جزئیاتی زندگی شخصی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی از عاشق شدن تا...
شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی زوج هنرمند و دوست داشتنی کشورمان می باشند که در مصاحبه ای به بیان جزئیاتی از زندگی شخصی شان پرداخته اند.

زندگی شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی

زوج هنری موفق كشورمان؛ شقایق دهقان و مهراب قاسم خانی را شاد و سر زنده در شمیران محله سهیل كه محله قدیمی خود شقایق دهقان هم هست ملاقات كردیم. او همان جا درس خوانده و بزرگ شده و حالا همان تجربیات را نویان؛ پسرش از سر می‌گذراند. این زوج كه به بذله گویی و خوش مشربی معروف هستند، در طول گفت‌‌وگو هیچ سوالی را بی‌پاسخ نگذاشتند.
 
چنین به نظرم آمد كه اهل لفاظی و حرف‌های خارج از فضای واقعی ذهنی‌شان نیستند و در واقع؛ آن طور كه زندگی می‌كنند با اطرافیان خود رفتار می‌كنند.از سوی دیگر؛ هر دو در عین شوخی‌های شیطنت‌آمیز به هم بسیار احترام می‌گذارند و مشخص است كه عاشقانه یكدیگر را دوست دارند. در طول گفت‌و‌گو، نویان هم كنار ما بود و گاه و بی‌گاه اظهار نظر‌هایی می‌كرد و بحث ما را تحت ‌الشعاع خود و كارها و خاطرات آنها از خودش می‌كرد.
 
خانواده مهمان‌نواز دهقان – قاسم‌خانی سال‌هاست كه با كارهای درخشان خود مردم را می‌خندانند. بیشتر شخصیت‌ها و تیپ‌هایی را كه در این چند ساله این خانواده بازی كرده مهراب قاسم‌خانی نوشته‌است. این شخصیت‌ها نمونه مثال زدنی آدم‌های جذاب زندگی روزمره دور و بر ما هستند. بسیاری از تكه كلام‌های شقایق كه بعضا توسط مهراب نوشته شده خیلی زود در جامعه پذیرفته‌ و وارد زبان كوچه و بازار شده است. گفت‌و‌گوی جالب ما را با این زوج هنری بخوانید؛ گفت‌وگویی كه مثل خاله خان باجی‌ها سوال‌های‌مان از شیر مرغ تا جون آدمیزاد را در بر می‌گیرد.


شما زوج هنری هستید. از بین زوج‌های هنری خارجی كدام زوج را بیشتر دوست دارید؟

شقایق دهقان: برادران كوئن.
مهراب قاسم‌خانی: برادران داردن.

شقایق دهقان: از شوخی گذشته، زوج آنجلینا جولی و برد پیت را همیشه دوست داشتم كه متاسفانه شنیدیم دارند از هم جدا می‌شوند.
مهراب قاسم‌خانی: آنجلینا جولی را به خاطر برد پیت قبولش دارم.

از زوج‌های ایرانی چطور؟

شقایق دهقان: من مائده و آقای آئیش را خیلی دوست دارم. از آن زن و شوهرهایی هستند كه بعد از این همه سال زندگی، عشق بین‌شان موج می‌زند.
مهراب قاسم‌خانی: الیكا عبدالرزاقی و امین زندگانی هم زوج مورد علاقه‌مان هستند.
شقایق دهقان: آره واقعا.

چرا كار مشترك هر دو شما طنز و شوخی است؟

مهراب قاسم‌خانی: با نوشته‌های طنز شروع كردم و ادامه دادم، ولی دوست داشتم هم خودم و هم شقایق كار غیر طنز انجام بدهیم.

شقایق دهقان: كار طنز را دوست دارم. در كار شوخی هوش وجود دارد. باید آدم باهوشی باشید تا بتوانید شوخی كنید. كمدی درست باید هوشمندانه باشد و اصولا خندیدن خوشحالم می‌كند.

در خانه هم جوك زیاد به هم می‌گویید؟

شقایق دهقان: خیلی! مهراب خیلی با مزه است. اصلا با او ازدواج كردم؛ چون بامزه بود.
مهراب قاسم‌خانی: راست می‌گوید. هیچ ویژگی دیگری نداشتم.

شقایق دهقان: مهراب خوبی‌اش این است كه بلد است شوخی كند.

در خانه هم كه فیلم كمدی خوراك روزانه‌تان است دیگر.درست است؟

هر دو: نه! اصلا.

شقایق دهقان: نویان دوست دارد. گاهی برای او می‌گذاریم، آن هم به خاطر این كه لحظه‌های خوبی را با هم بگذرانیم.

كارهای خودتان را هم دوباره می‌بینید؟

شقایق دهقان: نه! ولی تازگی‌ها خیلی دوست دارم كارهایی مثل پاورچین و شب‌های برره را كه در آن زمان نویان به دنیا نیامده بود، ببینم.

بازیگر مورد علاقه‌اش چه كسی است؟

چون با این سیستم بزرگ شده مثل بچه‌های دیگر زیاد هیجانی برای دیدن بازیگر ندارد (از نویان می‌پرسد): نویان از بازیگرهای ایرانی چه كسی رو دوست داری مامان.
نویان: تو و بابا را.

زوج خوش اخلاقی هستید. با این حساب دور و بری‌ها از بودن در كنارتان لذت می‌برند.درست است؟

شقایق دهقان: آره! در مورد مهراب، دور و بری‌ها از بودن در كنارش خیلی كیف می‌كنند.

مهراب قاسم‌خانی: من آرامم. سر كار هم خوش اخلاقم، اما شقایق بین آرام و بی‌اعصاب در نوسان است.

شقایق دهقان: نوسان كمی دارم..

شما طنز نویس و بازیگر طنز هستید. مدرسه كه می‌رفتید، معلم‌ها و بچه‌ها را زیاد فیلم می‌كردید؟

مهراب قاسم‌خانی: در دوران ابتدایی و راهنمایی كمی آرام بودم، اما در دبیرستان هم از نظر درسی و هم اخلاقی، برعكس الان افتضاح بودم.

شقایق دهقان: خیلی آرام بودم. همیشه انضباطم 20 بود. بی‌سر صدا و مودب بودم. همیشه رو صندلی اول كلاس، خانم اجازه خانم اجازه بودم.

چون هر دو نویسنده‌اید، شده موقع نوشتن یك شخصیت یا موقعیت، مدتی غش غش بخندید؟

شقایق دهقان: خیلی! بارها به متن مهراب خندیده ا م.شده گاهی مهراب برایم متنی آورده و پس از خواندنش 10 دقیقه بلند بلند خندیده‌ام، مثل فیلمنامه نون و ریحون كه خیلی متن بامزه‌ای داشت.

مهراب قاسم‌خانی: به متن‌های خودم نمی‌خندم؛ چون درگیر ریتم و درست و غلط فیلمنامه و تكنیك نوشتن هستم. بنابراین شوخی آن لحظه باعث خنده‌ام نمی‌شود. علتش این است كه موقع نوشتن با اعتماد به نفس نمی‌نویسم؛ چون همیشه نگرانم كه آیا شوخی در می‌آید یا نه. به همین خاطر مرتب در استرس هستم و خنده‌ام نمی‌آید.

شما دیالوگ نویس ماهری هم هستید. از دیالوگ نویس‌های جهان كار چه كسی را دوست داری؟

مهراب قاسم‌خانی: وودی آلن را خیلی دوست دارم. عشق و مرگ، پول وبردار فرار كن و مجموعه كارهای دوره اولش را خیلی دوست دارم.

شقایق دهقان: مهراب زنانه نویس خیلی خوبی هم هست.مثلا دیالوگ‌های بین دو تا خانم، حس، كشمكش‌ بین آنها و همچنین تكه‌هایی را كه به هم می‌اندازند، جوری می‌نویسد كه انگار خودش آن دو تا خانم است!

مهراب قاسم‌خانی: احساس می‌كنم كه هریك از كاراكترهایم بخشی از وجود خودم هستند. چون خودم از نظر فرهنگی، مالی و اجتماعی از قشر متوسط بوده‌ام و پدرم كارمند بوده، در دیالوگ نوشتن برای این طبقه تسلط دارم.

شخصیت‌هایی كه برای خانم دهقان نوشته شده به نوعی شخصیت خنگ پر رویی است كه در لحظه گلیمش را از آب می‌كشد بیرون، اعتماد به نفس دارد و كم نمی‌آورد. چطور اینها خلق شدند؟

مهراب قاسم‌خانی: در ساختمان پزشكان خنگ پر رو بود.

شقایق دهقان: در پاورچین خنگ كمرو.

مهراب قاسم‌خانی: در پاورچین خنگ خجالتی بود. در برره همه برره‌ای‌ها یك بیشعوری ذاتی داشتند.

شقایق دهقان: كه این هم داشت..

این توانمندی خوب بازیگری مثل شما را می‌رساند.

شقایق دهقان: لطف دارید.

مهراب قاسم‌خانی: علتش این است كه با برادرم؛ پیمان تلاش كردیم شخصیت‌ها تخت نباشند. یاسمن در پاورچین خنگ بود، اما این فقط یك لایه‌اش بود. از آن طرف او را عاشق هم می‌دیدیم. ضمن این كه عصبانیتش را در برابر داوود هم می‌دیدیم. برای همین معمولا ماجرا را به یك نوع شوخی ختم نمی‌كنیم. یادم است در ساختمان پزشكان نویان خیلی كوچك بود و قرار بود نقش شقایق كوتاه و كمرنگ باشد.

شقایق دهقان: ابتدا خانم دیگری بازی كرد. بعد از چند جلسه خودش انصراف داد و بعد مرا آوردند. گفتند چون نویان كوچك است برای نقش تو كم می‌نویسیم.

مهراب قاسم‌خانی: ولی خود نویسنده‌ها تمایل داشتند برای شخصیت خانم شیرزاد بنویسند و شوخی كار بالا بكشد.

گویا شما از پاورچین با هم آشنا شدید و این آشنایی منجر به ازدواج‌تان شد.این ازدواج چقدر برای جامعه هنری ما خوب شد؟

 (مهراب به شقایق نگاه می‌كند و شقایق همین طور می‌خندد) مهراب قاسم‌خانی: قبلش با هم آشنا شده بودیم، ولی جدی شدنش در پاورچین بود (حواس مهراب به كارهای نویان می‌رود).

شقایق دهقان: از فیلمنامه نوشتن مشترك شروع شد. مهراب به من گفت با من ازدواج می‌كنی؟ من هم گفتم آره!

مهراب(با شیطنت): حواسم نبود؛ گفتی من پیشنهاد دادم دیگر نه؟! داشتم زندگی عادی‌ام را می‌كردم (شقایق چهره حق به جانب به خود گرفته!).

شقایق(لب‌هایش را می‌گزد و مشتش را زیر دهانش می‌گیرد): چقدر پر روست(خنده دو تایی).

مهراب قاسم‌خانی: البته قبلش داشتیم برای برنامه‌ای برای گروه كودك شبكه جام جم به كارگردانی نوید محمودی می‌نوشتیم كه با هم آشنا شدیم.

شقایق دهقان: كار هنری‌ام را از عروسك گردانی شروع كردم. بعد كارمان به جشنواره عروسكی هم رفت. عروسك من یك پرنده بود كه جایش حرف می‌زدم و حركتش می‌دادم.

چه چیزی بیشترین تاثیر را روی كارتان می‌گذارد؟

مهراب قاسم‌خانی: بیشترین تاثیر و جذابیت برای من فیلم دیدن است. فیلم‌ها و سریال‌ها در ذهنم جرقه‌هایی می‌زنند كه به من‌انگیزه كار می‌دهند.

شقایق دهقان: غالبا بعضی اتفاقاتی كه بیرون می‌بینم برایم جذاب و تاثیرگذار است. اینها را به مهراب هم می‌گویم، مثلا امروز خانمی را دیدم كه راه رفتنش خیلی برایم جالب بود. راه رفتنش خیلی آرام بود.

(نویان می‌آید. اول مهراب بعد شقایق را می‌بوسد)
 

نویان بیشتر به كدام‌تان رفته‌ است؟

هر دو: تركیب است.

وجوه مشترك زندگی‌تان زیاد است یا متضادها؟

مهراب قاسم‌خانی: هر دو در خانه راحتیم. زیاد اهل جاهای شلوغ نیستیم و بیشتر فیلم نگاه می‌كنیم.

در انتخاب و دیدن فیلم هم سلیقه‌اید؟

مهراب قاسم‌خانی: من سینمای فانتزی و تخیلی دوست دارم، اما شقایق دوست ندارد. بعضی فیلم‌ها را با من می‌بیند و بعضی‌ها را نه. شقایق فیلم‌های زنانه را خیلی دوست دارد. با بعضی‌هایش همراه هستم، اما ٨٠ درصد فیلم‌های‌مان مشترك هستند. وقتی می‌خواهم فیلم بخرم یك بخش فیلم‌های خودم را بر می‌دارم و یك سری فیلم‌های شقایقی می‌گیرم(شقایق می‌خندد) و می‌دانم كه قرار نیست آنها را ببینم.

چه چیز مشتركی هر دو‌تان را خیلی خوشحال می‌كند؟

شقایق دهقان: با هم خوش می‌گذرانیم و خوشیم.

مهراب قاسم‌خانی: خانواده و در كنار هم بودن از همه چیز برای‌مان مهم‌تر است.

شقایق دهقان: نویان یك كار جالب و غیر منتظره بكند خوشحال‌مان می‌كند.

دوره پر كاری شده همدیگر را نبینید؟

شقایق دهقان: دوره‌هایی كه مهراب شب تا صبح كار می‌كرد من كه برای بازی می‌رفتم و آفیشم صبح زود بود. وقتی می‌رفتم او تازه داشت می‌آمد خانه تا بخوابد.

مهراب قاسم‌خانی: مدت‌ها این جوری بودیم، ولی اگر كار مشترك داشته باشیم هم در خانه و هم سر كار با هم هستیم.

شقایق دهقان: به تازگی كاری داشتم كه هفت ماه از صبح تا شب طول می‌كشید، اما الان ترجیح می‌دهم كاری را كه باعث شود طولانی مدت از خانه دور باشم انجام ندهم.

آقای قاسم‌خانی! از زمانی كه نویان به دنیا آمد وسوسه نشدید شخصیت مادر را برای خانم دهقان بنویسید؟

مهراب قاسم‌خانی: در كارآقای كرامتی این اواخر دو تا بچه داشتم. همیشه بازیگر‌های خانم ما با ماجرای بازی در نقش مادر مشكل دارند. فكر می‌كنند زود است نقش مادر را بازی كنند.

شقایق دهقان: سریالی را مهراب می‌نوشت كه یكی از نقش‌هایش زنی هم سن و سال من بود كه دختری ١٨ ساله داشت. خیلی دوست داشتم آن را بازی كنم.دلیل نمی‌شود كه صورت مادر چین و چروك داشته باشد.
 
متاسفانه در این زمینه دچار كلیشه‌های زیادی هستیم. مادر خود من به‌عنوان مادر بزرگ، تلگرام دارد، اینترنت می‌رود، زبان آلمانی بلد است، پاترول سوار می‌شود. خب! این تصویر در سینما و تلویزیون ما وجود ندارد.در تلویزیون و سینمای ما بیشتر تصویر مادر بزرگ ننه نقلی كه با بقچه می‌آید دیده می‌شود. همه چیز عوض شده‌است، اما هنوز درگیر كلیشه‌ها هستیم.

از نظر انتخاب غذا هم سلیقه مشترك دارید؟

شقایق دهقان: الان خدا را شكر این فودكورت مدتی است نزدیك خانه‌مان باز شده.

مهراب قاسم‌خانی: خدا را شكر دستپخت شقایق خوب است. آشپزی نكند بدبخت می‌شویم.

اهل غذاهای سنتی كه هستید.درست است؟

شقایق دهقان:آبگوشت یكبار پختم، ولی قورمه سبزی و زرشك پلو با مرغ درست می‌كنم. بعضی غذا‌ها به نظر می‌آید خیلی راحت‌اند، اما درست كردن‌شان سخت است مثل میرزا قاسمی و كتلت و این جور چیزها كه به چشم نمی‌آیند.این قبیل غذاها مقدمات زیاد دارند و زمان زیادی در آشپزخانه می‌برند.

