اتفاقی که رخشان بنی اعتماد آن را جشن سینما دانست!
رخشان بنی‌اعتماد: خوشحالم و احساس می کنم که هر کدام از فیلم‌هایی که اکران می‌شود یک جشن سینما است و اکران فیلم کمال تبریزی هم یکی از جشن های سینما است.

نظر رخشان بنی اعتماد درباره فیلم های توقیفی

رخشان بنی‌اعتماد کارگردان سینما در گفتگویی در خصوص اکران شدن برخی فیلم‌های توقیفی طی چند ماه اخیر گفت: اگر فیلم‌های توقیفی به اکران نمی‌رسیدند حالت بدی داشت یعنی این اتفاق حالت طبیعی و نرمال است و باید خوشحال باشیم و امیدوار، تا این نمونه حالت‌های طبیعی ادامه داشته باشد و فیلم‌هایی که در سینمای حرفه‌ای ساخته می‌شوند و اجازه نمایش می‌گیرند، اکران شوند.

وی در خصوص جایگاه نقد در سینمای ایران عنوان کرد:سؤال پیچیده‌ای است، اما نقد همیشه در سینما جایگاه مهمی داشته اما آن چیزی که به عنوان نقد رایج شده و اسم آن را نمی‌توان نقد گذاشت به سینما لطمه زده است چون مغلطه‌ای در معنا و برداشت از مقوله نقد است.

بنی‌اعتماد  افزود: یعنی اکثر کسانی که در جایگاه نقد هستند با موضع‌گیری جناحی نسبت به یک فیلم و در واقع با انگیزه‌‌های تسویه‌ حساب‌های سیاست‌بازانه اسم خود را منتقد گذاشته‌اند که این درست نیست.

کارگردان «قصه‌ها» در خصوص اینکه اهالی سینما تا چه حد در نظر دادن نسبت به آثار خود تعارف می‌کنند، بیان کرد: به هر حال ممکن است این موضوع ناشی از آن فرهنگ و بخش غیر شفاف فرهنگی ما باشد که دچار تعارفات می‌شویم اما از طرفی شاید خود اهالی سینما بر شرایط و مشکلاتی که یک فیلم ساخته می‌شود، اشراف دارند و با در نظر گرفتن مجموع آن شرایط نسبت به کار هم قضاوت می‌کنند اما اینکه نظر دیگری داشته و چیز دیگری بگویند ربطی به سینما ندارد چون این شکلی است که در فرهنگ ما وجود دارد.

بنی اعتماد در خصوص تعریف‌ خود از شخصیت کاری کمال تبریزی و دلیل ترغیب شدنش برای دیدن فیلم از "رئیس جمهور پاداش نگیرید" عنوان کرد: احتیاج نبود ترغیب شوم چون اتفاق به این مبارکی یعنی اکران شدن این فیلم بعد از مدتها وقفه و اینکه پشت آن کارگردانی چون کمال تبریزی که جایگا‌هش در سینما مشخص و والا است آدم را ترغیب به دیدن فیلم می‌کند.

وی افزود: از این بابت خوشحالم و احساس می کنم که هر کدام از فیلم‌هایی که به این ترتیب اکران می‌شود یک جشن سینما است و اکران فیلم کمال تبریزی هم یکی از جشن های سینما است.

بنی اعتماد در پاسخ به این سؤال که اگر مسئولیتی در سینما داشتید چه کارهایی انجام می‌دادید بیان کرد:هیچ وقت به این موضوع فکر نمی‌کردم که مسئول سینمایی باشم. من فقط یک کار را بلد‌م و آن فیلم‌سازی است و‌لاغیر.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir