چه شد که رامبد جوان به فکر ساختن خندوانه افتاد؟
رامبد جوان گفت: فكر ساخت چنین برنامه‌ای حدود 13 سال است كه با من همراه بوده، شاید باورتان نشود ولی در طول این مدت درباره تاثیرات خندیدن، تحقیقات بسیاری به همراه دكتر اردكانیان انجام دادیم.

رامبد جوان : خندیدن مثل خمیازه است

«خندوانه» برنامه‌ای كه در ایام ماه مبارك رمضان به رقیب سرسختی برای برنامه «ماه عسل» احسان علیخانی تبدیل شده بود. این برنامه بر عكس ماه عسل با مزمونی شاد و غیر تراژدی توانست شب‌های پر از شادی و خنده را برای بینندگان شبكه نسیم به همراه داشته باشد. كارگردان خندوانه «رامبد جوان» است كه از ۲۱ خرداد ۹۳ این برنامه را روانه آنتن شبكه نسیم كرده الحق والانصاف خوش درخشیده است. او درباره علت موفقیتش در بیشتر كارهای تلویزیونی و سینمایی می‌گوید: «خیلی تلاش می‌كنم و در كارها به دنبال ایده‌های نو و جدید هستم. به نظرم یك برنامه خوب باید با برنامه‌های همسانش تفاوت‌های چشمگیر و اساسی داشته باشد.

از سوی دیگر كار گروهی یكی دیگر از علل موفقیت در هر كاری است. همیشه سعی می‌كنم به صورت تیمی و گروهی كار كنم؛ گروه، چه در ایده‌پردازی و چه در اجرای برنامه‌هایم نقش دارند. انتخاب افراد نیز در موفقیت یك كار بسیار مهم است. من سعی می‌كنم در كارهایم از افراد خلاق و خوش‌فكر استفاده كنم.» موضوع برنامه هر شب متفاوت است اما مضمون اصلی آن خنده است. این برنامه از هنرمندان محبوب و معروف دیگری نیز بی‌بهره نبوده و هفته‌ای چند شب یك استند آپ كمدین به برنامه می‌آید، همچنین ‌میهمانان دیگری نیز دارند و این افراد، افراد موفق جامعه ایرانی هستند.


 چه شد كه به فكر ساختن خندوانه افتادید؟

به نظر من هر كسی موظف است كه خودش را شاد نگه دارد و شادی را برای خودش خلق كند. فكر ساخت چنین برنامه‌ای حدود 13 سال است كه با من همراه بوده، شاید باورتان نشود ولی در طول این مدت درباره تاثیرات خندیدن، تحقیقات بسیاری به همراه دكتر اردكانیان انجام دادیم. حدود دو هزار مقاله در جهان درباره تاثیرات شگرف خندیدن به ثبت رسیده است و ما چیزی حدود 900 مقاله را انتخاب و ترجمه كردیم. همین مقالات پایه و اساس ساخت خندوانه شد. كاری كه ما می‌كنیم این است كه در واقع خندیدن را یاد بگیریم و به این واقعیت برسیم كه می‌توان همیشه شاد بود و خندید. پس از آن، تازه متوجه می‌شویم كه چه‌قدر به خندیدن نیاز داریم و به دنبال آن بهانه خندیدن را پیدا می‌كنیم و در نهایت خندیدن و شاد بودن را برای خودمان نهادینه كنیم.

 برنامه خندوانه برای شما چه تجربیاتی به بار آورده است؟

در هر برنامه‌ای كه حضور داشته‌ام به نوعی سعی در كسب تجربه داشته‌ام. خندوانه برای من تجربیات زیادی به همراه داشته است. هر یك از ما می‌توانیم از ابتدا تا انتهای روزمان را با عصبانیت و افسردگی سپری كنیم كه این حالت رفتاری و روانی می‌تواند در تمام ارتباطات روزانه ما نقش داشته باشد اما تجربه‌ای كه در این برنامه كسب كرده‌ام این است كه شادمانی و خندیدن اجازه نمی‌دهد كه به زندگی‌مان لطمه و گزندی وارد شود.

 چرا خندوانه را برای شبكه نسیم ساختید؟ بهتر نیست كه این برنامه در شبكه‌ای مثل شبكه اول كه یك شبكه ملی است پخش شود؟

خیلی‌ها می‌پرسند چرا این برنامه‌ را برای شبكه نسیم ساخته‌ایم. از آنجایی كه شبكه نسیم یك شبكه تخصصی كمدی است این برنامه برای این شبكه ساخته شده است. از طرفی آقای دكتر كرمی، مدیر این شبكه از ابتدا كه طرح ساخت این برنامه را شنید تا الان كه در حال گفت‌وگو با شما هستم همیشه در كنار من و اعضای خندوانه بوده و همیشه دلسوزانه از این برنامه حمایت كرده است.

 عده‌ای معتقدند كه ایرانی‌ها سخت می‌خندند و به قولی خنداندن ایرانی‌ها سخت است. آیا شما هم به این مقوله اعتقاد دارید؟

می‌گویند مردم ما سخت می‌خندند ولی من به این مساله اعتقاد ندارم. تحقیقات 13 ساله ما درباره خندیدن نشان داد كه نوزاد انسان وقتی متولد می‌شود خندیدن را از والدینش می‌آموزد و شروع به تجربه كردنش می‌كند. او نیاز به كپی كردن خندیدن ندارد و به همین طریق تا بزرگسالی تجربه خندیدن با اوست. متاسفانه در بزرگسالی آن‌قدر ذهن ما درگیر مسائل روزمره و مشكلات زندگی می‌شود كه خندیدن را فراموش می‌كنیم.

 

  شاید برنامه‌ها و مجموعه‌های شاد دیگر نیز در گذشته توسط افراد دیگر ساخته شده اما آن‌چنان از سوی مخاطب مورد استقبال قرار نگرفته باشد. علت اینكه خندوانه این روزها ورد زبان همه است و تا این حد مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار گرفته، چیست؟

وقتی با مخاطب صادقانه ارتباط برقرار شود آنها هم واكنش مثبت نشان می‌دهند. چون خندوانه یك برنامه نمایشی ساده نیست و هر آنچه ضبط می‌شود بدون كم و كاست پخش می‌شود با مخاطب ارتباط خوبی برقرار می‌كند. فكر می‌كنم این خنداندن آدم‌ها كه به صورت صادقانه شكل می‌گیرد بسیار ارزشمند است. من به خودی خود دوست دارم در جامعه‌ای شاد زندگی كنم. در واقع شادی مسری است مثل خمیازه. اگر من شاد باشم باعث می‌شوم كه این شادی به اطرافیانم هم سرایت كند. از سوی دیگر فرد مقابل من هم كه شاد است این شادی و خنده را به خود من منتقل می‌كند و این یعنی یك شادی صادقانه.

 اگر حرفی باقی مانده بفرمایید.

امیدوارم كه مردم ما خندیدن را فراموش نكنند و بدانند كه خودشان بزرگ‌ترین نقش را در خنداندن خودشان ایفا می‌كنند. ما هر چه بلدیم را داریم خرج می‌كنیم و در طول مسیر هم صاحب تجربه می‌شویم. اكنون با تمام قوا كار می‌كنیم و می‌دانیم مسیر آینده باید تغییر كند.
 

رامبد جوان، كارگردان خندوانه متولد اول دی ماه 1350 است. او  كار خود را از تئاتر آغاز كرد و به تدریج وارد تلویزیون و سینما شد. در مجموعه پرطرفدار همسران یك نقش بسیار كوتاهی داشت و شاید بتوان گفت كه همین نقش كوتاهش در این مجموعه، سكوی پرتابی برای موفقیت‌های رامبد شد. حضور پررنگ رامبد در مجموعه خانه سبز در كنار مرحوم خسرو شكیبایی در نقش فرید صباحی چهره او را برای همیشه میان طرفدارانش تثبیت كرد. وی كارگردانی چهار مجموعه تلویزیونی به نام‌های گمگشته، نشانی، مسافران و توطئه فامیلی را بر عهده داشته. با او گفت‌وگویی داشتیم كه خواندنش برای‌تان شیرین خواهد بود.
 
رقابت بازیگران با حضور جناب‌خان

برنامه «خندوانه» در روز میلاد امام رضا(ع) مسابقه استند آپ کمدی میان بازیگرانی چون امین حیایی، جواد رضویان، بیژن بنفشه خواه و سپند امیر سلیمانی برگزار می کند.برنامه «خندوانه» قصد دارد در برنامه ای که در روز میلاد امام رضا (ع) پخش می کند، یک مسابقه «استند آپ کمدی» بین بازیگران علاقه مند به این رشته هنری برگزار کند.این ویژه برنامه  به مناسبت ولادت امام رضا‌(ع) 4 شهریور از شبکه نسیم پخش می شود.علیرضا خمسه، امین حیایی، سروش صحت، سید جواد رضویان، مهران غفوریان، رضا شفیعی جم، بیژن بنفشه خواه، سپند امیر سلیمانی، امیر مهدی ژوله، روزبه معینی، شقایق دهقان، الیکا عبدالرزاقی، کربلایی ، علی مسعودی، نادر سلیمانی و هومن حاج عبدالهی از جمله بازیگرانی هستند که نامشان برای شرکت در این رقابت هنری برده می شود.بهترین استند آپ کمدین را مردم از طریق پیامک انتخاب خواهند کرد.

 
از نكات جالب خندوانه این است كه به برترین لبخند، تندیس به‌یادماندنی برنامه را تقدیم می‌كند. در این برنامه ‌میهمانان باید پنج ثانیه به دوربین خیره بمانند و لبخند بزنند. سری اول این برنامه در ۳ آبان ۱۳۹۳ با نقش آفرینی رامبد جوان در نقش جد بزرگ و حضور عوامل سریال خانه سبز پایان یافت و سری دوم آن از ۲۹ فروردین ۱۳۹۴ با دكور جدید به روی آنتن رفت. خندوانه هر شب ۱۰۰ تماشاچی از كسانی كه با خندوانه تماس گرفته‌اند را به عنوان ‌میهمان برنامه می‌پذیرد. در سری اول برنامه نیما شعبان نژاد در نقش كاراكترهای مختلف همچون آقای كجوكی و... به ایفای نقش پرداخت. در سری دوم عروسك جناب خان نیز اضافه شد كه توانسته با لهجه جنوبی خود طرفداران بسیاری را پای جعبه جادویی بنشاند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : روزنامه آرمان