کامران تفتی: نیمی از موفقیتم را مدیون پدرم هستم!
باید بگویم که پدرم در کودکی من را با تئاتر آشنا و وارد این عرصه کرد اما در ادامه خودم راهم را انتخاب کردم و بازیگری را ادامه دادم.

کامران تفتی بازیگر سینما و تلویزیون از آن دسته از هنرمندانی است که به نوعی هنرمند متولد شده است. پدر او اردشیر تفتی از کودکی الفبای بازیگری را به او آموخت و فعالیت‌های حرفه‌ای این بازیگر در سال 76 با سریال ولایت عشق آغاز شد. سریال «میکائیل» سیروس مقدم بیست و چهارمین مجموعه‌ای بود که تفتی در آن به ایفای نقش می‌پرداخت و انصافاً در نقش رشید عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد و یکی از نقاط قوت این سریال به حساب می‌آمد. به دنبال فعالیت‌های اخیر این بازیگر گفتگویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه از نظر می‌گذرانیم.

*پدرم من را با تئاتر آشنا کرد

شما از کودکی در یک خانواده هنرمند بزرگ شدید. اگر پدرتان اردشیر تفتی نبود به جایگاه کنونی می رسیدید؟
واقعا نمی‌دانم. پاسخ این سوال خیلی سخت است. اما باید بگویم که پدرم در کودکی من را با تئاتر آشنا و وارد این عرصه کرد اما در ادامه خودم راهم را انتخاب کردم و بازیگری را ادامه دادم.

یعنی موقعیت کنونی خود را 50-50 می‌دانید؟
بله، دقیقاً پدر و خانواده‌ام 50 و خودم 50 درصد در کسب جایگاه کنونی‌ام نقش داشتیم.

*من با قلبم برای مردم کار می‌کنم

شما از آن دسته بازیگرانی هستید که در سه عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون فعالیت قابل قبولی دارید. چگونه یک بازیگر می‌تواند در هر سه عرصه فعال و موفق باشد؟
من همیشه سعی می‌کنم به صورت آکادمیک فعالیت و الفبای بازیگری را درست اجرا کنم. به کارگیری تک تک مدیم‌ها و قوانین اجرایی در بازیگری کمک زیادی به با کیفیت‌تر شدن این حرفه می‌کند. افزون بر همه اینها من با قلبم برای مردم کار می‌کنم و تمام توانم را برای بهتر شدن بازی‌ام می‌گذارم.

هر بازیگری یک نقطه عطف در کارنامه کاری‌اش دارد. به نظر شما نقطه عطف بازیگری‌تان کجا بود؟
بازیگر روز به روز تجربه کسب می‌کند و با گرفتن انرژی‌های مختلف به نگاه‌های نو می رسد. من تمام تلاش خود را می‌کنم که در تمام کارهایم به نکات عمیق و جدیدی برسم و تمام کارهایم نقطه عطفی در بازیگری‌ام باشد.

خیلی از افراد نقش رشید در سریال «میکائیل» را نقطه عطف کارنامه بازیگری شما می‌دانند. نظرتان در این باره چیست؟
طبیعتاً در این کار نسبت به دیگر آثارم با تجربه‌تر شده بودم. اتفاق مثبت در بازیگری من با «زیر مثبت» شروع شد با «دیوار» ادامه پیدا کرد و در «میکائیل» کامل شد. بی شک اگر نوشته‌ی خوب سعید نعمت الله و کارگردانی عالی سیروس مقدم نبود این نقش به شکل کنونی‌اش در نمی‌آمد. من هم با این گروه هماهنگ‌تر شده بودم و خدا را شکر می‌کنم که اتفاقی که باید برای رشید می‌افتاد افتاد. امیدوارم در کارهای بعد بهتر از این باشد.

*نقش رشید در لبه‌ی تیغ بود

نقش رشید یک ضد قهرمان خاص بود. چگونه به این نقش رسیدید؟
کار بسیار سختی بود. اگر سعید نعمت الله و سیروس مقدم به من در ایفای این نقش کمک نمی‌کردند این نقش به این شکل ایفا نمی‌شد. تمام عوامل مثل حلقه‌های زنجیر به هم متصل شدند و کمک کردند تا «میکائیل» سریالی با کیفیت شود. شانس بزرگ من همکار شدن با این گروه حرفه‌ای بود که با تمام وجود برای بهتر شدن کار تلاش می‌کردند.

نقش رشید لبه تیغ است یعنی اگر کم یا زیاد شود غیر قابل باور و لوس می‌شود من فقط سعی کردم نقش رشید واقعی ایفا شود و غیرت، تعصب و تمام اخلاق و رفتارش برای مخاطب باورپذیر باشد.

رشید در جامعه چه بازتابی داشت؟
بازخوردها فوق العاده بود. واقعاً مردم در اصفهان، یزد، شیراز و مخصوصاً تهران با محبت‌هایشان شرمنده‌ام کردند. امیدوارم همه‌ی کارهایم به گونه‌ای باشد که بتوانم محبت‌های مردم را جبران کنم.

کار با سیروس مقدم چگونه بود؟
خدا را شکر می‌کنم که به من لطف کرد و با سیروس مقدم همکار شدم برای هر بازیگری آرزو دارم که حداقل یک بار با گروه مقدم همکاری کند.

بیشتر نقش‌های شما ضد قهرمان بوده‌اند. این انتخاب‌ها عمدی بوده یا اتفاقی؟
من اصولاً نقش‌های ضد قهرمان را بیشتر دوست دارم و تلاش می‌کنم در عین متفاوت بودن واقعی باشم. سینمای جهان درحال رفتن به سمتی است که اگر از بطن جامعه فاصله بگیری کنار می‌روید

*سینمای ایران در دوران بعد از نقاهت است

شما از افرادی بودید که هر روز در کاخ سی و سومین دوره جشنواره فجر حضور داشتید. این جشنواره را چگونه دیدید؟
سینمای ایران در دوران بعد از نقاهت است. سینمای ایران باید پوست بیاندازد و ثبات پیدا کند. من بسیار خوشحالم که قرار است سینمایی «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم از چهارشنبه اکران شود. سینمای ما نباید مهره‌های ارزشمند خود چون سامان را از دست بدهد. امیدوارم در آینده شاهد سینمایی سالم و پویا باشیم و سینما به گونه‌ای باشد که مردم از آن سربرنگردانند و برای دیدن فیلمها با اشتیاق به سینما بروند.

نظرتان راجع به جوایزی که در این دوره داده شده چیست؟
من اهل قضاوت نیستم و می‌دانم انسانهایی که در این منصب هستند مسئولیت سنگینی دارند. من به تمام دوستانی که جایزه گرفتند تبریک می‌گویم و برای آنهایی که جایزه نگرفتند آرزوی موفقیت دارم. سینما بیشتر از تشویق و جایزه به نگاه درست و شرایط اصولی نیاز دارد تا با توزیع عادلانه فرهنگ در فیلم‌ها به لحن درستی برسد.

اولویت اول زندگی شما چیست؟
بازیگری

تاکنون شما به آن چیزی که در بازیگری می‌خواستید رسیده‌اید؟
من همیشه خدا را شکر می‌کنم درست است که بازیگری من هنوز آنقدر ایده‌‌آل نیست اما همیشه سعی و تلاش خودم را می‌کنم که با پیشرفت به آن نقطه‌ای که می‌خواهیم برسم برای من هنرمند ماندگار شدن و در ذهن مردم ماندن مهمتر از مشهور بودن است.

دوست دارید با کدام کارگردانی‌ها کار کنید؟
اصولاً اهل غربال کردن نیستم و دوست دارم در اندیشه تمام کارگردانان و قالب‌ها و نقش‌هایشان گنجانده شوم و برایشان بازی کنم.

تا به امروز خبری در مورد خود شنیده‌اید که از شنیدنش متحیر شوید؟
خدا را شکر نه.

درحال حاضر مشغول چه کاری هستید؟
من در حال حاضر در شهر یزد و مشغول ایفای نقش در فیلم بهروز محمدی پور هستم و کوروش تهامی و هادی ساعی در این فیلم با من همبازی هستند.

حرف پایانی؟
از مردم عزیز کشورم که همیشه هنرمندان را در حافظه‌ی بلند مدت خود می‌سپارند و از یاد نمی‌برند تشکر می‌کنم و ممنون طرفدارانم هستم امیدوارم بتوانم با انتخاب‌ها و آثار خود محبت‌هایشان را اندکی جبران کنم. از شما هم سپاسگذارم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir