مسعود کرامتی که در سریال نوروزی «سر به راه» بازی کرده، درباره این مجموعه تلویزیونی و همچنین علت کمرنگ بودنش در سریال‌های تلویزیونی سخن گفت. او همچنین انتقادانی را درخصوص سریال‌های تلویزیونی مطرح کرد.

مسعود کرامتی درباره علت حضور کمرنگش در سریال‌های تلویزیونی اظهار کرد: خیلی پیش نیامد تا در سریال‌های تلویزیونی حضور داشته باشم، آن تعدادی هم که پیشنهاد می‌شد خیلی خوب نبودند؛ البته امسال درگیر کارگردانی مجموعه «یادداشت‌های یک زن خانه‌دار» بودم که از شهریور ماه 93 به بی‌پولی سازمان صدا و سیما خوردیم و در آن تعطیلی، مدیر گروه نمایش شبکه چهار هم عوض شد. پس از آن مدیران جدید یکسری ایرادهای عجیب و غریب به کار گرفتند و ما هم متوجه نشدیم چون پیش از این تصویب شده بود و در نهایت ماجرا به عوض شدن کلی مدیریت سازمان صدا و سیما رسید که اکنون قرار است به زودی ادامه تولید این مجموعه کلید بخورد.

وی همچنین درباره حضورش در سریال نوروزی «سربه راه» نیز با لبخند گفت: اولین علت حضورم در این سریال به بیکاری‌ام برمی‌گشت، اما یک وجه دیگر آن به آقای ایرج محمدی تهیه‌کننده کار که سال‌ها با هم دوست بودیم و همکاری نداشتیم برمی‌گردد. سعید سلطانی را هم که دورادور می‌شناختم اما تا به حال با ایشان همکاری نداشتم.

کرامتی در کلیت کلام یک آدم مثبت و مرد خوب و سربه راه را از ویژگی‌های کاراکتر خود در مجموعه نوروزی شبکه تهران برشمرد و گفت: بارزترین ویژگی‌ نقشم این است که یک پدر است؛ پدری که صاحب‌نام است چه در محیط کار و چه در محیط خانه او یک انسان پخته و خوش برخورد است و دیگران به او احترام می‌گذارند و قبولش دارند و همه اینها نشان از مثبت بودن این کاراکتر دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سریال «سربه راه» را چه نوع کاری بدانیم؟ عنوان کرد: آنچه می‌شود گفت این است که این سریال قرار است یک کار شیرین باشد. متاسفانه در حال حاضر تعریفی در سریال‌های تلویزیونی از طنز جا افتاده است که اساسا طنز نیست. طنز یک معنی دارد اما متاسفانه ما به خورد بیننده کارهایی به اسم طنز می‌دهیم که معنی آن را عوض کرده‌ایم اما واقعیت این است که همه آنها کمدی و گاهی هزل است. درست است طنز نوعی درام است که لحظات شادی دارد اما قرار نیست که آن شادی تفکر کار را از بین ببرد. اما معمولا کارهای طنز تلویزیون اینگونه نیست و علت آن هم به مدیریت فرهنگی برمی‌گردد.

او با اشاره به تم سریال «سربه راه» ادامه داد: حداقل قرار نیست آنچه که در تلویزیون باب شده است، به ویژه در کارهای عید که با عنوان طنز از آنها یاد می‌شود، در این سریال ساخته شود.

کرامتی همچنین درباره‌ پیش‌بینی‌اش از بازخورد سریال «سربه راه» و اینکه آیا مخاطبان را جذب خواهد کرد، گفت: فکر نمی‌کنم این سریال دیده نشود و امیدوارم در جذب مخاطب موفق باشد؛ البته همچنان نمی‌توانم قضاوت کنم که در کل چه خواهد شد به جهت اینکه پرداخت سناریو و چگونگی نگارش هم مهم است.

وی در بخش دیگری از گفت وگوی خود درباره سریال‌های نوروزی که پیش از این از تلویزیون ساخته و پخش شده است نیز اظهار نظر کرد و گفت: سریال‌های نوروزی را ندیدم اما می‌شود گفت مجموعه تلویزیونی «پایتخت» که آن را جست و گریخته می‌دیدم، سری اولش بهتر از سری‌های بعدی بود. سری دوم و سوم این مجموعه پر از ایراداتی بود که ربطی به قصه «پایتخت» نداشت اما موفقیت آن کار مستقیما به بازیگرانش برمی‌گشت که اکثر بازیگران آن خوب بودند.

کرامتی همچنین درباره سریال‌های تلویزیونی نیز اظهار کرد: نظر خوشی به تلویزیون و سریال‌هایش ندارم علت آن هم به مدیران سازمان برمی‌گردد. واقعیت این است که کار خوب پول می‌خواهد. فیلم‌سازی مقوله جدی است. متاسفانه چند سالی است سریال‌های ما دچار افت شده‌اند و آنقدر درگیر حاشیه شده‌ایم که اصل ماجرا را یادمان رفته است. به اعتقاد من اکثر کارها به ویژه کارهایی که سازمان صدا و سیما سنگش را به سینه می‌زند و حتی بین مردم طرفدار دارند، کارهایی هستند که سلیقه مردم را متاسفانه به سمت ابتذال سوق داده است و حال ماهواره‌ها که قصه‌اش جداست.

این کارگردان و بازیگر در پایان گفت: در طول این سال‌ها با مردم چه کرده‌ایم که سلیقه‌شان یک مشت سریال‌های ترکیه‌ای شده است. متاسفانه کارهایی هم که می‌کنیم قابل دفاع نیست، اما امیدواریم مدیریت جدید سازمان صدا و سیما موفق شود، مردم را با تلویزیون آشتی دهد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir