حسین محب‌اهری: با درآمد تئاتر، خریدن یک جفت کفش هم محال است
حسین محب‌اهری: هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی از طریق تئاتر ارتزاق کند. در اینجا{با درآمد تئاتر} خریدن یک جفت کفش هم محال است و به‌شدت وضعیت مالی در تئاتر وحشتناک است.

حسین محب‌اهری بازیگر قدیمی تئاتر، سینما و تلویزیون این روزها مشغول ایفای نقش در نمایش “رام کردن زن سرکش” است.

محب‌اهری که چند سالی میشود با عوارض برآمده از بیماری سرطان روبروست در تازه ترین گفتگویش از اوضاع مالی خراب حاکم بر تئاتر گفته است.

وقتی سوژه داری، سالن نیست

این کارگردان که زمانی به کارگردانی تئاتر هم می پرداخت درباره سالها دوری از کارگردانی به “شرق” می گوید: من از سال ٨٥ کارگردانی نکرده‌ام. عمده‌ترین دلیلش هم این است که وقتی سوژه‌ای را می‌پسندم و دغدغه‌ام می‌شود، به‌راحتی و فوری سالن تمرین و اجرا در اختیارم قرار نمی‌گیرد. می‌گویند برو سال دیگر بیا و آنگاه دیگر آن سوژه دغدغه‌ام نیست. انگار که به شاعر یا نقاش یا موزیسینی بگویند اثرت را در وقتی دیگر بروز بده.

 کارگردان نیازمند است که در لحظه، همه‌چیز برایش مهیا باشد

وی ادامه می دهد: کارگردان هم نیازمند است که در لحظه، همه‌چیز برایش مهیا باشد وگرنه با گذشت زمان دغدغه‌مندی‌اش از بین می‌رود. برای مثال یک‌بار می‌خواستم براساس داستان کوتاه خواب نیمروز مارکز نمایشی را کار کنم، اما بعد از دوسال امکان اجرایش دست داد که دیگر دغدغه‌اش را نداشتم. آدم به مرور زمان تغییر می‌کند و اگر نکته‌ای امسال مسئله باشد، سال دیگر شاید مسئله من نوعی نباشد و این را باید برای مدیریت تئاتر در نظر گرفت.

 در تئاتر خریدن یک جفت کفش محال است

محب اهری درباره اینکه آیا در تئاتر بلحاظ مالی تامین است یا نه می گوید: به‌شدت پاسخم منفی است؛ چون هیچ‌کس نمی‌تواند به‌راحتی از طریق تئاتر ارتزاق کند. در اینجا{با درآمد تئاتر} خریدن یک جفت کفش هم محال است و به‌شدت وضعیت مالی در تئاتر وحشتناک است.

 برای تأمین مخارج زندگی باید سراغ تلویزیون و سینما برویم

وی می افزاید: سه، چهار ماه تمرین و یکی، دو ماه اجرا با یک درآمد ناچیز که تأمین‌کننده هیچ زندگی‌ای نیست. قبلا یک قرارداد تیپ بود که بعد از چندی پولی دستگیرت می‌شد اما الان که همان هم نیست. برای تأمین مخارج زندگی باید سراغ تلویزیون و سینما برویم. در سال‌های ٥٣ و ٥٤ که تئاتر کار می‌کردیم، می‌شد با درآمد آن یک زندگی معمولی داشت.

 مابه‌التفاوت هزینه‌های درمانم هنوز به من برگردانده نشده

حسین محب اهری درباره وضعیت بیمه تکمیلی‌ اش و مشکلات پیش رویش اظهار می دارد: خداراشکر مشکلی ندارم و دارم کار می‌کنم. با آنکه گفته می‌شود هزینه بیمه تکمیلی‌ام پرداخت شده، اما مابه‌التفاوت هزینه‌های درمانم هنوز به من برگردانده نشده و گویا قرار است ١٠ اردیبهشت این اتفاق بیفتد. امیدوارم مسئله بیمه تکمیلی هنرمندان جدی گرفته شود که این بیماران نیازمند از پس هزینه درمانشان برآیند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : شرق