روایت علیرضا خمسه از سینمای پنچر شده در ایران
علیرضا خمسه سینمای ایران را صنعتی ورشکسته توصیف کرد که با چوب زیربغل راه می‌رود.

نظر خمسه درباره سینمای ایران

علیرضا خمسه ، این بازیگر باسابقه در گفت‌وگویی درباره حضور کمرنگ برخی از هنرمندان سینما در سال‌های اخیر گفت: این موضوع به رکود سینما بر می‌گردد، چرا که چرخ این صنعت در کشور ما بسیار کُند می‌چرخد و به همین دلیل بسیاری از هنرمندان حرفه‌ای ما بیکار هستند.

خمسه اضافه کرد: صنعت سینمای ایران در حال حاضر صنعت ورشکسته‌ای است که با چوب زیر بغل راه می‌رود.

او در پاسخ به این پرسش که وضعیت سینما در دو سال گذشته و با تغییر دولت چه اندازه عوض شده است، توضیح داد: سینمای ما مانند ماشینی است که پنجر شده و به موتورسوزی افتاده است. در این وضعیت خیلی تفاوتی نمی‌کند که راننده‌ این ماشین ناشی یا ماهر باشد. شاید یک راننده توانمند بتواند چند کیلومتر بیشتر با این اتومبیل قراضه راه بپیماید، اما در هر حال خیلی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

بازیگر فیلم‌های «بیست» و «قاعده بازی» تاکید کرد: در حال حاضر فقط راننده‌ها عوض شده‌اند، اما خود صنعت ورشکسته سینما تغییری نکرده است زیرا تابع عامل مهم‌تری به نام اقتصاد کشور است و تا زمانی که اقتصاد کشور حالت زنده و پویا پیدا نکند‌، همه صنایع کوچکتر از جمله صنعت‌ هنر سینما تحت تاثیر این شرایط هستند.

خمسه در پایان درباره تاثیر مذاکرات بر روند فعلی سینما افزود: ضرباتی که سینمای ما خورده، حاصل مدیریت هشت سال پیش است. تاثیر مدیریت اصلاح شده امروز نیز هشت سال بعد معلوم خواهد شد و به این سرعت نمی‌توانیم منتظر تغییرات بنیادی باشیم.

علیرضا خمسه هرچند در سال‌های گذشته با بازی در مجموعه «پایتخت» حضور موفقی در تلویزیون داشته است، اما در سینما حضور کمرنگی داشته و جدیدترین فیلمی که بازی کرده «نیکان و بچه غول» در سال 92 است که بر پرده سینما نرفته است.

او دو سال پیش با بازی در نمایش«عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی بعد از سال‌ها در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir