جشنواره فجر35: انصراف برخی از کاندیداها به احترام عواملی که در نطفه دچار خفه گی شدند!
محسن نصرالهی و مسعود سلامی و همینطور منیر قیدی که هر سه نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره بودند, از بخش داوری سی و پنجمین جشنواره فجر انصراف دادند.

انصراف سه نامزد دریافت سیمرغ از بخش داوری!

 محسن نصرالهی و مسعود سلامی ۲ نامزد سیمرغ از بخش داوری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انصراف دادند. در متن نامه انصراف آن ها چنین آمده است:

  • «دبیر محترم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
  • جناب آقای محمد حیدری
  • با سلام
  • از کودکی به رسم آداب از پدران و مادرانمان آموختیم که همیشه به نظر دیگران احترام بگذاریم وبه همین دلیل در ابتدای این یادداشت به احترام تمام اهالی سینما، داوران، هیات انتخاب و کلیه عوامل کاندید شده و نشده کلاه از سر برمی داریم و باز هم با احترام و کسب اجازه از دو کارگردان و تهیه کننده فیلم های «گشت ۲» جناب آقای سعید سهیلی و «بدون تاریخ،بدون امضا» جناب آقایان وحید و علی جلیلوند به دلیل نه فقط ناداوری و اعمال سلیقه هیات محترم داوران بلکه به دلیل نادیده گرفتن و چشم بستن (چراکه اعتقاد شخصی مان است که کار داور باز کردن چشم هاست نه ندیدن وبه عمد پشت کردن به آثار) بر روی فیلمی که همه عوامل آن در نطفه دچار «خفه گی» شدند و در هیچ بخشی لایق حتی کاندیدا بودن هم نبودند، بدین وسیله انصراف خود را از بخش داوری جشنواره اعلام می داریم.
  • در همین جا از تک تک عوامل فیلم عذرخواهی می نماییم، چرا که شاید با انتخاب نوع فیلمبرداری (سیاه و سفید) و طراحی صحنه و دکور (خلاف فیلم های رایج) که مطمئنا سلیقه داوران نبوده، باعث شدیم کار سخت و دشوار گریمور، طراحی لباس، صدا، بازیگران و دکوپاژ کارگردان مان و حتی موسیقی تاثیرگذار فیلم هم نه به چشم آید نه به گوش. در پایان از جناب آقای فریدون جیرانی بابت اعتماد به ما و نهراسیدن از تجربه ای جدید و باز کردن فصلی هر چند سرد اما به زعم جمع کثیری از اهالی سینما و منتقدان بی بدیل، که در این روزهای جشنواره شاهد بازخورد آن بودیم، عاجزانه خواهشمندیم با قدرت بیش از پیش در کنار سینمای ما و در تاریخ سینما بماند، زیرا تاریخ خود گواه روشنی است بر هر داوری ...
  • با سپاس
  • مسعود سلامی
  • محسن نصراللهی
  • مدیر فیلمبرداری و طراح صحنه فیلم «خفه گی»

  • اين دو براى فيلم هاى گشت٢ و بدون تاريخ بدون امضا نامزد دريافت جايزه هستند.

منیر قیدی کارگردان فیلم سینمایی «ویلایی ها» در پی اعتراض به داوری‌های سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر از کاندیداتوری خود در بخش فیلمنامه انصراف داد.

در همین راستا وی متنی را در اختیار خبرنگار مهر قرار داده که متن آن به شرح زیر است: 

  • «حضور در هر رقابتی و تن دادن به قواعد  داوری بخشی مهم از روحیه کمال طلبی و حتی جاه طلبی هر هنرمندی است. اما این حضور هنگامی ارزش دارد که در مواجهه با حسادت و جهالت و بلاهت  و حذف، قربانی نشود .فیلمنامه ویلایی ها روایتی است که به قدر بضاعت خود و به گواه آرا و نظرها و بازخوردهای متنوع، فروتنانه و بی ادعا بر دلِ مخاطبانِ أصلیِ ان نشسته است و سهمِ هنرمندانِ این فیلم را در ادایِ  دِین به مقطعِ مهمی از تاریخ این سرزمین و به دست اوردن دلِ خانواده های شهدا و جانبازان ِ دریا دل براورد کرده است.  من این دستاوردِ اسمانی را با جدال های حقیرانه و کوربینانه رقابت های زمینیانِ در گِل مانده،  تاخت نمی زنم و به یاد و خاطره همان «یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می کنم و این حال را به نامزدی ها و مرتبه های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار ، حقیر شده است نمی دهم؛ و از سعید ملکانِ عزیز تمنا و استدعا دارم با همان نگاهِ مؤلفانه و حسنِ نیتی که به سینمای ایران دارد ، همچنان به خطر کردن درآزمودن عرصه ها و استعدادهای جدید بپردازد و دل قوی داشته و راهش را ادامه دهد که ؛ خداوند عزت دهد.
  • ارادتمند: منیر قیدی»

مسعود فراستی و علی معلم نیز در برنامه هفت نظر خود را درباره ناداوری های جشنواره فجر این گونه اظهار کردند:

علی معلم در برنامه هفت:

برخی فیلمها را در جشنواره امسال دیدیم که در جشنواره آغوزتپه هم نشان نمیدهند! گویا داوران دوبین بودن. بازیگر در یک فیلم خوب است، همان بازیگر در فیلم دیگر کاندید شده است!

فراستی در برنامه هفت:

یکی از داوران که در خارج هم زندگی می‌کند از من پرسید کدام فیلم خوب است و من گفتم «ماجرای نیمروز» و «ویلایی ها». او گفت نمی‌توانند به «ماجرای نیمروز» جایزه بدهند!

گردآوری و تدوین: گروه فرهنگ و هنر
اختصاصی سیمرغ