محمد کاسبی:دیگر هیچ چیز در این دنیا مرا خوشحال نمی کند!
قرار است در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از محمد کاسبی تقدیر به عمل بیاید، اما خودش از این رویداد رضایت چندانی ندارد.

نا رضایتی محمد کاسبی از بزرگداشت خودش در جشنواره فجر!

سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر قرار است برای محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران بزرگداشت بگیرد این در حالی است که کاسبی از این اتفاق چندان رضایت ندارد و معتقد است این بزرگداشت باید سی سال پیش برای او گرفته می‌شد؛ دورانی که او در فیلم‌های محسن مخلمباف و فیلم‌های اولیه محمدرضا هنرمند بازی می‌کرد.کاسبی در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود  با اشاره به حضور پررنگش در دهه شصت معتقد است چنین تجلیل و بزرگداشتی از او باید در آن دوره انجام می‌شد نه امروز:
«زمانی که من در دهه ۶۰ در چند فیلم بازی کردم، چرا این تجلیل صورت نگرفت؟! هر یک از این آثار می‌توانست یک سیمرغ داشته باشد. این تجلیل‌ها بهتر بود در زمان درست خودش اتفاق می‌افتاد. اگرچه الان یکسری از همکاران و دوستان فکر کردند، باید بزرگداشت بگیرند؛ باید بگویم من چیزی را فردی نمی‌خواهم و اگر قرار است، اتفاق خوبی رخ دهد باید برای خانواده سینمای ایران باشد.»
البته کاسبی از برگزارکنندگان جشنواره برای این بزرگداشت قدردانی می‌کند اما صحبتش را این گونه ادامه می‌دهد:
«هیچ چیز دیگر در این دنیا من را خوشحال نمی‌کند؛ چون اگر کسی آثار من را دنبال کند، می فهمد سال ۶۶ باید این تجلیل صورت می‌گرفت،‌ نه اینکه سال ۹۵ به فکرش بیفتند.»

محمد کاسبی

محمد کاسبی

بازیگر فیلم «پدر» درباره اینکه آیا برگزاری چنین بزرگداشتی برای او امتیاز می آورد یا نه هم می‌‌گوید:
«باید گفت نه. چرا که خانواده سینما نیاز به آرامش فکری، رفاه و نیازهای ابتدایی دارند و باید در زمان خودش به آنها توجه کرد تا با مشکلات روبه‌رو نشوند. کاری که یک کارفرما در کارخانه برای کارگرش انجام می دهد، در سینما رخ نمی‌دهد؛ یعنی ما در سینما از این هم کمتریم! اگر برای بچه‌های سینما اتفاقی بیفتد کسی نیست برای آنها قدمی بردارد. من جزو این سینما هستم و البته چیزی را فقط برای خودم نمی خواهم.»
محمد کاسبی دو بار برای فیلم های «بدوک» و «پدر» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد شد که برای فیلم «پدر» سیمرغ بلورین را به دست آورد. در کارنامه دهه شصت این بازیگر که معتقد است در آن دوره باید برایش تجلیل برگزار می‌شد فیلم‌های «مرگ دیگری» و «زنگ‌ها» به کارگردانی محمد رضا هنرمند، «توبه نصوح»، «دو چشم بی سو»، «استعاذه» و «بایکوت» به کارگردانی محسن مخلملباف و «بحران» به کارگردانی علی اصغر شادروان به چشم می‌خورد. او از سال 66 تا سال 70 که در فیلم «بدوک» بازی کرد از سینما دور بود.

 

گردآوری:گروه فرهنگ و هنر
seemorgh.com/culture
منبع:yjc.ir