بیرون زده ساترلند، آن بارانی قرمزپوش را تعقیب می‌کند، در عطش دیدن چهره‌اش می‌سوزد و بعد، آن چهره کریه و دشنه مخوفی که انگار بر قلب تماشاگر می‌نشیند.

دیگران 2001

دیگران چه کسانی هستند؟ ارواح مردگان پس از مرگ کجا زندگی می‌کنند؟ آیا در همین جهان و یا جهانی دیگر.
در یکی از سکانس‌های شاهکار این فیلم که کمتر کسی به ان توجه کرده پدر خانواده از جنگ به صورت کاملا پریشان برمی‌گردد و در حالی که روی تخت نشسته و روبه روی آینه اما اینه هیچ کسی و هیچ تصویری در آیینه نشان نمی‌دهد ...

دیگران

حقیقت فیلم از این قرار است که یک مادر (نیکول کیدمن) پس از دوری از همسرش که به جنگ جهانی رفته و در جنگ کشته شده است دچار جنون می‌شود و دو فرزند دختر و پسر خودش را می‌کشد و در نهایت دست به خودکشی می‌زند....فیلم از جایی شروع می‌شود که بیننده فقط متوجه یک تغییر مکان معمولی می‌شود از شهری به شهر دیگر ....اما در واقع این انتقال از جهانی به جهان دیگر صورت گرفته است.
اما پس از دیدن این فیلم انسان دچار یک نوع شوک و بهت زدگی می‌شود و نا خوداگاه به فکر فرو می‌رود یعنی همان چیزی که عوامل فیلم می‌خواستند.

حلقه 1998

بار دیگر همان افسانه قدیمی، طی نامه ای خبر مرگ کسی به او داده می‌شود و سپس یک کاست ویدئویی برای او فرستاده می‌شود که مرگش را پس از یک هفته پیش بینی کرده و این مرگ دقیقا پس از 7 روز اتفاق خواهد افتاد. محتوای فیلم حلقه نیز اینگونه است و بیننده را با تصاویر وهم انگیز و کابوس مانند روبرو می‌کند. و در امتداد فیلم یک خبرنگار مطبوعاتی با نام «راشل کلر» با بازیگری نائومی‌ واتس به این قضیه مشکوک شده و به پی گیری آن می‌پردازد.

حلقه

گفتنی است این فیلم بازسازی یک فیلم به یاد ماندنی ژاپنی به همین نام است و کارگردان ژاپنی به نام هیدئو ناکاتا (Hideo Nakata) این داستان ترسناک و خیالی را ساخته است. این فیلم به زودی تبدیل به پدیده ای شد که موجب تکثیر و ساخت فیلم‌های وحشتناک و به این سبک، در تاریخ سینمای ژاپن گردید.

درخشش یا تلالو 1980

و حال رسیدیم به شاهکار استنلی کوبریک. او از عناصر ترسناک به خوبی بهره گرفته است: از روح دختران دوقلو، فوران خون، الهام شدن به پسر کوچک خانواده و نوشتن کلمه قتل به صورت برعکس روی آینه (REDRUM) و تکرار آن توسط پسر و بالاخره گریه دیوانه وار جک نیکلسون که می‌گفت «جانی اینجاست».

درخشان

کوبریک در «درخشان» ما را با حال و هوای روان پریشانه فیلم درگیر می‌کند که از همان صحنه‌های آغازین فیلم که خانواده جک نیکلسون برای رفتن به هتل در جاده می‌رانند مشهود است تا انتهای فیلم که با تصویر یخ زده جک نیکلسون تمام می‌شود و به راستی که جک نیکلسون در این فیلم فوق العاده بازی کرد. 

 

تهیه و ترجمه: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