مهراب در آشپزخانه كمك می‌كند؟

مهراب قاسم‌خانی: تازگی‌ها دارم سعی می‌كنم بیشتر كمك كنم.

شقایق دهقان: گاهی جاهایی را تمیز می‌كند كه اصلا به ذهنم نمی‌رسد!

غذای مورد علاقه آن زمان‌تان چه بود؟

شقایق دهقان: پیتزا خیلی دوست داشتم. الان سال‌هاست كه لب نمی‌زنم.

خانوادگی سینما و تئاتر می‌روید؟

شقایق دهقان: من نویان را تئاترمی‌برم، اما از آنجایی كه مهراب سینما نمی‌آید، منتظر می‌شوم تا از رسانه‌های تصویری فیلم‌ها را بگیرم. از بچگی خانواده مرا به سینما فرهنگ می‌بردند.

با هم خرید می‌روید؟

شقایق دهقان: مهراب خرید را دوست ندارد. گاهی لباس‌های مهراب را هم خودم می‌خرم. بازار سنتی و پاساژهای تجریش را خیلی دوست دارم. یك‌باره همه خریدهایم را از تجریش می‌خرم؛ از سبزی تازه گرفته تا آجیل، لباس، خرده ریز خانه و ادویه جات. اغلب هم پیاده می‌روم. اگر خرید زیاد باشد با ماشین بر می‌گردم.

طرفدار كدام تیم فوتبال هستید؟

شقایق دهقان: فوتبالی نیستم.مهراب قاسم‌خانی: پرسپولیسی هستم. از میان تیم‌های خارجی موقعی طرفدار میلان بودم اما الان فوتبال ایتالیا را دنبال نمی‌كنم و طرفدار رئال هستم. از تیم‌های ملی هم طرفدار هلند هستم.

مسافرت به كجا را بیشتر دوست دارید؟

مهراب قاسم‌خانی: به دوست داشتن نگاه نمی‌كنیم، به جیب‌مان نگاه می‌كنیم(شقایق می‌خندد) ولی از میان سفرهایی كه رفته‌ایم هند را بیشتر دوست داشته‌ام.

شقایق دهقان: من هم همین طور. از شهرهای ایران شیراز را خیلی دوست دارم،همین‌طور اصفهان و قشم را.

سوغاتی هم می‌خرید؟

هر دو: اهلش هستیم.

شقایق دهقان: شهرهای ایران خوراكی بیشتر دارند.ترجیحم برای سوغاتی خوراكی است. دوست دارم از هر شهری شیرینی‌هایی را كه دارند بخرم.

برنامه اصلی‌تان در سفر گردش است یا استراحت؟

شقایق دهقان: چون بعد از زمان طولانی كار كردن سفر می‌كنیم، دو روز اول را استراحت می‌كنیم.

پس با این حساب نویان باید شهرهای ایران را خوب بشناسد.

مهراب قاسم‌خانی: نه! سفر داخل كشور كم رفته است. رانندگی را دوست ندارم. سفر با ماشین را نمی‌پسندم.

شقایق دهقان: از هواپیما هم می‌ترسد.

مهراب قاسم‌خانی: راست می‌گوید. با پرواز داخلی نمی‌روم..

شقایق دهقان: هیچ دقت كردید؛ وقتی هواپیما دارد می‌نشیند همه موبایل‌های‌شان را در می‌آورند كه خبر بدهند ما رسیدیم، خیال‌تان راحت باشد؟!

مكان‌ها برای‌تان جنبه خاطره دارند؟

مهراب قاسم‌خانی: خیابان فرشته برایم همیشه خاطره‌انگیز است.

شقایق دهقان: (با شیطنت) بله! آن موقع‌ها همیشه از لوكیشن تا خانه حتی موقع باران با من پیاده می‌آمد. (باشوخی)الان تا سر كوچه هم با من پیاده نمی‌آید!

مهراب قاسم‌خانی: برخی رستوران‌ها هم برای ما خاطره‌انگیزند مثلا پایین میدان هفت تیر جایی هست كه غذای هندی خوبی دارد.گاهی آنجا می‌رویم.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : 6o7.hamshahrilinks.org