صحبت های جالب و خواندنی اصغر فرهادی از نحوه فیلم ساختنش!
اصغر فرهادی کارگردان اسکاری سینمای ایران، به محل برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر آمده بود و درحین برگزاری ورک شاپ خود, صحبت های جالب و خواندنی بیان کرد.

صحبت های خواندنی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی که برای برگزاری ورک شاپ خود به مجتمع چارسو، کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر آمد، در این کارگاه آموزشی گفته های جالبی را مطرح کرد. فرهادی در ابتدای صحبت های خود با آرزوی سلامتی برای عباس کیارستمی کارگردان با سابقه و پر افتخار سینمای ایران گفت: « پیش از آغاز پرسش و پاسخ، باید یادآوری کنم که بخشی از اعتبار سینمای ما و جذابیت نسل ما مدیون کسانی است که در این موقعیت باید از آنها یاد کنیم. یکی از آنهایی که دوست دارم از او اسم ببرم و دوسش دارم و روی من تاثیر گذاشته، کسی است که اکنون در بستر بیماری است. امیدواریم بتوانیم در این جمع برای سلامتی عباس کیارستمی انرژی خوبی بفرستیم و سال آینده با حضور ایشان ورک شاپ برگزار شود.»

اصغر فرهادی درباره اطلاعاتی که یک کارگردان باید در طول فیلم به مخاطب خود ارائه کند،‌ توضیح داد: «بخشی از اطلاعات را باید در یک سوم فیلم ارائه کرد. یکی از تجربه هایم در فیلم که خیلی هم به آن پایبندم این است که پیش از ورود بازیگر به یک بخش، اطلاعات لازم را به بیننده می دهیم. برای مثال در فیلم جدایی نادر از سیمین، پیش از اینکه حجت همسر زن کارگر را ببینیم اطلاعات بسیاری درباره اش می دانیم و وقتی می‌آید برایمان ناآشنا نیست.»

این کارگردان درباره روند تبدیل ایده به فیلمنامه اضافه کرد: «این مساله به عمر ایده ای بستگی دارد که در ذهنم وجود دارد. ایده ای که شب قبل به ذهن می‌رسد اگر ماه بعد بسازید قطعا ایده بدی است. ایده ای که برای سال ها می ماند و هیچ وقت آن را فراموش نمی‌کنید آن را باید بسازید. برای فیلم درباره الی عکسی داشتم از فردی که کنار ساحل خیس ایستاده و انگار عزیزی را در دریا از دست داده و منتظر جنازه اش است. از 23 سالگی این عکس با من بود تا 36سالگی که بالاخره آن را ساختم. این ایده ها که هسته اساسی فیلم بعدی را می سازد مثل دم کشیدن چای است که برای آماده شدن به زمان نیاز دارد.»

فرهادی معتقد است بومی ترین و محلی ترین فیلم‌ها، می تواند در عرصه جهانی موفقیت بیشتری کسب کند. او در ارتباط با همین موضوع به دو فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» اشاره می کند. کارگردان «شهر زیبا» می گوید که بیش از «جدایی نادر از سیمین» توقع داشته که «درباره الی» در جشنواره های خارجی دیده می شود: «پیش از ساخت فیلم جدایی نادر از سیمین ، درباره الی را ساخته بودم که در خارج از ایران بسیار موفق بود اما وقتی خواستم این فیلم را بسازم گفتند حیف نیست فیلمی بسازی که فقط در ایران موفق خواهد بود و من می گفتم چون به اندازه کافی فیلم درباره الی موفق بوده الان وقت آن است که فیلمی محلی بسازم که فقط در داخل کشورم موفق باشد. اما برخلاف انتظارم خارجی ها هم با این فیلم ارتباط برقرار کردند. شاید دلیل موفقیتش این بود که هیچ وقت به این فکر نکردم که این فیلم باید بیرون از ایران موفق باشد. محلی ترین فیلم ها جهانی ترین هم خواهند بود.»

کارگردان «چهارشنبه سوری» می گوید برای معرفی شخصیت های فیلم هایش سعی می کند که آنها را در موقعیتی قرار دهد که به جای کنش، واکنش نشان دهند: «تجربه من می گوید برای تعریف یک شخصیت دو کار می‌توان انجام داد. یا در فیلم از شخصیت کنشی نشان دهیم یا واکنش. من به مرور به این رسیدم که برای معرفی شخصیت هایم، آنها را در موقعیت‌هایی قرار دهم که بیشتر واکشن نشان دهند. در فیلم جدایی و گذشته بیشتر شخصیت را از طریق واکنش هایشان می شناسید. کاراکترها معمولا خودشان را به راحتی نشان نمی دهند و پنهان می کنند. موقعی که کنشی از خودمان داریم چون از قبل نسبت به آن فکر کرده ایم یک مقدار رعایت می کنیم و شخصیت را پنهان می کنیم ولی وقتی واکنش نشان می دهیم چون فرصت فکر نداریم صادقانه تر خودمان را نشان می دهیم. وقتی می خواهید شخصیتی را معرفی کنید اول او را در موقعیت قرار دهید و ببینید چه واکنشی نشان می دهد. امیر در فیلم "درباره الی" محافظه کار است. زشت ترین کار این بود که کسی بگوید تو چقدر محافظه کاری، اما در واقع امیر در آب نمی رود و از بیرون داد و بیداد می کند به این نتیجه می رسیم که محافظه کار است.»

فرهادی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره نحوه فیلمبرداری کارهایش و انتخاب زاویه دوربین در فیلم هایش گفت: «یک فرمول ساده برای کارهایم دارم. وقتی یک صحنه را چند بار با بازیگران تمرین می کنید و شما مدام به آنها نگاه می کنید نزدیک می‌شوید، دور می شوید، اگر کف کفش هایتان رنگ بزنید، آن قسمتی که جای پاهایتان روی زمین پررنگ تر است جای قرار گرفتن دوربین است. وقتی بعد از چندین بار می بیند که ناخودآگاه بیشتر در یک نقطه قرار ایستاده اید جای دوربین همان جاست. مسیر جای پای ما مسیر حرکت دوربین است. در این جا ناخودآگاه شما دکوپاژ می کند و اگر کسی درباره حرکت دوربین سوال کرد کافیست بگویید نمی دانم.»

فرهادی در پایان درباره انتخاب  دیالوگ‌ها و نحوه ساخت فیلم هایش و لذت بردن از فیلمسازی گفت: « اگر بهترین جوایز در دنیا را بدهند کاری که دوست ندارید را انجام ندهید. اگر دوست دارید فیلم غمگین بسازید حتما بسازید. ما عمر کوتاهی داریم و دو نوع سبک فیلم سازی داریم. در این عمر کوتاه باید سریع به نتیجه برسید که می خواهید از فیلمساز بودن لذت ببرید یا از فیلم ساختن. اگر می خواهید از فیلمسازی لذت ببرید احتمالا از آن دسته هستید که وقتی فیلم تان ساخته شد و همه تعریف کردند تازه آن موقع لذت می برید در غیر این صورت شما از روند ساخت فیلم لذت می برید حتی اگر پس از ساخت دیگران از آن استقبال نکنند. از فیلم ساختن لذت می برم ، وقتی فیلم جدایی نادر از سیمین تمام شد آخرین جمله ام به عوامل فیلم این بود که حتی اگر این فیلم الان تمام شود اهمیتی ندارد ، در ساخت این فیلم بسیار لذت بردیم.»


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : icinema.ir