مهرانه مهین ترابی: 5سال هم طول بکشد بیکار می‎مانم!
ناگفته‌های مهین‌ترابی از سرسری گرفته شدن مقوله‌های کارگردانی، بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و به خصوص تولید شنیدنی و قابل تأمل است.

گلایه های مهرانه مهین ترابی

مهرانه مهین‌ترابی بازیگر تلویزیون و سینما در گفتگویی؛ در خصوص علت کم‌کاری و یا گزیده‌‌کاری‌اش گفت: تمام محبوبیت و ماندگاری من به خاطر گزیده‌کاری و تعهد نسبت به تماشاچی است، چون دلم نمی‌خواست کاری با کیفیت پایین به آن‌ها ارائه دهم. پس وقتی کار خوب نیست بیکار ماندن بهتر است.

وی افزود: من نمی‌توانم به خاطر پول کار کنم. من می‌خواهم سر کار بروم یا برای مردمم حرف‌های خوب و دلچسب بزنم و تمام این حرف‌ها را صادقانه و با تمام وجودم بیان کنم. کار بد کردن در مرام من نیست.

وی ادامه داد: اگر کاری خوب به من پیشنهاد شود، زحمت آن را با جان و دل می‌کشم و کار می‌کنم و اگر نه که تا 5 سال و هر چقدر طول بکشد منتظر خواهم ماند و بیکاری را به کار بد ترجیح می‌دهم.

مهین‌ترابی اضافه کرد: آغاز و پایان یک اثر خوب باید مشخص باشد تا بتوانیم مدعی شویم کار ما مورد توجه قرار می‌گیرد. آیا جدای از مخاطب و هر کسی می‌توانیم سر خودمان را کلاه بگذاریم و کار بد را خوب قلمداد کنیم؟! آن چیزی که در حال حاضر رواج شده این است که برای بستن قرارداد وعده و وعیدهای زیادی داده می‌شود اما زمان شروع و درگیر شدن با آن، همه چیز تغییر می‌کند و حکم سوء استفاده و فریب دادن شما را پیدا می‌کند.

 

این بازیگر عنوان کرد: اکثر آثار تصویری ماستمالی ساخته می‌شود و من نمی‌توانم این نمونه کارها را بپذیرم، چون معتقدم یک کار خوب می‌تواند تأثیرگذار و فرهنگ‌ساز باشد. پس تولید آثاری که بیهودگی در آن باشد، اشتباه محض است و باید از تولید آن‌ها کناره گرفت.

مهین ترابی علت ماندگاری و تفاوت بازیگران نسل خودش با نسل جدید را این گونه بیان کرد: قصه اینجاست زمانی که برخی از بازیگران جدید این مقوله را ساده می‌گیرند، نتیجه آن منفی خواهد شد و تفاوت‌های آن‌ها با نسل ما در همین موضوع مشخص می‌شود.

 

وی عنوان کرد: زمانی یک بازیگر می‌تواند نقشی را به طور واقعی بپروراند و شخصیتی همه جانبه از آن ارائه دهد و با تأثیر آن در دل مخاطب جا بگیرد که آن نقش، از روح و جسمش برخاسته و با او عجین شده باشد. در غیر این صورت جز یک مشت ادا، فیگور و سرسری گرفتن نخواهد بود.

 

بازیگر سریال «خانه سبز» گفت: زمانی که نقش‌ها و آثار ماندگار می‌شدند، حاصل همدلی و همکاری صمیمانه گروهی بود که تنها هدف آن‌ها ساخت و ارائه اثری دیدنی به مخاطب بود که متأسفانه کمتر شاهد این نوع آثار هستیم. آثاری که از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین بخش آن سالیان سال در اذهان عمومی باقی خواهد ماند.

 

مهین‌ترابی اظهار داشت: از وضع کارشناسی در خصوص فیلمنامه،‌ بازیگری، کارگردانی و... مهمتر از آن وضع تولید بسیار شاکی هستم، چرا که در بخش تولید همه چیز دم دستی شده و سر سری گرفته می‌شود. این موضوع باعث شده تأثیرات مثبتی که قرار است روی مخاطب شاهد باشیم را از دست بدهیم و ادامه این کار در دراز مدت خطری است تا انسجام فرهنگی، تعادل و شادی لازمه جامعه تهدید شود.

مهین ترابی در خصوص تمایلش برای بازی در تلویزیون یا سینما تصریح کرد: برای من به عنوان یک بازیگر فرق نمی‌کند که در تلویزیون یا سینما باشم. مهم بازی خوب جلوی دوربین است اما بنا به هر دلیلی جایی برای من در سینما نیست. ظاهراً باید باشد اما نیست!


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : yjc.ir