هما روستا ظاهر زیبایی داشت اما هیچگاه اغفال نشد!
ایرج‌ راد گفت: نظم و انضباط در زندگی شخصی و هنری روستا جایگاه ویژه ای داشت و بطور طبیعی در وجود او بود.

صحبت های ایرج راد به یاد هما روستا

ایرج‌ راد بازیگر تئاتر تلویزیون سینما و رئیس خانه تئاتر در گفتگویی؛ در خصوص فوت هما روستا و زندگی هنری و شخصی وی گفت: آشنایی من با خانم هما روستا در اداره تئاتر و به حدود سال‌های 49 -50 یعنی زمانی که او تازه به ایران آمده بود، برمی‌گردد و اولین کاری که به صورت مشترک با هم انجام دادیم «بازرس گوگول» بود که عزت‌الله انتظامی کارگردانی آن را برعهده داشت.

وی افزود: طبیعتا خانم هما روستا از یک شخصیت و تربیت خاص و نظم و انضباط دقیقی در کار و زندگی برخوردار بود و به موقع سرتمرین‌ها و اجرا حضور پیدا می‌کرد این نظم و انضباط به طور طبیعی در وجود ایشان بود و او از نظر ادب و نزاکت انسان شریف و بالایی بود.

وی ادامه داد: روستا زمانی که به ایران آمد از نظر ظاهر دارای وضعیت زیبا و مناسبی بود و خیلی‌ها کشش درونی داشتند که وی را به سمت هنرهای تجاری و تصاویر تجاری بکشانند اما او اغفال چنین مسائلی نشد و توانست خودش را در آن موقعیت حفظ کند و سعی کرد کارهایش انتخابی و با ارزش باشد.

 راد بیان کرد: بعدها که با سمندریان ازدواج کرد مسیر کاری او نیز دگرگونی دوباره‌ای پیدا کرد و به سمت‌و سویی ارزشمند و تاثیرگذار حرکت کرد.

وی افزود: از جمله‌ کارهایی که من با خانم روستا همکاری داشتم تئاتر «مرده‌های بی‌کفن و دفن» به کارگردانی سمندریان بود که در آنجا مشاهده می‌کردم این دو مرحوم هیچگاه زندگی هنری و نظم و انضباط آن را با مسائل زندگی شخصی قاطی نکردند چون در حین کار شخصیت کاری و هنری در کنار هم به بهترین شکل ارائه می‌شد.

راد اظهار داشت: از دیگر  خصلت‌های خوب خانم روستا این بود که هرگز نشیندم پشت سر کسی سخن، حرفی و مسائلی را بازگو کند تا حالت غیبت به خود بگیرد بلکه او سعی می‌کرد با همه صمیمیت و دوستی برقرار کند.

وی عنوان کرد: در کارهای شخصی و هنری او احترام و جایگاه ویژه‌ای داشت و همیشه در این زمینه فاصله خود را با دیگران مشخص  و حفظ می‌کرد چنانکه افرادی که با او در ارتباط بودند از این خصلت آگاهی کاملی داشتند.

راد در پایان خاطرنشان کرد: شخصیت وارسته و والای روستا تاثیر فراوانی در زمینه کارگردانی و بازیگری داشت و امیدوارم شاهد این باشیم که هنرمندان ما رهرو راه چنین افرادی باشند.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir